Bringateszt: drágább, mint a Skodám

A Skoda bicikliket is gyárt, autót már próbáltam eleget, most eljött az ideje egy bringatesztnek is. Karbonvázas hegyikerékpárt tettem próbára.

Skoda bicikli

Életemben másodszor bicikliztem Budapesten, most a XIII. kerületet jártam be a Dunától a Rákos patakig. Kemény terepre nem vittem, de ahogy a terepjárókat sem kényszerítem sziklamászásra, úgy az MTB 29 Full típusú biciklit sem bántottam. Erdőszélen, patakparton és városi dzsungelben egyaránt meghajtottam, hibátlan a gép. Könnyű, ergonomikus, rövid távon nem fárasztó sem a karnak, sem a fenéknek. Amikor együltömben egy óránál többet használtam, éreztem a csuklóm zsibbadását és az ülés sem tűnt túl kényelmesnek, de ez a bringa nem is a komfortról, hanem a teljesítményről szól. A Shimano váltó gyors, viszonylag csendesen kapcsol, az olajos rendszerű tárcsafékek brutálisan lassítanak. Tömege alacsony, csupán 11,9 kilogramm, váza karbonszálas műanyag.

Skoda bicikli

Az első rugóstag (RockShox) a kormányról blokkolható, lehet keményebb és puhább, a hátsó beállításához meg kell állnunk. Van teknős és nyúl fokozat, illetve van egy a kettő között, amit nem tudtam zárni. Be is ugrott Csernus elhíresült mondása, ami itt a Skodánál így hangzik: Döntsd el mi vagy, nyúl vagy teknős? A teknős üzemmódban kezdtem, aztán nyúlban folytattam. Hogy éreztem-e bármilyen különbséget? Igen, teknősben lágyabb a rugózás, ami terepen jó, de nem vagyunk elég gyorsak országúton, nyúlnál pont fordítva, terepen túl feszes, de országúton elég gyors. Elöl kettő, hátul 11 fogaskerék adja a fokozatokat. A nagy kerekek (29 hüvelykes) könnyen leküzdik az egyenetlen terepviszonyokat, miközben a gumiabroncsok nagyobb felületen tapadnak a talajhoz, akadályozva a kicsúszást.

Skoda bicikli

Amikor megtudtam, mennyibe kerül a bringa, leesett az állam. 1,5 millió forint az ára, drágább, mint a tízéves Skoda Fabiám, pedig abban még klíma is van és frissen lett műszakiztatva, a gumik pedig négyévszakosak. Igaz, ez a Skoda egészen keveset fogyaszt, benzinből konkrétan nullát. Ha a két járművet egymás mellé teszem, azért én maradnék a Fabiánál, a Skoda is jobban teszi, ha marad az autóknál.

Skoda bicikli

A Skoda történetének egyik szála amúgy kerékpárokkal kezdődött, Václáv Laurin és Václáv Klement kerékpárgyártó üzemében olyan bicikliket gyártottak, amikre már a 20. század fordulóján két év garanciát vállaltak. A cseh vállalat a kerékpáros kötődés újabb szálát 2004-ben vette fel, azóta a Tour de France kerékpárverseny egyik legnagyobb hivatalos támogatója.

Skoda bicikli

A fékek itt már tárcsásak, szemben a Roaddal, valamint nem bowdenes, hanem olajos, rendkívül intenzív és gyors fékreakciót ad ez a megoldás, persze nem épp olcsó.

Műszaki adatok

Tömeg: 11,9 kg

Váz: Carbon-Alu 6061 Ultralite

Villa: Rock Shox Reba RL Tapered, remote LO Shimano FC-MT700

Hajtókar: Boost Hallowtech II 36/26T

Első kerékagy: Shimano HB-M618-B, Boost CL

Hátsó kerékagy: Shimano FH-M618-B, Boost CL

Váltó: Shimano XT M8020 E-type / XT M8000 GS Shadow Plus

Sebesség: 2 × 11

Első fék: Hydraulic disc Rotor CL 180 mm

Hátsó fék: Hydraulic disc Rotor CL 160 mm

Gumik: Schwalbe Racing Ralph Performance

Nyereg: Fizik Nisene XS MG

Méret: M (17.5″ / 445 mm)

Kép és szöveg: Biró Csongor

9 8 6 5 4

3 Comments on Bringateszt: drágább, mint a Skodám

  1. Tisztelt Csongor!
    Szerintem nagyon jó, hogy a Skoda is beszáll a kerékpár gyártásba, én sajnos csak ábrándozom egy ilyen klassz gépről, pedig már 43 éve használom a Csepel acélvázas 12 kg-os országúti “félversenyemet” terepen is. Kívánom az összes bringásnak, hogy minél jobb gépekkel élvezhesse a tekerést!

  2. „A Dunától a Rákos-patakig.”

    Mivel a Rákos-patak a Dunába folyik, és nem párhuzamos vele, így egy métert sem kell tekerni. Gratula.

  3. No ez osztán marhára Skoda gyártmány. Minden alkatrész neves bészállítóktól. Valószínűleg még az összeépítést sem ők végzik.

Comments are closed.