Pofont kapott a Tesla Kínában

A legnagyobb amerikai elektromosautó-gyártó cég, a Tesla komoly korlátokba ütközött Kínában, ugyanis Elon Musknak nem sikerült megkötnie a szerződést egy kínai Tesla gyár felépítéséről.

Hét hónapja még azt nyilatkozta, hogy a sanghaji vezetéssel mindkét fél számára kölcsönös megoldáson dolgoznak, de mégsem tudtak dönteni a leendő gyár tulajdonosi szerkezetéről, így dugába dőlt az amerikai terve.

A kínaiak azt szeretnék, hogy az üzem vegyestulajdonú legyen, és a helyi cégek is részvényesei lehessenek, míg Elon Musk azt, hogy teljesen az ő tulajdonukban álljon a létesítmény. Jelenleg Kínában minden autógyártónak vegyes vállalatot kell alapítania, hogy ott gyárthassanak. A Tesla azért nem hajlandó együtt dolgozni helyi vállalatokkal, mert így elveszítik az esélyt arra, hogy komoly pénzeket keressenek a kínai piacon, ahol rengeteg elektromos és hibrid meghajtású autó talál gazdára. Xi Jinping elnök kormánya ugyanis kiemelt figyelmet fordít a légszennyezés csökkentésére és az importolajtól való függés visszaszorítására.

– Ebben az iparágban a kormány meg akarja vetni a lábát – nyilatkozta Jeffrey Osborne, a New York-i Cowen & Co. elemzője. A Tesla nem kommentálta a sikertelen tárgyalást a kínaiakkal, a kínai vezetés sem nyilatkozott egyelőre az ügyben.

A történtek azonban nem jelentik feltétlenül azt, hogy a két fél nem jut megállapodásra a jövőben. A Tesla ugyanis sok autót ad el Kínában, de a 25 százalékos importadó sok vásárló számára elérhetetlenné teszi a modelljeit. A Tesla Model X például 132 ezer dollárba kerül az ázsiai országban, ami teret enged a helyi riválisoknak, a BAIC Motornak, NIO-nak és a Bytonnak. Úgy tűnik, hosszú harc vár még Elon Muskra Kínában. Az üzletember a sikertelen tárgyalások óta kerüli a témát a Twitteren sem beszél a kínai üzletről.

Yale Zhang, a Sanghaj Automotive Foresight vezetője szerint a Teslának nincs konkrét stratégiája. Azt is hozzátette, hogy bár előrébb jár a versenytársaknál, sok kínai startup van, ami egyre gyorsabban fejlődik.

Az Egyesült Államokban azonban jól megy a Teslának, ők adták el a legtöbb elektromos autót, összesen 104 ezer 471-et. Kínában már nem teljesítettek ilyen jól, 14 ezer 883 ilyen jármű talált gazdára ott, ez azonban elenyésző a kínai elektromosautó-kereskedelemben, ami csaknem félmilliós. A Tesla csak a tizedik az ázsiai országban, az első a Beijing Electric Vehicle Company 102 ezer 342 eladott autóval.

Az új-energiát használó autók (elektromosak, hibridek és üzemanyagcellások) eladása nagy mértékben növekszik Kínában, tavaly már több, mint 700 ezret adtak el, idén pedig átléphetik az egymilliós határt. A kínai kommunista kormány 2025-re hétmillió villanyautó értékesítését tervezi.

A hazai Kínában rendkívül olcsó, sokkal jobban megéri, mint a Tesla. Lily Li, egy 36 éves irodai alkalmazott például kevesebb, mint 15 ezer dollárért vett BJEV EV160-ast, aminek a hatótávja ugyan kisebb, mint az amerikai modellé, de az ára sokkal olcsóbb. Azt mondta az Automotive News China lapnak, hogy szívesen venne Teslát, de csak akkor engedhetné meg magának, ha 45 ezer dollár környékére csökken az ára. Erre pedig még éveket kell várnia, szóval marad a hazai autónál.

nio

A BYD legnépszerűbb modellje, az e5 szintén veri árban a Teslát, csupán 20 ezer dollárba kerül. A NIO és a Byton is olcsóbb, 71 ezer dollárba kerül, ennyi pénzért pedig 355 kilométert tehet meg a sofőr egy feltöltéssel. A Byton egyébként nemrég jelentette be Las Vegasban, hogy piacra tervez dobni egy elektromos SUV-t 45 ezer dollárért.

„Szűkül a Tesla mozgástere Kínában”, nyilatkozta Bill Russo, a Sanghaj Automobility vezérigazgatója. Szerinte, ha kétszer olyan drága a termék, mint a versenytársaké, akkor komoly problémái lesznek majd a cégnek.

Biró Milán