Drága mulatság az elektomobilitás

Sokkal többe fog kerülni a korábban becsültnél az átállás az elektromos autók gyártására Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezérigazgatója szerint. Az Inside vállalati belső lapnak Bernd Osterloh, az üzemi tanács elnökének társaságában adott interjúban a vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a cégnek jóval nagyobb nyereségre lenne szüksége jövője megalapozásához.

A Volkswagen 2019-re ütemezte be a teljesen elektromos ID modell első példányainak legördülését a zwickaui szerelőszalagról. A konszern 2018-tól 2022-ig több mint 34 milliárd eurót tervez elektromos járműtechnológiai és digitális mobilitási szolgáltatások fejlesztésére fordítani.

Teljesen elektromos, akkumulátor-hajtású autókat a Volkswagen 2022-ben már 16 üzemben tervez gyártani szerte a világon. A tavaly ősszel bejelentett fejlesztési terv szerint pedig 2025-re már úgy nyolcvanféle elektromos modellből évente mintegy hárommilliót fog gyártani.

A vezérigazgató szerint azonban a “Zukunftspakt” elnevezésű stratégiai tervben kitűzött célok eléréséhez nem csak a konszern VW márkájának személyautó modelljeinél kell nagyobb hatékonyságra törekedni. “És ez az elvárás a központi igazgatásra is éppen úgy vonatkozik” – jegyezte meg.

A VW márka bevételarányos jövedelmezőségét már sikerült öt százalékra emelni – mondta, hozzátéve, hogy ennél jóval többre lenne szükség, mivel “a vállalatnak egyebek között az elektromos mobilitásra való átállás miatt is a korábban becsültnél jóval tetemesebb kiadásokra kell felkészülnie”.

Herbert Diess szerint a működéshez minimum 4 százalékos bevételarányos jövedelmezőségre van szükség. “Öt-hat százalékkal már lehet fejlesztésekkel a jövőre is készülni, hét-nyolc százalékkal pedig már krízisállóvá tehető a cég” – mondta.

A Volkswagen augusztus elején jelezte, hogy az idei évre tervezett 6,5-7,5 százalékos bevételarányos jövedelmezőséget csak egyszeri tételek leszámításával lehet elérni. A konszern 2025-re 7-8 százalék, a VW márka pedig hat százalék feletti bevételarányos jövedelmezőségre számíthat.

Bernd Osterloh, az üzemi tanács elnöke az interjúban hangsúlyozta, hogy a 2025-ig lefektetett stratégiai terv sikeres megvalósításához a foglalkoztatás megállapodás szerinti garantálása is éppen úgy hozzátartozik, mint a hatékonyság javításával szemben támasztott követelmény. A cégvezetés és az üzemi tanács között 2016 őszén megkötött Zukunftspakt stratégiai megállapodás 30 ezres létszámcsökkentést irányoz elő a konszernnél, ebből 23 ezret Németországban. A terv ugyanakkor 9 ezres létszámnövelést is magában foglal az új üzletágakban, például a szoftverfejlesztés területén.