Magyar alkatrészekkel – Renault Grand Scenic teszt

A Renault Grand Scenicet az egyterű szcéna meghatározó modelljeként nagy várakozás előzte meg. Hétszemélyes változatban, 1,2 literes benzinmotorral teszteltük. Elég bele a kis motor?  

Renault Grand Scenic

Újdonságok

A Renault Grand Scenic szép autó formavilágát jól eltalálták, feltűnő jelenség. Hogy jobban üssön, a franciák alapfelszereltségként 20 hüvelykes felniket tettek a kocsik alá, a vészkerék – ha az ügyfél megrendeli, 17 hüvelykes lehet. A Renault a nagy gumigyártókkal (Continental, Goodyear, Michelin) olyan megállapodást kötött, amelynek révén a 20-as gumikat a normál 17-eseknek megfelelő áron kapják. A kerékméret egyedi: az 195/55 R20 gumik nem szélesebbek, mint egy átlagos, takarékos 16 hüvelykes (19,5 centiméter). A látvány mellett hasznos is a nagy kerék, az autó fékezési hatékonysága javult. A gyártó tesztjei szerint 100-ról és 130 kilométer/órás sebességről fékezve 3, illetve 5 százalékkal rövidül a fékút. Nedves úton az előző Scenichez képest 5 százalékkal rövidebb úton áll meg nyolcvan kilométer/óráról lefékezve a kocsi. A Renault takarékossági okokból döntött a nagy felnik mellett, áramvonalassága révén 2 grammal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként az elődhöz képest. Oldalfala magasabb, mint a legtöbb 17-18 hüvelykes felninek, 10,7 centiméter, így a nagy átmérő ellenére komfortos marad a rugózás.

Renault Grand Scenic

A Grand Scenic 22,8 centivel hosszabb és 7 centivel nagyobb tengelytávolságot ad, mint a sima Scenic. A hosszú változat alapfelszerelése az alumínium tetősín. A tesztelt hétszemélyes Grand Scenic poggyásztartója öt üléssel 533 liter, ha megelégszünk az ötszemélyes változattal, 718 liter a hasznos raktér. Gombnyomásra hajthatjuk síkba a hátsó üléseket, akárcsak az Espace-ban, de az első az utasülés támláját csak kézzel mozgathatjuk. A műszerfalat ezúttal nem a hatalmas tablet, hanem az annál kisebb, de jobban is használható R-Link 2 fedélzeti rendszer uralja, a klíma gombjai érintésérzékenyek.

Renault Grand Scenic

Szubjektív

Elöl a kényelem kifogástalan, kiválóan tartanak a bordázott szövetfotelek, de a hátsó üléseket szűkebbnek éreztem az előző generációkhoz képest. Mind vállban, mind könyökben és térdben. A második sor nem kínál három önálló ülést a hosszított Scenicben sem. A hatodik és hetedik ülést inkább csak gyerekeknek ajánljuk jó szívvel. Jó vezetni a nagy családi egyterűt, a kis benzinessel főleg városban és sík terepen vigéckedünk, autópályán jobb, ha visszahúzódunk a kamionok közé, és országúti emelkedőkön is kisfiúsan összetöpörödünk. Ereje és nyomatéka arra elég, hogy a mindennapok feladatait teljesítsük, de ha nincsenek túlzott igényeink, a bretagne-i nyaralást is bevállalhatjuk, akár öt-hat személlyel. Akinek fontos a dinamizmus és szereti, ha nem csutkáig nyomja a gázt, vigye a kocsit izmos dízelmotorral. Az Eco gomb megnyomásával – csak mazochista aszkétáknak ajánlom – a fogyasztás hét liter alatt tartható száz kilométerenként, igaz a kocsi a harmatnál is gyengébben viselkedik. Tesztünk hosszúra nyúlt, átszeltem vele Magyarországot, így alaposan megismertem. A több mint 800 kilométeres utazás során 7,1 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként. Nagyon tetszett a levegőminőséget elemző funkciója, igaz bárhol jártam, mindenütt szennyezett, vagy nagyon rossz, azaz az egészségre ártalmas levegőre figyelmeztetett.

Renault Grand Scenic

A bevezetőben feltett kérdésre az én válaszom az, hogy igen. Ha vennem kellene, azonban a 130 lovas dízel mellett döntenék. Hatalmas kerekei ellenére jól csillapít a futóműve. Még a nyírségi, botrányos és borzalmas állapotban lévő, közútnak nem is nevezhető néhai aszfaltcsíkokon sem esett szét alattam.

 Renault Grand Scenic

Technológia

Az 1,2 literes négyhengeres, 16 szelepes 130 lóerőt teljesít, ami pont elég a 16 és fél mázsás kocsi mozgatásához. A benzinmotor élénk, de pörgetni kell, autópályán és nagy terhelésnél kínlódik, az előzésekhez nagy levegőt kell vennünk. A váltó pontos, de igényli a gyakori használatot. Kormányzása precíz, futóműve határozott, nem tolja az orrát erős terhelésváltásnál sem. A menetdinamikai kapcsoló érezhető üzemmódokat különít el, a sportban dinamikus az autó. A motor 205 Nm nyomaték leadására képes, amely már 2000 fordulat/percnél kihasználható, a nyomaték 90 százaléka már 1500 fordulat/perctől rendelkezésre áll. A blokkra jellemző 100 lóerő/liter teljesítményarány kiváló értéknek számít egy 1,2 literes benzinmotor esetében. 90 kilométer/órás sebességnél 2000-et, 110-nél 2500-at, 120-nál 2750-et, 130 kilométer/órás sebességnél autópályán 2950-et forog percenként a főtengely, 140-nél 3200-at.

Renault Grand Scenic

Költségek

Felszereltsége tovább korszerűsödött, gyalogosfelismerésre is képes aktív vészfékező rendszerrel (7-60 kilométer/óra sebességtartományban) vértezték fel. Alapáron 6,699 millió forinttól érhető el a tesztelt változat. A Zen felszereltséghez a cikkünk írásakor ingyen járt a kényelmi csomag (elektromosan állítható, behajtható és fűthető tükrök, első-hátsó parkolóradar, csúsztatható középkonzol, árnyékoló rolók a hátsó ajtókon, 12 voltos csatlakozó hátul). Tesztautónk listaára 7,7 millió forint volt, de a 130 lovas Zen modell már 6,59 millió forintért haza vihető.

Renault Grand Scenic

Gyártás

Francia gyártásból jön a Scenic, a Talisman és az Espace gyártósorán készül Douai-ben. Amikor 2015-ben elindult az Espace gyártása már figyelembe vették azokat a szakmai tanácsokat, amelyekkel a Daimler szakemberei segítették a termelést. A közös gyártósor lehetővé teszi, hogy az egyterűkbe azonos ülésrendszert építsenek be. A douai-i üzemben új megvilágító csarnokot létesítettek, hogy a Scenic merőben új fényezése hibátlanul hagyhassa el a gyártósort.

Renault Grand Scenic

Beszállítók

Íme, a Renault Grand Scenic főbb beszállító, köztük számos hazánkban, vagy a környékben tevékeny vállalat:

HOERBIGER – szinkronizáló szerkezet elemei

CTS AUTOMOTIVE PRODUCTS: gázpedál

BOS AUTOMOTIVE: csomagtér roló (Mosonszolnok)

TENNECO – hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)

ELRINGKLINGER – a kipufogórendszer tömítései (Kecskemét)

MAHLE – üzemanyagszűrő (Balassagyarmat)

HIRSCHVOGEL: hajtótengely

DOW AUTOMOTIVE: karosszéria ragasztás

WEBASTO – napfénytető

CIE AUTOMOTIVE – forgattyús tengely (Szucsány, Szlovákia)

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

JOHNSON CONTROLS – ülések rögzítése (Mezőlak)

CIKAUTXO – fűtőcsövek (Érsekújvár)

BROSE – csavarorsós hajtás, ablakemelők (Kecskemét)

GKN DRIVELINE – első féltengelyek

PLASTIC OMNIUM – csomagtartó borítás (Szlovákia)

DANA – váltótömítés (Győr)

TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – futóműhidraulika perselyek

STANLEY ENGINEERED FASTENING – műanyag rögzítők

LUK – váltócsapágyak (Szombathely)

FREUDENBERG – szeleptömítés, tengelytömítés (Kecskemét)

GRUPO ANTOLIN – rendszámtábla-világítás, lábtérvilágítás (Helvécia)

EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek, akusztikus tető (Mór)

EBERSPÄCHER – kipufogó alkatrészek

A RAYMOND – folyadékcsövek

CARBODY – lökhárítók

DIEHL – szinkrongyűrű

JOHNAN AMERICA – ablakemelő

KSPG AUTOMOTIVE – variálható olajpumpa

HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák

FTE AUTOMOTIVE – munkahenger dupla kuplungos váltóba

KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete

BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő

RÖCHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács

NSK: motorcsapágyak

MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai

STABILUS: előfeszített rugók, ajtóteleszkópok

INTEVA PRODUCTS: ablakemelő motor

AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabány-Környe)

CARCOUSTICS: A oszlop szigetelés

COOPER STANDARD: napfénytető szigetelés

CARBODY: ragasztóhab

NORMA: gyorskötözők

TI AUTOMOTIVE: fékcsövek (Győr)

U-SHIN: tanksapka (Kisbér)

METHODE ELECTRONICS: elektronikus rögzítőfék kapcsoló

VISSCHER-CARAVELLE: padlószőnyeg

IWIS: lánchajtás

FLEXITECH: első féktömlők (Ploiesti)

HELLA: első lámpák (Ljubljana)

Kép és szöveg: Biró Csongor

24 22 18 17 16 13 10 9 8 6