Elektromossá alakítja a félpótkocsikat a beszállító

Elektromossá alakítja a nyergesvontatók félpótkocsijait a Bosch, már napjaink nyergesszerelvényei körébe is elhozva az elektromobilitást. A hannoveri Haszongépjármű-kiállítás (IAA) alkalmával a vállalat bemutatja félpótkocsiba szerelhető elektromos tengelyét, amelynek működési elve, hogy az eddig csupán szabadon gördülő pótkocsitengelyekre a Bosch immár elektromos gépet integrál, amely fékezéskor energiát visszatáplálva (rekuperáció) látja el a járműszerelvény elektromos fogyasztóit.

Egy hűtőpótkocsi esetében évente akár tízezer euró is megtakarítható, s a visszatáplált energiával működtetett hűtőberendezéssel a Bosch számításai szerint akár 9000 liter üzemanyag is megtakarítható évente. Tovább csökkenthető a fogyasztás az elindulások és gyorsítások elektromos támogatásával, s természetesen minden megspórolt üzemanyag-mennyiség a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékli. Különösen városon belül, a szupermarketek terítőfuvarozása során jelent komoly előnyt az elektromos hűtőaggregátok a dízelüzeműekéhez viszonyított jóval csendesebb működése, ami kora reggel és késő este is a környékbeliek zavarása nélkül teszi lehetővé a kiszállítást.

A Bosch új pótkocsikhoz, illetve utánszerelhető kivitelben a már meglévőekhez is kínálja új technikáját. A piac igen széles, egyedül Európában mintegy 250 ezer 10 tonna megengedett össztömeg feletti, új pótkocsit helyeznek üzembe évente, minden ötödiket hűtőaggregáttal felszerelve.

Energia-visszatáplálás – személyautó-komponensek „részmunkaidőben”
Számos haszongépjármű-projekttől eltérően a Bosch mérnökei az elektromos hátsó tengely esetében személygépkocsi-komponenseket alkalmaztak. Az SMG180 elektromos motor például hibrid és tisztán elektromos hajtásrendszerű autók százezreiben rója világszerte az utakat, egyebek mellett a Német Posta StreetScooter modelljeiben is. Az elektromos autókéval szemben az elektromos tengelyen alkalmazott motorok csupán időszakosan dolgoznak, s csak akkor lépnek működésbe, amikor valóban energiát táplálhatnak vissza, például lejtőn haladva vagy fékezéskor. A személygépkocsikból jól ismert energia-visszatáplálás (rekuperáció) révén az energia nem megy veszendőbe, hanem nagyfeszültségű akkumulátorban tárolható. Az így rendelkezésre álló elektromos árammal azután emelkedőn elinduláskor meghajthatók a motorok, de a pótkocsi hűtőberendezése is működtethető, jelentős mennyiségű üzemanyagot takarítva meg. E pillanatnyi igény szerinti működés további előnye, hogy – mivel az elektromos motorok így az idő nagy részében inaktívak és óránként mindössze néhány másodpercig vagy percig táplálnak vissza energiát, illetve segítik az elindulást és az emelkedőn haladást – a pótkocsis alkalmazás is jóval kedvezőbb árfekvésű és a gyakorlatban már jól bevált személyautó-komponensekkel valósítható meg. A motorok mindazonáltal kellő teljesítményt nyújtanak a pótkocsi önálló mozgatásához, illetve az építőipari járművek hatékony elindulássegítő funkciójához.

Automatizált parkolás a telephelyen – értékes segítség az elektromos motortól
Az elektromos tengely szerepe mindezeken túl a telephely automatizált közlekedésében is jelentős, mivel tengelyük elektromos meghajtásával a pótkocsik önállóan is manőverezhetnek. A nem közforgalmú, zárt telephelyeken – például spedíciós udvarokban és kikötőkben – akár a távirányítású elektromos mozgatás is lehetővé válik, amit eddig a gépkocsivezetők vagy helyi speciális vontatójárművek végeztek. Elektromos motorja révén a pótkocsi kis távolságokon önálló járműként mozoghat, s a rajta, de különösen a telephelyen alkalmazott kiegészítő érzékelők így az automatizált parkolást is lehetővé tehetik.