Magyar alkatrészekkel: Dacia Duster teszt

Van egy modell a hazai autópiacon, amelyre lehet rosszat mondani, de azt nem, hogy keveset adna áráért. Sokkal inkább az ellenkezője igaz. Egyetlen más európai márka nem ad ilyen jól használható, praktikus és sokoldalú autót ennyi pénzért. A Dacia Duster a legolcsóbb tökéletes autó. Nézzük, mit tud turbós benzinmotorral, csúcsfelszereltséggel és 4×4 hajtással.

Masszív és agresszív

Ennél mokányabb autót még nem gyártottak a földkerekségen, tetszetős bármelyik oldalról nézzük. Masszív és agresszív a négy kidudorodó kerékjárati ív, látványos a jeepes far, szépek a felnik és jó színe is. A robusztusságának hátránya a nagyon rossz alaktényező, ami autópályán drágítja az utazást. Övvonala magasabban fut, az A-oszlop alsó pontját előrébb hozták 10 centivel, ami javított a botrányos légellenállásán.

Dacia Duster

A kocsi hossza 4,34 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,68 méter, tengelytávja 2,67 méter. Mindenes a Dacia Duster, mert mindenre jó. Ha akarom családi autó, ha akarom cégautó, ha akarom rendőrautó, ha akarom terepjáró, ha akarom trágyahordó. Praktikus a Duster, az előre dönthető jobb első üléstámlának köszönhetően akár 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk benne, öt személynek is elég a hely benne, a csomagtartó 445 literes, de akár másfél köbméterig bővíthető a síkba nem dönthető hátsó ülésekkel. Érdekes, hogy az elődmodell 10 százalékkal nagyobb csomagteret kínált, abba például széltében is befért a méretes hokistáskám, ebbe nem.

Dacia Duster

Elődjéhez képest a legnagyobb változást az enyhén a vezető felé forduló, de még mindig csupa igénytelen műanyag műszerfalon találjuk. Az érintőképernyős szórakoztató és navigációs rendszer feljebb került, így már nem olyan balesetveszélyes lepillantani rá. Új a négyküllős kormány és prémium autókat idéz a klímakonzol.

Dacia Duster

Képes takarékoskodni

A Renault 1.2 Tce jelzésű, változó szelepvezérlésű, 125 lóerős, 205 newtonméteres, négyhengeres,  turbós benzinmotorja könnyedén mozgatja az 1,3 tonnás Daciát, 150-nél 3200-at, 140-nél 3000-et, 130-nál 2750-et forog a főtengely percenként a hatfokozatú váltóval. Végsebessége 179 kilométer/óra, nagy sebességnél már nem annyira kezes az autó, 160 kilométer/óra fölé nem is hajtottam. Azt hittem, a kis turbómotorral szomjas lesz az összkerekes Dacia, de egy hosszú országúti kirándulással megszelídítettem a mohóságát. A több mint 600 kilométeres tesztelés során 6,9 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként.

Dacia Duster

Nem tökéletes

A vezetőt csak a rövid ülőlap bosszantja, de az ülések még hatszáz kilométeres táv után sem fájdítják a derekat. Autópályán hangos a menet- és szélzaj, szerencsére a dobozhangú rádiós egység tompítja.

A Dacia Duster nem egy kanyarvadász, sután veszi a kanyarokat, pontatlan az elektronikusan szervózott kormányzás, holtjátéka zavaróan nagy, de a tempóval nincs gond, elviselhetően gyorsul (álló helyzetből 100 kilométer/órára 11 másodperc alatt). A váltó első fokozata a 4×4 hajtás miatt nagyon rövid, valójában kettesben is indulhatunk, alapjáraton viszont elég lassan poroszkálunk. Gyorsan bevett kanyarban alulkormányzottan viselkedik.

Dacia Duster

Elöl MacPherson, hátul független, többlengőkaros futóművét tökéletesen eltalálták, kiválóan csillapítja az úthibákat, rugózása kiegyensúlyozott. Nincs kátyú, ami kifogna rajta. Határhelyzetben előbb a négykerékhajtás avatkozik be (ha automatikus módot kapcsoltunk), az teszi megfelelő ívre az autót. Magyar utakra teremtették, ahogy romlik az útminőség, úgy lesz egyre komfortosabb.

Dacia Duster

A Duster alaphelyzetben elöl hajt, a forgókapcsoló középső állásában (automatikus mód) csak akkor segítenek bele fele-fele arányban a hátsó kerekek a hajtásba, ha az elsők elakadnak. A kuplung a tárcsával állandó 4×4-be is zárható, a menetstabilizáló pedig 50 kilométer/óra alatt teljesen kikapcsolható, így sárban nem érezzük hiányát a differenciálzárnak. Alapból elindulást segítőt kapott, a 4×4-es változat pluszban lejtmenetvezérlőt is. A fékek nem túl combosak, hátul még elavult dobfékek lassítanak.

Dacia Duster

Terepre bátran mehetünk vele, szabad hasmagassága 21 centi, első terepszöge 30 fok, a hátsó 34 fok, átlépő szöge 21 fok. Fordulókörének átmérője 10,4 méter.

Ártörő

Legolcsóbban 2,99 millió forintért lehet Dusterünk (114 lóerős, 1,6-os, 16 szelepes szívómotorral és fronthajtással 16V 4×2), a tesztelt csúcsváltozat ára extrákkal is éppen csak eléri a 5,7 millió forintot. Ezért műbőr üléseket (150 ezer forintos felárral), érintőképernyős navigációt (csomagban 150 ezer forintért), 360 fokos kamerarendszert (75 ezer forint), automatikus klímát (ez az első Dacia, amelyhez rendelhető, felára 50 ezer forint), hat légzsákot, vészfékrásegítőt, ESP-t, ülésfűtést (ötvenezerért), tempomatot, kulcsnélküli nyitást és indítást kapunk (75 ezer forintért).  A 12 voltos csatlakozó alapból jár, a pótkerék 25 ezer forintos extra.

Dacia Duster

Egy bibi van csak a Dusterrel: ezzel a motorral már nem kapható, az egykettes helyét ősszel felváltja a WLTP fogyasztásmérésen jobb eredményt elérő 1,33 literes, 130 lovas turbós erőforrás. Addig vagy az 1,6-os régi benzines, vagy a 90, illetve 110 lovas 1.5 dCi dízellel rendelhető.  Van egy másik gond is a Dusterrel: nagyon veszik, ezért sokat kell rá várni. Változattól függően hét-nyolc hónap rá a várakozás, és nem azért, mert Mircea és Ionut a mioveni-i gyárban csak a fülét vakarja, hanem azért, mert roham van érte a nyugat-európai kereskedésekben. Ne számítson kedvezményre: listaáron is elkapkodják!

Dacia Duster

Főbb beszállítók? (kiemelve a magyarországi beszállítók)

CARCOUSTICS – hőpajzs elemek

ELRINGKLINGER – tömítések (Kecskemét)

AGC AUTOMOTIVE: sötétített hátsó ablak (Tatabánya-Környe)

FEDERAL MOGUL: szelepemelő, főtengelytömítés (Kunsziget)

NNG – navigációs szoftver (Budapest)

GESTAMP – keresztmerevítő (Mór)

U-SHIN: gyújtáskapcsoló zár, ajtózárak (Kisbér)

VIBRACOUSTIC – csapágypersely (futómű) (Nyíregyháza)

DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)

COOPER STANDARD AUTOMOTIVE – rezgéscsillapító gyűrű

FAURECIA: ülések (Nagyszeben)

AUTONEUM – szövetek, kárpitok, kerékjárati bélések

BORBET – alumínium felnik

CARBODY – tömítések

HIRSCHVOGEL – kerékagy

HÖRBIGER: váltó szinkronizálás (Bécs)

PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály (Szlovákia)

STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők

LEOPOLD KOSTAL: kormánykerék tempomat kapcsolói

LYDALL GERHARDI – padló alatti hőpajzs

KEY SAFETY SYSTEM – kormánymű

GKN DRIVELINE – első féltengelyek

INTEVA PRODUCTS: záralkatrészek

SRG GLOBAL: hátsó embléma

NORMA GROUP – tömlőbilincs

MANN + HUMMEL – fékfolyadék tartály

SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék (Bühl)

MTA: áramelosztó

CONTINENTAL – Acella üléskárpit (Benecke-Kaliko)

MAGNETI MARELLI: halogén lámpa

KEY SAFETY SYSTEM – kormánylégzsák

ZF – elektronikus alkatrészek

KIEKERT: hátsó ajtózár

Kép és szöveg: Biró Csongor