Magyar mérnökök fejlesztették a Knorr-Bremse újdonságait 

A magyar mérnökök az IAA kiállításon
A jövő teljesen automatizált teherautói már köztünk járnak: magyar mérnök csapat hozzájárulásával készültek a Knorr-Bremse úttörő megoldásai, amelyeket a cégcsoport a 2016-os hannoveri IAA kiállításon mutatott be.

A Knorr-Bremse a vezető szakmai kiállításon a fő hangsúlyt az újfajta vezetéstámogató rendszerekre és az automatizált vezetési funkciókra helyezte. A globális piaci és technológiai vezető vállalat az innovatív és intelligensen hálózatos fék-, kormány- és erőátviteli rendszereivel a biztonságos és hatékony mobilitásra kifejlesztett speciális megoldásait mutatta be. A kiállítás látogatói megtekinthették egy teljesen automatizált teherautó le- és felrakodási műveleit.

Az IAA  kiállításon a Knorr-Bremse bemutatta a pótkocsi szerelvényét ami autonóm manõvert mutatott be egy telephelyen nyilvános utaktól elzárva
Az IAA kiállításon a Knorr-Bremse bemutatta a pótkocsi szerelvényét ami autonóm manővert mutatott be egy telephelyen nyilvános utaktól elzárva

A portfólió korszerű tedrive kormányrendszerekkel való bővítésével a Knorr-Bremse nem csupán új piacokon jelent meg, de megszerezte a tehergépjárművek kereszt- és hosszirányú dinamikája aktív befolyásolásához szükséges képességet is. Erre például a tehergépjárművek automatikus sávon tartásához vagy a veszélyek körüli kormányzáshoz lehet szükség. Az iHSAR technológia (intelligent Hydraulic Steering Assist – intelligens hidraulikus kormányrásegítés) kulcsfontosságú szerepet játszik ebben. Ez egy elektronikusan vezérelt hidraulikus kormányrendszer, amelyet kimondottan automatizált tehergépjárművekhez fejlesztettek ki.

A már piacon lévő több százezernyi vezetéstámogató rendszerrel kapcsolatos (ABS, ESP, aktív sebességtartás, sávelhagyásra figyelmeztető és vészfékezési rendszerek) tapasztalataira támaszkodva a Knorr-Bremse az IAA-n egy a magyarországi Kutatás-Fejlesztési Központban kifejlesztett, teljesen automatizált teherautóval mutatta be, hogy hogyan végezhetők el biztonságosabban és hatékonyabban a telephelyen végzett fel- és lerakodási műveletek.

A félpótkocsis szerelvény a szállítmány fel- vagy lerakodásához automatikusan a rakodóálláshoz hajtott. Környezetérzékelő rendszere és a különböző szenzorokból nyert adatok segítségével, intelligens hálózatba kapcsolt fékekkel, illetve vezetés- és kormányvezérlő rendszerekkel kombinálva a jármű ügyesen manőverez a fel- és lerakodáshoz és veszély észlelésekor automatikusan megáll. Ennek előnye az, hogy ezzel csökken az összetett manőverezések közbeni kisebb károk veszélye és megszűnnek a hibás állásválasztásból eredő időveszteségek. A gépkocsivezető kormány mögött töltött ideje szintén lerövidül, ami lehetővé teszi számára, hogy kivegye a törvény által előírt pihenőidejét, vagy más feladatokat lásson el. Amint megkezdődik az önálló manőverezés a rakodóhelyen, egy okostelefonos alkalmazás tájékoztatja a rakodás állapotáról és csak akkor kell visszatérnie a vezetőfülkébe, ha a teherautó készen áll a telephely elhagyására.

A Knorr-Bremse magyar mérnökei a tehergépjárművek holttérfigyelő rendszerét a lakott területeken előforduló balesetek számának jelentős mértékű csökkentése érdekében fejlesztették ki. A városi forgalomban a jobbra kanyarodó tehergépkocsik komoly veszélyt jelentenek a kerékpárosokra és a gyalogosokra nézve. A számos külső tükör ellenére a vezető az ülés magas helyzete miatt nehezen látja a járművéhez közel lévő többi közlekedőt. Egy kamerát és a jármű melletti teret ellenőrző radart használva a Knorr-Bremse holttérfigyelő rendszere a közlekedés többi résztvevőjének észlelésével és a rájuk vonatkozó figyelmeztetéssel csökkenteni tudja az ilyen helyzetekkel járó kockázatot.

A sűrítettlevegő-kezelés területén a Knorr-Bremse már régóta a piac és a technológia vitathatatlan éllovasa. 2005-ben a Knorr-Bremse az elektronikus levegővezérlő rendszerrel (EAC) úttörő újítást vezetett be. Az EAC termékcsalád széles választékából azóta több mint 1 millió egység leszállítása történt meg. Egy közelmúltbeli fejlesztésnek köszönhetően a Knorr-Bremse pneumatikus rendszereknek e figyelemreméltó vezérlőegysége már az integrált elektronikus rögzítőféket (EPB) is tartalmazza. (folyt.)

A pneumatikus kézifékszelep és a kapcsolódó csővezeték és szerelvények kiváltásával a gyártók kevesebb kötöttséggel tervezhetik meg a vezetőfülkét, nem is beszélve arról, hogy súly és költség tekintetében ez az egész rendszerre nézve mekkora megtakarítást jelent. A magyar fejlesztők szoftverével vezérelt elektronikus rögzítőfék a vezető számára egy sor biztonsági és kényelmi funkciót biztosít, pl. a rögzítőfék automatikus behúzását és kiengedését. Ezen túlmenően az integrált elektronikus rögzítőfékkel kiegészített EAC támogatja a jövő önműködő gépjármű-konstrukcióit. Az önműködő telephelyi manőverezés közben a rögzítőféket a rendszer pl. automatikusan behúzza, miután a vezető elhagyta a járművet. Ha az elektronikus fékrendszerben valamilyen hiba történik, a rögzítőfék automatikusan behúz, biztonságosan megállítva a járművet. A pneumatikus kézifékszelep, a csövek és a szerelvények kiiktatása a járműgyártók számára nagyobb szabadságot nyújt a vezetőfülke megtervezésében és ezzel párhuzamosan súlyt és költséget takarít meg.

A kecskeméti székhelyű Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a vállalatcsoport haszonjármű üzletágának stratégiai fontosságú gyártó- és fejlesztő bázisa valamint a közép-kelet-európai értékesítés központja. Közel 900 főt foglalkoztat Kecskeméten és Budapesten Kutatás-Fejlesztési Központjában.

Főbb termékei a levegő előkészítő egységek, légszárítók, kézifékek, ABS szelepek, elektronikai egységek és egyéb szelepek, valamint négycsatornás szintállító modulok, melyek a legkorszerűbb haszonjármű fékrendszerek elemeit alkotják. A haszonjármű üzletág magyarországi fejlesztőközpont meghatározó szerepet tölt be a Knorr-Bremse kutatási -fejlesztési tevékenységében, budapesti és kecskeméti telephelyeken működve. Az intézetben elektropneumatikus fékrendszerek (EBS – Electropenumatic Brake System), járművezető-asszisztens rendszerek (DAS – Driver Assistance Systems), szintszabályzó rendszerek, hajtáslánc-komponensek, légellátó rendszerek fejlesztése folyik. A magyarországi kutatás-fejlesztési központban működik a vállalatcsoport jövőbeli, innovatív termékinek fejlesztésével foglalkozó előfejlesztési osztálya (Advance Engineering) is.

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás