Gyengébb évet zárt a győri Audi Hungaria

Tizedével csökkent tavaly a győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. árbevétele; a 2015-ös 7,906 után 7,136 milliárdos adatot mutatott ki a társaság – hangzott el az Audi-konszern ingolstadti székhelyén tartott sajtótájékoztatón.

A győri üzemben 1 millió 926 ezer 638 motor és 122 ezer 975 jármű készült; ez 4,8, illetve 23,1 százalékos csökkenést jelent. Az alkalmazottak száma a tavalyi év utolsó napján 11 ezer 631 volt, ami 220-szal haladja meg az egy esztendővel korábbit.  A vállalat adózás előtti eredménye 350 millió euró. A beruházások értéke 2016-ban 8309 milliárd eurót tett ki, ebből a győri telephelyre 302 millió forintot fordítottak. Peter Kössler, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke azt emelte ki: a kihívások ellenére is sikerült a társaságnak stabil termelési és pénzügyi számokat elérnie, hangsúlyozva, hogy a jövőben az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitalizáció, az elektromos meghajtás és a fenntarthatóság témájára.    A tavalyi adatokat kommentálva arról beszélt: mind a motorokra, mind a járművekre erőteljes hatása volt a modellek kifutásának, új modellek belépésének, valamint külső hatásoknak.    Az új Q3-as gyártásának kezdetével kapcsolatban megjegyezte, azzal számolnak, hogy ez a modell “nem lesz kevésbé sikeres”, mint a korábbi változat, és ezzel emelkedik a gyártott járművek száma.    Azt mondta, gőzerővel dolgoznak a gyártás előkészületein, épül a 80 ezer négyzetméteres karosszériaüzem és a 15 ezer négyzetméteres szerszámgyár. Megjegyezte: az Audi eddig mintegy 8,3 milliárd eurót, csak tavaly 302 milliót ruházott be Magyarországon, és a cég a beszállítókkal együtt körülbelül 30 ezer embernek biztosít megélhetést.    Ismertette: ötmillió négyzetméteren kilenc motorcsaládot és négy járműmodellt gyártanak jelenleg a győri üzemben, ahol megkezdik az elektromos motorok gyártását is, amelyeket először a konszern brüsszeli gyárában építenek járművekbe.

    Knáb Erzsébet személyügyi vezető egy kérdésre válaszolva arról beszélt: az elektromos motorgyártás kezdetére háromszáz, a Q3-hoz kétezer munkatársat képeznek át, de tervezik a létszám bővítését is. Nagyon jó lehetőséget látnak álláshelyeik betöltésére azzal, hogy részt vesznek a duális képzésben, ennek keretében tavaly csaknem ezer gyakornokot fogadott a gyár.    Knáb Erzsébet közölte: a győri üzem dolgozói havi alap- és mozgóbérük 84,5 százalékát kapják meg prémiumként.

A nyáron bejelentett új vállalati stratégia keretében az Audi konszern tavaly elindította Speed Up! programját. Ennek jegyében az Audi Hungaria is tovább fejleszti költség- és folyamathatékonyságát, amely a jövő feladatainak megvalósítását magasabb jövedelmezőség mellett teszi lehetővé. Az Audi Hungaria 2016-ban is újabb beruházásokkal erősítette a győri gyártó telephelyet, különös tekintettel az új motorvariánsok felfutására és az új modell, az Audi Q3 előkészületeire. Az összberuházás volumene a vállalat alapítása óta eléri a 8300 millió eurót, amellyel az Audi Hungaria a legnagyobb járműipari beruházó Magyarországon.

Az Audi Hungaria továbbra is a világ legnagyobb motorgyára, amely a Volkswagen konszern több mint 30 telephelyét látja el erőforrásokkal. A győri motorok széles teljesítményspektruma 63 kW-tól (86 LE) egészen 449 kW-ig (610 LE) terjed. Az elmúlt évben a motorgyártás munkatársai 14 eredményes termékfelfutást valósítottak meg és egy újabb fontos mérföldkövet értek el: elkészült a harmincmilliomodik motor az Audi Hungariánál. A jubileumi erőforrás egy sportos öthengeres, 400 lóerő teljesítményű motor volt.

A járműgyártás területén 122 975 négykarikás autó készült. A járműgyártás munkatársai jelenleg az Audi A3 Limousine, A3 Cabriolet, valamint az Audi TT Coupé és Roadster modelleket gyártják teljes gyártási mélységben. Két győri modell, az Audi A3 Limousine és az A3 Cabriolet is megújult 2016-ban, valamint elrajtolt az új, sportos Audi TT RS Coupé és Roadster sorozatgyártása. A vállalat a járműgyártásban is jelentős jubileumhoz érkezett az elmúlt évben: a munkatársak elkészítették Győrben az egymilliomodik autót, egy Audi TT RS Coupét. Komoly fejlesztést is történt Győrben: az első Audi-motort, amely gáz- (CNG) és benzinüzemben is használható, az Audi Hungaria vezetésével fejlesztették ki. Győrben egy speciális járatópadot is üzembe helyeztek a CNG-motor tesztelésére. Az Audi konszernben egyedül Győr rendelkezik ezzel a technológiával. A Járműfejlesztés területén működő vizsgálólabort szilárdságtani vizsgálóberendezésekkel bővítették a különböző motor- és járműalkatrészek tesztelésére. A szakemberek az új vizsgálóberendezésen a jármű akusztikai-, szilárdságtani-, és menettulajdonságait is tudják vizsgálni és optimalizálni.

Az Audi Hungaria szerszámgyárában évente 300 000 karosszériaelemet és alkatrészt gyártanak az Audi- és Volkswagen konszern 25 exkluzív- és sportmodellje, például az Audi RS 6 és az Audi R8 számára. A vállalat bővíti szerszámgyárát, amellyel további kapacitást teremt a jövőbeli projektek számára: a 15 000 négyzetméteres bővítés építési munkálatai már 2016-ban megkezdődtek.

Az Audi Hungaria nagy hangsúlyt fektet a jövő generáció képzésére. A vállalat duális szakképzési rendszerében máig 1800 fiatal sajátította el szakmáját. A képzési paletta 2016-ban két új szakmával – járműipari karbantartó technikus, valamint alternatív gépjármű hajtási technikus – bővült. A személyügyi stratégia másik fontos pillére a felsőoktatási és tudományos kooperáció. A Széchenyi István Egyetemmel együttműködve indította el az Audi Hungaria a duális felsőfokú képzést, amelynek keretében két szak – járműmérnöki szak, valamint 2016 szeptemberétől villamosmérnök szak – közül is választhatnak a fiatalok.

“A 2017-es év izgalmasan kezdődött számunkra: néhány napja indult legújabb modellünk, a sportos Audi RS 3 Limousine sorozatgyártása. Emellett tovább folytatjuk az előkészületeket az elektromotorok és a legújabb győri modell, az Audi Q3 sorozatgyártására, így bizakodással tekintek a jövőbe“ – mondta Peter Kössler. Az elektromotorok sorozatgyártásához az Audi Hungaria már felépített egy e-kompetenciaközpontot, ahol rendelkezésre áll a szériagyártáshoz szükséges szaktudás. A vállalat az Audi Q3 gyártásához egy új, 80 000 négyzetméteres karosszériagyárat épít.