Még mindig szenved a Takata

A Takata japán cég már a harmadik egymást követő üzleti évet zárta veszteséggel, döntően az általa gyártott, emberéleteket is követelő hibás légzsákokért fizetett amerikai bírság és kompenzáció, valamint a visszahívások magas költségei miatt.

A Miskolcon is gyártó japán cég azt közölte, hogy 79,6 milliárd jen (599,04 millió euró) veszteséggel zárta a március végén záródott üzleti évet. A cég március elején kisebb, 64 milliárd jen veszteséggel számolt.    A Takata januárban ismerte el felelősségét az általa gyártott, világszerte legalább 16 emberéletet is követelő hibás légzsákok miatt, és bejelentette, hogy kompenzációt fizet. Az ügyben eljáró detroiti ügyészség azt közölte, hogy a japán cég februárban 25 millió dollár büntető bírságot fizet, továbbá 125 millió dollárt a meghibásodott légzsákok okozta személyi sérülések elszenvedőinek, illetve az áldozatok hozzátartozóinak, valamint 850 millió dollárt a gépjárműgyártóknak az autók visszahívásából eredő kompenzációra.    A december végével záródott folyó üzleti év első 9 hónapját 67,1 milliárd jen veszteséggel zárta a konszern, az egy évvel korábbi 2,5 milliárd jen nyereséggel szemben.

A Takata autógyártó partnerei – többek között a General Motors, a Chrysler, a Ford, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Nissan, a Mitsubishi és BMW – szerte a világon mintegy százmillió autót hívtak vissza a hibás légzsákok miatt. Ebből csak az Egyesült Államokban eddig csaknem 69 milliót.

A légzsákok felülvizsgálatára azért van szükség, mert előfordult, hogy nem fújódtak fel, vagy rosszul nyíltak ki és emiatt elszakadtak, de olyan esetekről is tudni, hogy a légzsákokat felfújó pirotechnikai eszköz robbanótöltete idővel nedvességgel szívta meg magát, ami instabillá tette a vegyületet, és az eredetileg tervezettnél nagyobb erejű, repeszképző robbanást okozott.    A légzsákok meghibásodása miatt globálisan 16-an, az Egyesült Államokban 11-en meghaltak és összesen mintegy 180-an megsérültek.