Nem viszi el a gyártást Angliából a Nissan

Angliai üzemében gyártja az európai piacra szánt új modelljeit a japán Nissan autóipari óriáscég, amely nemrég még nagy-britanniai beruházásainak felfüggesztését helyezte kilátásba a brit EU-tagság megszűnése miatt.

A Nissan bejelentése szerint a cég az északkelet-angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg az új Qashqai, illetve X-Trail modellek gyártását. A közlemény szerint a döntés előzményeként a brit kormány kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes marad, és ez lehetővé teszi, hogy a Nissan újabb beruházásokat hajtson végre az angliai gyárban, megőrizve az ott dolgozó több mint hétezer alkalmazott munkahelyét.

A közlemény nem részletezi, hogy London milyen biztosítékokat adott a Nissannak. Carlos Ghosn, a Nissan elnök-vezérigazgatója a kommünikében ugyanakkor személyesen Theresa May brit miniszterelnöknek köszöni meg a brit autóipar iránti “elkötelezettségét”.

A brit gazdaság nagy ágazati szervezetei folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt arra, hogy Nagy-Britanniának az EU-tagság megszűnése után is hozzá kell férnie az unió egységes belső piacához, ellenkező esetben súlyos gazdasági következmények várhatók.

Legutóbb a Brit Iparszövetség (CBI), a feldolgozószektor vállalati szövetsége (EEF), a brit technológiai szektor cégeit képviselő techUK, valamint a világ legnagyobb globális üzleti érdekképviseleti szervezete, az International Chamber of Commerce (ICC) brit tagozatának vezetői tettek közzé közös nyílt levelet a brit kormánynak és Theresa May miniszterelnöknek címezve.

Hangsúlyozták: ha Nagy-Britannia úgy távozik az Európai Unióból, hogy kilépésének időpontjában nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása az EU-val, és az unióval folyó brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép érvénybe, akkor az EU-piacra irányuló brit áruexport 90 százalékát terhelhetik vámok. Az aláírók szerint ez a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos költségtöbbletet jelentene.

A Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetségének (SMMT) adatai szerint az idei év első felében a brit autóexport 57,3 százaléka – több mint 500 ezer jármű – az Európai Unió más tagállamainak piacára került.

A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.