Magyar alkatrészekkel: Volkswagen Passat GTE

Ha lenne egy csöppnyi elköteleződés a környezet védelme iránt a mai kormányokban, a miniszterek, államtitkárok és miniszterelnökök nem választanának más autót maguknak, csakis a kétarcú Passatot, amely, ha akarom, sport limuzin, ha akarom, villanyautó.

Volkswagen Passat GTE

Újdonságok

Ötven kilométeres, helyi emisszió nélküli kilométert teljesítő hibridautóként a Volkswagen Passat GTE megkaphatja a magyar jogszabályok alapján a zöld rendszámot, így számos kedvezménnyel (ingyen parkolás, cégautó- és regisztrációs adómentesség) élhet tulajdonosa, legyen az cég, állami szervezet, vagy éppen magánszemély.

Volkswagen Passat GTE

A Passatok között egyedi külsővel jelentkezik a GTE, rejtett a kipufogója, kékek a féktárcsái, egyediek lökhárítói, kék a hűtőmaszk-betétje, kék cérnával varrták a beltér kárpitjait. Kék dizájncsík díszíti, egyedi, C alakot formázó LED menetfény különbözteti meg a felárért LED fényszórós, reflektorját automatikusan felkapcsoló GTE-t. Töltőcsatalkozója a hűtőmaszk alatt lapul, matatni kell vele, nem mindig nyílik ki elsőre takaró burkolata.

Volkswagen Passat GTE

A műszerfal látványos, vetített kijelző is tájékoztat, a váltó dupla kuplungos, a pontos kormány alja sportosan vágott. Az ergonómia példás, a kényelemre nem lehet panasz sehol, de azért az a három felnőtt, aki Bécsig ült hátul, nem zengett ódákat, sőt. Én persze végig kajánul vigyorogtam, a vezetőülésben masszázs is kényeztet.

Volkswagen Passat GTE

Innováció

Hasznos innováció, hogy a menüben programozható a töltés időpontja, sőt a töltőáram nagyságát is fokozatokban választhatjuk ki, így gyengébb hálózaton is tölthetjük az autót.

Volkswagen Passat GTE

Technológia

A Passat GTE hibridben a korábban tesztelt Golf GTE modellben használtnál nagyobb, 9,9 kWh-s lítium-ion akkumulátort építettek. 1,4 literes TSI motorja 156 lóerős. A 218 lóerős rendszerteljesítményhez a villanymotor önállóan 115 lóerővel (85 kW) járul hozzá, a 400 Nm összesített nyomatékhoz 330-at tesz, rögtön már induláskor. Az 1,6 tonnás autót mindig elektromos üzemben indító villanymotor önmagában is dinamikusan mozgatja a Passatot, autópályán sem kell szégyenkeznünk, csakis villannyal akár 130 kilométer/órás tempót is diktálhatunk. Használhatjuk a Passatot hibridként, az főleg a hosszú utazáskor ajánlott, de ha tartalékolni akarjuk az akkumulátorban tárolt energiát, van ilyen üzemmód is, sőt ilyenkor – eléggé gazdaságtalan módon – benzint égetve termelhetünk áramot.

Volkswagen Passat GTE

A töltés hagyományos konnektorból –  ha nem csapja le a biztosítékot – 4 óra 25 perc, Type 2 csatlakozóval (ami a töltőhöz hasonlóan jár az autóhoz) 2,5 óra a 3,6 kW-s töltőoszlopokról a teljes töltés. A 218 lóerős rendszerteljesítmény a GTE gomb megnyomásával érhető el, ilyenkor a kormányszervó és a gázpedál közvetlenebbre változik, és olyan hangos lesz (hangszórókból) az autó, mint egy GTI. És nagyon gyors. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,4 másodperc alatt ugrik, végsebessége 225 kilométer/óra.

Volkswagen Passat GTE

Biztonság

Városi vészfékező, gyalogosfelismerő, adaptív sebességtartó, automatikus parkolássegítő, sávtartó és holttérfigyelő, 360 fokos kamerarendszer teremtenek páratlan biztonsági feltételeket.

Volkswagen Passat GTE

Szubjektív

Nem egy testben két lélek ez a Passat, hanem egy testben rengeteg lélek. Ha autók szenvednek elmebetegségben, a Passat GTE skizofrén. Rengeteg én, rengeteg tudat jellemzi. Legalább ötféle módban használhatjuk, de emellett a hibridsége is háromféleképp nyilvánul meg. Ahány mód, annyiféle viselkedést tapasztalhatunk meg. Kétségkívül a két szélsőség az elektromos autó és a sportos GTE. Mindkettőt imádtam.

Volkswagen Passat GTE

Elméleti elektromos hatótávja 50 kilométer, nálam 48-49 kilométer volt a maximum, amit tisztán, kibocsátásmentesen tettem meg. Elégedett voltam az eredménnyel és a 600 kilométeres teszthét alatt, sok töltéssel mért 1,5 liter/100 kilométeres plusz 12 kWh-s átlagfogyasztással is (a bécsi kirándulásra később, nem a teszt során mentem az autóval, amikor végig tempós GTE módban használva 6,5 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép).

Volkswagen Passat GTE

A benzintartály 50 literes, a csomagtartó ugyan mély, de az akkumulátorok miatt nem túl magas, a térfogata 402 liter.

Volkswagen Passat GTE

Költségek

Nem olcsó, sőt már az alapverzió alapból is 13,5 millió forint, a tesztelt jócskán felextrázott tesztautó pedig 17,2 millió forintot kóstált.

Volkswagen Passat GTE

Gyártás

A B8-as kódjelű Passatot 2014 ősze óta gyártják a szászországi Emdenben és Mosel/Zwickauban, a GTE modellek (négyajtós és kombi egyaránt) Emdenből érkeznek. Itt naponta 1250 autó készülhet el, 9581 dolgozót foglalkoztatnak.

Volkswagen Passat GTE

Beszállítók

Íme, a Volkswagen Passat főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a környező országokban is tevékeny vállalattal: Mosonszolnokon a BOS, Győrben a Rehau és a ThyssenKrupp, Szombathelyen a Delphi, Vácott a Contitech.

WEBASTO: állófűtés, panorámatető

TRAKYA CAM: hátsó szélvédő

BOS: középső kartámasz (Mosonszolnok)

HÜLSBECK & FÜRST : zárak

REHAU: első és hátsó lökhárító (Győr)

EDSCHA: ajtózsanérok

THYSSENKRUPP: hátsó stabilizátor

ITT ITALIA: fékbetétek

CARACOUSTICS: szellőző nyílások

KAUTEX TEXTRON: műanyag üzemanyagtartály (Krajova)

HIRSCHVOGEL: hajtótengely

ZF FRIEDRICHSHAFEN: lengéscsillapító

DIEHL METALL: szinkrongyűrű

NSK: kerékcsapágyak

SRG GLOBAL: kerékanyák

3A COMPOSITES: tetőelemek

COOPER-STANDARD: napfénytető tömítés

DOW AUTOMOTIVE: Betamate bevonat a motorfedélen

BROSE: ventilátor ház, ülésrendszerek (Kecskemét)

AKKUMULATORENFABRIK MOLL: akkumulátor

CALSONIC KANSEI: kiegészítő radiátor

DELPHI: LED világítás modul, ultrahang érzékelők (Szombathely)

BORGWARNER: izzítógyertya (dízel), Haldex V kuplung

FEDERAL MOGUL: dugattyú

ELRINGKILNGER: árnyékolás-technika, tömítések (Kecskemét)

CONTITECH: üzemanyagtömlő szerelvények (Vác)

FAIST CHEMTEC: hangtompítók

EBERSPAECHER: katalizátor és SCR szűrő (dízel)

CULTRARO: kormánylengés-csillapító

MAGNETI MARELLI – műszerfali kijelző

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők

SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)

CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)

TRW – kapaszkodó fogantyúk

TEKLAS – klíma tömlők

AXALTA – alapozó festékek

GKN DRIVELINE – első féltengelyek

DANA – hengerfejtömítés (Győr)

STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők

LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)

FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)

DR SCHNEIDER – szellőző csatornák, kesztyűtartó

GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)

GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)

INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit

INTEVA PRODUCTS: tetőablak

BEHR-HELLA THERMOCONTROL: klímavezérlés elöl

METALDYNE: hajtótengely (DQ400 hajtás)

HONEYWELL: turbófeltöltő (2.0 TDI)

ROBERT BOSCH: szervokormány (Hatvan)

Kép és szöveg: Biró Csongor

44 33 32 30 29 28 23 22 19 15 14 12 11 8 4 3 2 1