Mini Cooper Clubman teszt: a hatodik ajtó

Újra van kombija a Mininek. Az ötajtósnál is nagyobb Clubman kivételes felszereltséggel, gazdag technikával, egyedi megoldásokkal, erős motorral és magas árral keresi a különlegességre vágyó gazdáját. Hatajtós.

Hogy néz ki?

A Clubman nemcsak tradíciót jelent a Mininél, hanem a jövő záloga is egyben. Soha nem készült még ilyen fényűző és kényelmes autó a márkánál. A hívogató bordó külső és a marasztaló kék belső olyan gourmand párosítás, ami kivételes ízlésre vall. Nagy boci szemeiből értelem sugárzik, minden fényforrása LED-es, a külsők a biztonságot, a belsők a pompát szolgálják. A kompakt prémium kategóriában méretei, tudása, kényelme, motorja, vezetési élménye miatt egyáltalán nem hagyható figyelmen kívül. Megkockáztatom, ez most a legjobb autó ebben a kategóriában, maga mögé utasítja mind az egyes BMW-t, mind az Audi A3-ast, mind az A Mercedest, mind pedig a Volvo V40-est. Hogy mivel? Leginkább a stílusával. Amíg azoknak nincsen, a Clubmannek dögivel van belőle. Ezt a kívülállók is megerősítik, ám szinte csak nőktől kapott jelenlétemben bókot az autó, de tőlük sokat. Ők nem a Minit látják benne, hanem különleges szépségét.

Mini Clubman

Ülései brit birodalmi pompát csempésznek az autóba. A tágas érzetet a keskeny üvegfelületek rontják. Négy személynek kimondottan kényelmes, de öten is beférnek (tengelytávja 2670 milliméter). Csomagtartója átlag alatti (360-1250 liter), de kétfenekű és az ülések ledöntésével bővíthető. Négy személlyel, basszuserősítővel, csomagokkal és a 40:20:40 arányban dönthető ülések középső elemének a lefektetésével még a basszusgitár is befért. A hokistáskám szállításához le kellett dönteni a hátsó üléseket. A Clubman hatajtós, a kétszárnyú csomagtérajtó széles nyílást ad, felárért láblengetésre nyílik. Elektromos és szervós, így erővel kell becsukni. Előbb a bal oldalit és aztán a jobb oldali szárnyat. Lefogadom, hogy számos Clubmant szétbarmolt ajtóval visznek vissza a szervizbe.

P1290243

A belső hangulatvilágítás több misét is megér. Az hagyján, hogy élő organizmusként a középső kerek kijelző kerete folyamatosan pulzálva változtatja színeit és egyéniséget ad az utazásnak. Ezt már ismerjük a megújult Miniből (minden kapcsolásra, tekerésre átalakulnak a színek; a hőmérséklet változtatásával irányt adunk a színfolyásnak). Ebbe a diszkó életérzésbe most becsatlakoztak az ajtókarfák belső borításai, amelyek ugyanúgy színesben pulzálnak. Olyan az egész, mintha folyamatosan egy stúdióban lennénk, ahol a hangulatunknak megfelelően állítják színeket. A fények játékát és orgiáját nyújtja, szinte tapinthatóak a fények. Első fényszórói LED-esek, az éjszakát automatikusan megvilágítják. A műszerfal nagy része puha, néhány betét könnyen karcolódó és fényes.

P1290240

Hogy megy?

Erős a csendes stopstartos dízelmotor (hidegindításkor hangosan morog, de aztán elhallgat), a feláras, kormányról is kapcsolható steptronic automatikus váltó észrevétlenül és időben vált. Sport és normál mód mellett takarékos, zöld módban is a rendelkezésünkre áll, ha nem akarunk sokat költeni gázolajra, ezt érdemes használni. Erőt nem veszít, de például csak így ebben a módban használhatjuk ki a vitorlázó funkció előnyeit. 150 lóerős maximális teljesítményét négyezres percenkénti firdulaton adja le, nyomatékcsúcsa 330 Nm (1750-es percenkénti fordulattól számíthatunk rá). Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,5 másodperc alatt gyorsul, üres tömege 1335 kilogramm, végsebessége 212 kilométer/óra. Kilencvennél 1400-at, 100-nál 1500-at, 110-nél 1700-at, 120-nál 1900-at, nyolcadikban 130-nál pedig 2000-et forog percenként a főtengely. A közel 400 kilométeres teszt során 6,1 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként, hatótávja 950-1000 kilométer.

P1290235

Milyen vezetni?

A BMW új padlólemezén az első kerekekre jut a nyomaték. Kiválóan kanyarodik az autó, a méretei ellenére megőrizte minis gokart érzetét, futóműve bírja a hirtelen irányváltást. Az úthibákat a feszes felfüggesztés jól csillapítja. Naturális. nyers a vezetése, közel érezzük magunkat az aszfalthoz, a kormány érzékeny és pontos. 80 kilométer/óra fölött beszűrődik a menetzaj, 100 kilométer/óra fölött hangos az autó. De ez a nyersessége pont a vonzereje, a szexepilje. Sport módban vörösben tobzódik az utastér, megelevenednek a motor legvégső tartalékai, a kormányzás feszesebb, a gáz érzékenyebb – a világból is kiszaladna ilyenkor.

P1290231

Mennyibe kerül?

Kiválóan felszerelték, bár a kényelemre és a szemfényvesztésre többet adtak, de így is jutott távtartós tempomatból, gyalogosfelismeréssel felvértezett koccanás- és ráfutásgátlóból, tolatókamerából, színes vetített kijelzőből, automatikus távolsági fényszóróvezérlésből. A hifi harman-kardon, a bőrözés a brit miniszterelnök szobáját idézi, a Minik régebbi zörgő műanyagjai a múltban rekedtek, ebben az autóban minőségi és pontosan összerakott minden. Ez meglátszik a kocsi árán is. Mini Clubmanhez legolcsóbban 7,1 millió forintért jutunk, a 150 lovas motorral ára 7,67 millió forint, a felextrázott tesztautóért pedig közel 14 millió forintot kérnek el. Igaz, ezért a pénzért normális méretű és kiemelkedő tudású kompakt kocsit kapunk, ami jó cégeknek és családoknak is.

Kép és szöveg: Biró Csongor

P1290252