Nincs baj a dízelekkel

19-ből csupán két dízelautó, egy Opel Zafira és egy Smart ForTwo modell bukott meg a német szövetségi közlekedési minisztérium szén-dioxid-kibocsátási tesztjén.

A minisztérium tájékoztatása szerint a két – már nem gyártott – dízelmotoros modell a gépkönyvben megadott érték felett bocsát ki szén-dioxidot. A 0,8 literes dízelmotorral rendelkező Smart modellnél még további vizsgálatokra lesz szükség az intézkedésekhez – áll a közleményben, az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Zafira modellt azonban a motorvezérlő szoftver frissítésére vissza kell hívnia az Opelnek.  A minisztérium nem vonja vissza az érintett modellek típusengedélyét és nem kell módosítani az autók szén-dioxid-kibocsátás alapján megállapított gépjárműadóját sem, mivel a mért és a megadott értékek között az eltérés nem haladja meg a tíz százalékot.  A két modellből együttesen kevesebb mint tízezer van forgalomban Németországban.

A Volkswagen dízelbotrányát követően a német szövetségi közlekedési minisztérium 29 gyanús autó emissziós tesztjét rendelte meg.    A típusengedéllyel rendelkező, vagy Németországban gyártott modellekből 19-en már elvégezték a méréseket. Ennek kivonatos eredményéről tájékoztatta kedden a Képviselőházat (Bundestag) még a nyári törvényhozási szünet előtt Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. Elmondta: a vizsgált modellek többségénél a tesztek során mért kibocsátási és fogyasztási értékek a megadott szintek alatt maradtak. A fennmaradó tíz modell méréseit a következő pár hónapban végzik el.

Alexander Dobrindt bejelentette, hogy a közvéleményben kialakult bizalomvesztés miatt a kormány az autóipari cégek, az érintett minisztériumok, a fogyasztóvédő és környezetvédő szervezetek bevonásával egy önálló intézményt tervez felállítani a járművek emissziós és fogyasztási értékeinek a megállapítására.

Az intézmény működését az autóipari ágazat finanszírozza majd évi kétmillió euróval. Az intézet tesztpados mérések mellett valós forgalmi körülmények között is méri majd a járművek fogyasztási és kibocsátási értékeit, évente mintegy hetven modellre.

A tervezett intézet mérései nem helyettesítik majd a típusengedélyek kiadásához szükséges teszteket, amelyeket az Európai Bizottsággal létrejött megállapodás alapján az idén ősztől a valós használati körülményeket már jobban közelítő módszerekkel kell elvégezni.