Skoda Octavia RS teszt: cseh vitéz

Ha skodás cégautóról álmodom, így képzelem el: fehérben, LED-es nappali fénnyel, piros féknyergekkel, peres gumikkal, extrém alukerekekkel. A Skoda Ocatvia RS a legsportosabb kombi, ami észérvekkel választható, mégis élményautó. Még dízelmotorral is.

Hogy néz ki?

A megújult Octavia szép autó, de RS-felségjelzéssel és kombi karosszériával az igazi csemege. A beltér egyszerű, hangulatos, komoly és minőségi, a műszerek elrendezése kifogástalan, a szövet-bőr sportülések kiválóan tartanak, egyeseknek szűknek bizonyulhatnak, kemények, elöl fűthetők. A kézifék és a váltó is bőrborítást kapnak, míg pedálok nemesacélból készülnek, a műszerfal műanyagjai szénszálas mintázatúak. A 610 literes csomagtérből is dönthető hátsó ülésekkel óriási teret nyerünk (1740 liter), a padló majdnem teljesen sík. A 19 hüvelykes Xtreme felnikre 225/35-ös Pirelliket húztak, vonzzák a szemet.

Skoda Octavia RS

Milyen vezetni?

Az autó a hatsebességes dupla kuplungos szerkezet (DSG) segítségével repül, rezzenés nélkül váltja a fokozatokat, kormányról is kapcsolható, de kézzel is tologatható. Sport fokozatban egyenesen ördögi gyorsításokat tesz lehetővé. Az Octavia testre szabható, takarékos, normál, sportos, vagy egyéni üzemmódot is választhatunk, megszabva a kormányzás keménységét, a gázpedál érzékenységét, a kanyarodó fény mozgását és a klíma fogyasztását. A kocsit szinte a teljes teszt során eco, azaz takarékos módban használtam, ám előzéseknél sport állásba toltam a váltót és máris 160-170-re ugrott a mutató. A takarékos mód azért bizonyult hasznosnak, mert a DSG szabadonfutó üzemmóddal is bír, amikor szétkapcsol és súrlódásmentesen, hangtalanul suhan a kocsi, a lendületet használva ki hajtóerőként. Gázelvételre 160 kilométer/óra sebesség alatt vitorlázunk (olyan, mintha üresbe tennénk az előválasztó kart), a gáz-, vagy a fékpedál lenyomásakor újból sebességbe teszi a rendszer a váltót (néha egy kis késlekedéssel, amit egy határozott gázadással tudunk siettetni). Így érthető, hogy tudtam a 184 lovas nagy kombiból 5,9 literes átlagfogyasztást kipréselni 100 kilométerenként, miközben minden percét élveztem a vezetésnek. Stop-start és fékenergia visszanyerés is a kisebb fogyasztást szolgálja.

Skoda Octavia RS

A dízelmorgás nem zavaró, szinte alig hallani a közös nyomócsöves erőforrás fortyogását, cserébe kapunk viszont egy kevés elfojtott brummogást a kipufogó felől. Nem az igazi, de legalább erős gázadáskor hallani valami visszajelzést. Üldöző autónak ideális. Éjszakai hazarohanásokkor mindig megtorpantak a versenytársak, ha a kocsi mellé értek, miután meggyőződtek, hogy nem vagyunk zsaruk, gázt adtak, aztán persze én is.

Skoda Octavia RS

Futóműve kemény, rossz úton zörögnek a nagy puttonyban a csomagok. A speciális merevítési eljárásoknak köszönhetően különösen magas csavarodási szilárdságú az autó. A normál Octaviához képest a futóművet 15 milliméterrel leültették, a rugóstagokat és a lengéscsillapítókat is keményebbre hangolták, ezért olyan stabil az RS. Tesztautóm már több mint 21 ezer kilométert futott, de ez nem látszott meg rajta.

Skoda Octavia RS

Az apró visszapillantók nagyon sportosak, de nehézkes a kilátás és a parkolás. Utóbbit elöl és hátul radar segíti, amely nem csak hanggal jelez, de a nagy érintőképernyőn látjuk is, hogy milyen közel van az akadály. A sportkormány multifunkciós, nagyon pontos, alapáras a bixenon lámpa, a LED-csík és a kanyarlámpa, a kétzónás klíma, a tempomat, az esőérzékelős ablaktörlő és szép hangzású hangrendszer.

Skoda Octavia RS

Hogy megy?

A kétliteres közös nyomócsöves 184 lovas turbófeltöltésű dízelmotor 380 Nm-es forgatónyomatékot ad le már 1750-es percenkénti fordulatszámon. Végsebessége 228 kilométer/óra, 8,3 másodperc alatt gyorsul százra. Könnyedén ki lehet hozni az állatot a dízelből. Kilencven kilométer/órás sebességnél 1500-at forog percenként a főtengely, 100-nál 1750-et, 110-nél 1800-at, 120-nál kétezret, 130-nál 2200-at (eco módban).

Skoda Octavia RS

Mennyibe kerül?

A korábbi RS-változatoknál jóval többe kerül az új Octavia RS, igaz, többet is nyújt. Legolcsóbban a legerősebb dízel Octavia kombihoz 8,95 millió forintos listaáron juthatunk hozzá (ebből még lejön akár 900 ezer forint engedmény), DSG-váltóval 600 ezerrel drágább. Tesztautónk felextrázva (10 hangszórós hifi, hátsó oldallégzsákok, navigáció, ülésfűtés) közel 10 millió forintba került.

Kép és szöveg: Biró Csongor

5 3 2 6