1,08 millió forintos prémiumot kapnak az audis dolgozók Németországban

2016-ban is jó évet zárt az Audi. Az egyik legfontosabb magyarországi vállalatot üzemeltető autógyártó árbevétele meghaladta az 59,3 milliárd eurót, a profit ugyanakkor csökkent. A vállalat elmúlt évét az 1,8 milliárd eurót felemésztő háromliteres V6-os dízellel kapcsolatos intézkedések és a Takata légzsák-visszahívás nehezítette meg – ismerte el Rupert Stadler, az Audi első embere.

A 3,052 milliárd eurós üzemi eredmény 36,9 százalékkal múlta alul a 2015-ös adatot, a 3,047 milliárdos adózás előtti eredmény 42,3 százalékos, a 2,066 milliárdos adózás utáni eredmény  51,9 százalékos csökkenést jelez. A konszern gyáraiból 1 millió 903 ezer 259 autó, 56 ezer 978 motorkerékpár és 1 millió 927 ezer 838 motor került ki; az előbbiek 4,1, illetve 2,6 százalékos bővülést, az utóbbi adat 4,7 százalékos csökkenést jelent. A 88 ezer 453 alkalmazott 4,8 százalékkal haladja meg a 2015 év végi adatot.

Az Audi 2016-ban a rekordnak számító 1 867 738 értékesített autóval (3,6 százalékos növekedés) először ért el több mint 59,3 milliárd euró árbevételt (1,5 százalékos növekedés), operatív eredménye 3,1 milliárd euróra rúgott (a 4,8 milliárdos eredményt lerontotta a dízelmotorokkal kapcsolatos 1,632 milliárd eurós tartalék, valamint a Takata-botránnyal összefüggő 162 millió eurós rendkívüli kiadás). Az operatív árbevétel-arányos nyereségráta 5,1 százalékos (2015: 8,3 százalék), az adózás és különleges kiadások előtti árbevétel-arányos nyereségráta 8,2 százalékra csökkent a tavalyi 8,8 százalékról. Az Audi németországi dolgozói (Neckarsulmban és Ingolstadtban) 3510 eurós bónuszt kapnak a 2016-os teljesítményük értékeléseként, ami 1,088 millió forintnak felel meg. Ezzel szemben a BMW 8095,5 eurót (2,509 millió forint), a Mercedes-Benz 5400 euró (1,674 millió forint) nyereségprémiumot fizet.

rupert stadler

Rupert Stadler, az Audi igazgatótanácsának elnöke az élő streamben is követhető sajtótájékoztatón bejelentette, hogy az Audi 2025-ig megfiatalítja termékpalettáját. Növelik az elektromosautó-kínálatot, 2020-ig három ilyen e-tron modell – egy SUV, egy crossover és egy kompakt villanyautó – várható, valamint új, digitális üzleti területen és az autonóm közlekedésben is offenzívát indítanak. A 2017-es évet az új, neckarsulmi A8 bemutatása és az A5-ös és a Q5-ös piaci bevezetése határozza meg. 2018-ban érkezik a Q8 és megújul az A7, 2019-ben pedig piacra dobják a Q4 szabadidő-autót. A jövő számunkra legfontosabb modellje a jövőre, Győrből érkező új Q3-as – ezt Rupert Stadler külön ki is emelte beszédében. Az elektromos autók Brüsszelben készülnek majd, Neckarsulmban fejlesztik a jövő tüzelőanyagcellás hajtását, Ingolstadt felkészül a plug-in hibrodek gyártására, Győrben pedig villanymotorok készülnek. A környezetvédelem kapcsán is kiemelte Győrt, a napelemes rendszert dicsérte. Bejelentette, hogy a kínai növekedés elősegítése érdekében újabb joint venture vállalatot hoznak létre az FAW-val eddig működő együttműködés mellett a SAIC/SVW vállalattal.

audigyor_jpk

Az Audi első emberének kemény kérdésekkel kellett szembesülnie, mivel pont a sajtótájékoztatóval egy időben házkutatást tartott a német ügyészség az Audi ingolstadti központjában és meg nem erősített hírek szerint a vállalatvezető otthonában. Rupert Stadler nem kívánta kommentálni az időzítést, de megerősítette áll a vizsgálatok elé. Személyes felelősségét firtató kérdésekre nem kívánt válaszolni, az otthonában tartott házkutatásról annyit mondott: “Nem tudok róla, reggel óta itt vagyok, a feleségem még nem hívott.”

Beszédében Rupert Stadler utalt arra, hogy a társaság “a legnagyobb elhatározottsággal” dolgozik azon, hogy a jövőben ne történhessen a dízelügyhöz hasonló eset, ennek érdekében a működési struktúrától a folyamatszervezésig “mindent felülvizsgál” az Audi, egyebek mellett külön részleget hoz létre, hogy ellenőrizze, megfelelőek-e az engedélyeztetési eljárások.

Axel Strotbek, az igazgatóság pénzügyekért és informatikáért felelős tagja arról beszélt, hogy az üzemi eredményt 1,8 milliárd euróval terhelte meg két rendkívüli kiadás, ebből 1,6 milliárddal a dízelügy és mintegy 162 millióval a Takata-légzsákok visszahívása; ezek nélkül a célul meghatározott, 8-10 százalékos tartományban tartották volna a profitrátát. A kor három fő kihívásaként a digitalizációt, az urbanizációt és a fenntarthatóságot említve Axel Strotbek kijelentette: “az átalakulást saját erőből és nyereségesen hajtjuk végre”, hozzátéve, hogy “fegyelmezetten kell bánni a költségekkel és bátran kell beruházni a jövőbe”, megemlítve, hogy ehhez 17 milliárd eurónyi nettó likviditás áll az Audi rendelkezésére. Megemlítette: az árbevételből kutatásra-fejlesztésre fordított hányadot 6 és 6,5 százalék között kívánja tartani a társaság, de ezt az idén várhatóan meghaladhatják, ennek oka a termékpaletta bővítése, új modellek bevezetése, elsősorban a legfelső kategóriában.

Az Audi februárban 125 100 autót szállított ügyfeleinek, Észak-Amerikában 16,1 százalékkal több autót adtak el, a márkát az A4-es és a Q7-es húzza.

Biró Csongor

(Cikkünk folyamatosan frissül)

 

1 Comment on 1,08 millió forintos prémiumot kapnak az audis dolgozók Németországban

Comments are closed.