Magyar alkatrészekkel: Audi A5 teszt

Semmi kihívó részlet, semmi nem odaillő mozdulat, semmi eretnekség, semmi izlésficam. Az Audi A5 tökéletes kupé és megingathatatlanul német. Aki ennek a két jelzőnek az egybevágását kedveli, örök szerelemre lel a kétajtós szépségben. Az erősebb kétliteres motorral faggattuk és azt is kiderítettük, győri motorja mellett még mi magyar benne.

Audi A5

Újdonságok

Nagy változás nem történt az evolúciós lépcsőben, de ezt megszokhattuk az Audinál, ahol nagyobb óvatosan változtatnak a bevált csapaton, a teljes hosszúság mellett a tengelytáv is nőtt, a túlnyúlások viszont kisebbek lettek. A kocsi oldalán végigfutó hullámvonal három dimenziós, a vasalások és élek határozottabbak, az autó tekintete sokat szigorodott. A hűtőmaszk alacsonyabb és szélesebb, a fényszórók is új rajzolatúak, felárért a LED-ek mátrixosak, azaz nem vakítják el a szemből érkezőket és az előttünk haladókat akkor sem, ha az automatikus távfény aktív. Csomagtartója 10 literrel bővült, 465 literes.

Audi A5

Innováció

A szabadszöveges keresővel kiegészített, alapvetően megújult kezelő- és kijelző-koncepciónak köszönhetően a vezető minden funkciót kényelmesen és logikusan vezérelhet. A szériakivitel analóg körműszereinek igényes alternatívája az Audi virtual cockpit, amelynek különböző megjelenítési lehetőségei tovább növelik a vezető kényelmét. A nagyméretű, 12,3 hüvelyk átlójú TFT kijelzőfelület a nagy felbontásának köszönhetően részletes és igényes grafikákkal szolgál. A szintén opcionális vetített kijelző minden fontos adatot gyorsan felismerhető szimbólumok és számok formájában a szélvédőre vetít.

Audi A5

Tesztautónk szórakoztatásban is jeles, az MMI Touch funkcióval kiegészített MMI Navigation plus navigációs rendszer többek között 10 GB kapacitású flash-tárolót, DVD-meghajtót, három évre az Audi connect szolgáltatásait, akár öt díjmentes navigációs frissítést és 8,3 hüvelyk képátlójú, 1024 x 480 pixel felbontású képernyőt is tartalmaz. Az MMI Navigation plus navigációs rendszer számos biztonsági és vezetéstámogató rendszerrel dolgozik szoros együttműködésben. A központi szerepet a közlekedési torlódás asszisztenssel és araszoló funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás tölti be, amely sűrű forgalomban 65 kilométer/óra sebességig tehermentesíti hatékonyan a vezetőt. A rendszer szükség szerint önállóan gyorsít, illetve lassít, és jól kiépített útszakaszokon átmenetileg a kormányzás feladatát is átveheti. Az előrelátó gazdaságossági asszisztens az autó közeli környezetéből érkező GPS-információkat értékeli ki, és célzott útmutatásokkal segíti az üzemanyag-takarékosságot, például, ha aktív a tempomat, kanyarok, körforgalmak és kereszteződések előtt önállóan lassít.

Audi A5

A kikerülés-asszisztens a kikerülési manőverek során segít a balesetek megelőzésében. Az első kamera, az ACC és a radarérzékelők alkalmazásával a másodperc törtrésze alatt számítja ki az optimális kikerülési útvonalat. A választékot olyan további vezetői segédrendszerek bővítik, mint a bekanyarodás-asszisztens, a parkolási asszisztens, a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztető, a közlekedési táblák kameraalapú felismerése, az Audi active lane assist és az Audi side assist.

Audi A5

Az Audi smartphone interface az iOS és Android operációs rendszerű mobiltelefonokat az MMI kifejezetten ezek számára kialakított szoftverkörnyezetébe integrálja. Az Audi phone box a mobilkészüléket a jármű külső antennájára csatlakoztatva biztosít kedvezőbb vételt, emellett a Qi-szabvány szerint induktív úton, azaz vezeték nélkül tölti a telefon akkumulátorát.

Audi A5

Technológia

Széles nyomtávok és a viszonylag hosszú, 2824 milliméteres tengelytáv képezik a sportosan kiegyensúlyozott futóműhangolás alapjait. A nyomtáv elöl 1587, míg hátul 1568 milliméter. Az Audi A5 Coupé légellenállási együtthatója 0,25, az elődhöz képest 60 kilóval könnyebb az autó – ebből mintegy 10-12 kilót takarítottak meg az 54 literes, kisebb benzintartállyal. Az első kerekeken továbbfejlesztett ötkaros felfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, hátul pedig ugyancsak ötkaros konstrukció váltja fel az előd trapézkaros rendszerét. Extra felszerelésként adaptív lengéscsillapítók is rendelhetők, amelyek a vezetés dinamikus és kényelmes élményét kínálva az egyébként széria Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működnek. Az elektromechanikus szervokormány pontos visszajelzésekkel és precíz irányíthatósággal szolgál. Tesztautónkat dinamikus kormányzással is felszerelték, amely a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja áttételét.

Audi A5

Biztonság

A legmagasabb, azaz ötcsillagos minősítést szerezte meg az Audi A5 az Euro NCAP töréstesztjén, így a legbiztonságosabb autók közé tartoznak vetélytársaik körében. Ez a felnőtt- és gyermekutasok védelmére éppúgy érvényes, mint a gyalogosokéra, valamint a további fejlett biztonsági rendszerek kínálatára. Az A5 Coupé alapkivitelhez tartozó Audi pre sense city rendszere segít a balesetek megelőzésében. A szélvédő mögé épített, több mint 100 méter hatótávú első kamera 85 kilométer/óra sebességig ellenőrzi az autó előtti útszakaszt, érzékelve más járművek és gyalogosok feltűnését. Amennyiben ütközés veszélyét állapítja meg, fokozatosan figyelmezteti a vezetőt és szükség esetén akár önállóan vészfékez. A 40 kilométer/óráig terjedő sebességtartományban a rendszer – működési határain belül – akár meg is előzheti a balesetet, míg nagyobb tempónál (85 kilométer/óráig) figyelmeztető funkciója és fékezési beavatkozása az ütközési sebességet hivatott mérsékelni. Az A5 mindezeken túl, további fejlett vezetői és egyéb rendszerek széles palettáját kínálja, amelyen egyebek mellett a kikerülés-asszisztens és a bekanyarodás-asszisztens is megtalálható. Míg a kikerülés-asszisztens az akadályok kikerülésében segíti a vezetőt, a bekanyarodás-asszisztens alacsony sebességű balra kanyarodáskor figyeli a szemből érkező forgalmat és veszélyhelyzetben az autót akár megállásig is fékezve akadályozza meg szembeforgalom esetén a bekanyarodást.

Audi A5

Szubjektív

A kétliteres, Miller ciklusú turbós benzines motor 252 lóerős, dupla kuplungos automatával és quattro hajtással telitalálat. Legnagyobb forgatónyomatéka 370 Nm, de ezt már kétezres fordulat alatt is bőven használhatjuk. A hangélmény visszafogott, tehetjük sportba a menetdinamikai kapcsolót és a váltót, durrogni akkor sem fog, pedig a hasonló motorral szerelt TT Coupé igazi durrogóművész. Ami kevés sportos hangot elő tudunk csalni, sajnos, az i csak virtuális, a hangszórókból jön. Kívülről csak a turbó erőltetett surrogása és füttyei jelzik, hogy gyorsabban megyünk a kelleténél. A másfél tonnás kupé álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 5,8 másodperc alatt ugrik, igazi sportkocsi a javából! Pedig elsőre azt hittem róla, hogy csak egy jól öltözött, sportos úriember. Ám, ha mindent sportosra hangolunk, igazi vadállattal lesz dolgunk. Ahogy kinéz, úgy megy, nagyon gyorsan és nagyon izgalmasan is meg lehet hajtani. Ha netán kissé csúszós az út, leesett valami égi áldás, szépen el is tolja nagy gázra a fenekét, hátborzongató érzés, ahogy ezt követően újra visszatalál az ívre. A fogyasztása ennek a dinamikus életérzésnek megfelelő, a gyárilag megadott 6,3 literes átlag duplájával is számolhatunk, akkor sem járunk nagyon messze a valóságtól. A több mint 400 kilométeres tesztet mi 10-es átlaggal zártuk (liter/100 kilométer).

Audi A5

Gyártás

Számos másik modellel együtt az Audi A5 Coupé a négykarikás márka fellegvárában, a város méretű ingolstadti gyárban készül immár 2007 óta. A jelenlegi a modell második generációja, a Volkswagen MLB architektúrájára épül, minden motorja győri.

Audi A5

Költségek

11 millió forint körül már egy A5 kupé boldog tulajdonosai lehetünk, a tesztben szereplő modell alapára azonban 15 millió forint, felextrázva pedig 22,5 millió forint.

8 7 6 5

Beszállítók

Íme, az Audi A5 főbb beszállító, köztük számos hazánkban is tevékeny vállalattal:

MAZZUCCONI – alumínium kormányműház (Tier 2)

TENNECO – első és hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)

MAGNETI MARELLI – fojtószelepház

ELRINGKLINGER – tömítések (Kecskemét)

OERLIKON – szinkronizáló szerkezet (Székesfehérvár, Debrecen)

MAHLE – fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat

AUDI HUNGARIA – motor (Győr)

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)(Tier 2)

CROMODORA WHEELS – kerekek

ADIENT – hátsó ülések rögzítése (Mezőlak)

SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)

KAUTEX TEXTRON – üzemanyagtank (Krajova)

DELPHI – üzemanyag-nyomócső (Szombathely)

CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)

TEKLAS – klíma tömlők

GKN DRIVELINE – első féltengelyek

PLASTIC OMNIUM – SCR rendszer (Szlovákia)

DANA – hengerfejtömítés (Győr)

LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)

FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)

GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)

CULTRARO – hamutartó

AUTOLIV – első fejlégzsákok (Sopronkövesd)

GT TECHNOLOGIES – görgős szelepemelők

MD ELEKTRONIK – antenna alkatrészek

HELLA – LED-es rendszámvilágítás

EBERSPAECHER – nyakfűtés (kabrióban)

SALERI – vízpumpa

FAURECIA – front modul (Jászárokszálláson van kipufogó-alkatrészgyára)

CIMOS – motortartó bak

NIDEC GPM – hűtővízszivattyú

TI AUTOMOTIVE – fékvezetékek (Győr)

MANN + HUMMEL – vízleválasztó

SKF – szervokormány (Tier 2)

MARQUARDT – kormányzár

MEANS INDUSTRIES – tárcsa tartó (nyolcsebességes automatikus váltó)

GST/SETON AUTOLEATHER – bőrülések

HUF HÜLSBECK & FÜRST – zárak

INALFA – tolótető

MAGNA – tükörmozgatás

BORBET – alumínium kerekek

SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék

NEMAK – dupla kuplungos hajtás háza (Győrben hengerfejeket gyárt, az A5 motorjaihoz is)

Kép és szöveg: Biró Csongor

18 15 11