Magyar alkatrészekkel: Seat Tarraco teszt

Nagycsaládos kedvezménnyel is elérhető a piacon a legnagyobb spanyol SUV. Igazi csapatszállító, minőségi utastérrel, kifogásolhatatlan szolgáltatásokkal, erős és nyomatékos motorral, valamint kiváló vezethetőséggel, illetve sok hazai alkatrésszel.

Újdonságok

Igazi zászlóshajóként érkezett a Seat modellpaletta csúcsára az alapáron LED-fényszórós 4,73 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,66 méter magas Tarraco, amelynek hétszemélyes változatát az arra jogosult nagycsaládosok 2,5 millió forinttal olcsóbban vihetik haza a Volkswagen Tiguan Allspace és a Skoda Kodiaq rokonát. A Tarracót a spanyolok tervezték Maranellóban, de németek gyártják Wolfsburgban, a Tiguannal egy gyártósoron.

10

Hétszemélyes a Tarraco, de a leghátsó sorban csak kisgyermekek férnek el kényelmesen, a beszállás oda nekik is körülményes. A második üléssor 14 centis hosszban mozgatható. A csomagtartó hét üléssel 270 liter, öt ülés mögött 700 liter (az ötüléses változatban 760 liter), a közel síkba döntött ülésekkel (az első utasülés is fektethető akár 2,5 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk az utastérben. Ledöntött hátsó ülésekkel 1775 literrel gazdálkodhatunk. A terhelhetőség 780 kilogramm, a kalaptartó a padlóban elrejthető.

4

Technológia

Legerősebb dízelmotorja 190 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, Haldex összkerékhajtású, váltója hétfokozatú dupla kuplungos DSG. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8 másodperc alatt jut el, végsebessége 210 kilométer/óra. Tesztautónkat minden fontos extrával ellátták, így kedvezmények nélkül 15 millió forintnál is drágább az ára.

14

Az amúgy kívül és belül egyaránt elegáns Tarracóban is teljesen digitális lehet a műszerfal, van gyári navigáció, de működik az útvonaltervezés CarPlay-jel és Android Autóval is. A Beats hifi jól szól. A menetdinamikai kapcsolóval lehet a normál, takarékos, offroad, sport, téli és egyéni üzemmódok között váltogatni. Sebességet váltani a kormány mögötti fülekkel is lehet, takarékos (eco) módban a váltó szétkapcsol és az autó szabadon fut gázelvételnél.

Biztonság

Vezetősegédjeivel Dunát lehetne rekeszteni, egyet azonban igyekeztem mindig kikapcsolni: az aktív sávtartót. Mert az hajlamos volt akkor is vészesen bunkón befékezni, amikor két kézzel markoltam a kormányt, sávon belül autóztam és a közelemben sem volt autó előttem. Mögöttem viszont igen, még jó, hogy nem csaptak el. Nem egyszer és nem kétszer. Egyik alkalommal – mentségére legyen mondva -, épp akkor fékezett be a sávtartóval összekötött aktív biztonsági rendszer, amikor épp lekoppant volna a szemem: lehet, hogy érzékelte, hogy nem teljesen szabályos az úttartásom.

9

Szubjektív

Vezetni amúgy jó a Tarracót, hosszú úton sem fárasztó, a kilátás belőle kiváló, manőverezni is jól lehet vele. Gazdag az alapellátmány, alapfelszereltség többek mellett a 19 hüvelykes kerékméret, a krómcsomag, a láblendítéssel nyíló hátsó ajtó, a kulcsnélküli nyitás és indítás, a LED-es fényszóró, a háromzónás klíma, a tolatókamera, az adaptív tempomat, az automatikus parkolássegítő, a vezetői profilválasztó. További extrák gazdag választéka áll a vásárlók rendelkezésére, a VW-csoport legtöbb vívmánya elérhető a Tarracóhoz is. Ilyen például az alkalmazkodó futómű (DCC), amelyért 267 970 forint felárat kell fizetni. Nem mondom, hogy nagy szükség van rá, de az biztos, hogy ezzel kifejezetten kiegyensúlyozott rugózási kényelemben lesz részünk: nem túl puha, kellemesen feszes a felfüggesztés, amely lendületes haladáskor bizonyítja leginkább létjogosultságát.

Mivel 2-3 utassal már több mint 2 tonnát nyom a Tarraco és a légellenállása sem kedvező, tapasztalataim szerint a fogyasztása nehezen szorítható 7,5 liter alá 100 kilométerenként.

13

Futóműve még 20 hüvelykes gumikon futó kerekekkel is kényelmes, jól rugózik, persze, tesztautónk alatt adaptív lengéscsillapítás kapott helyett. Megpakolva eléggé billeg, amúgy szereti, ha sportosan hajtják. A váltóval nem voltam elégedett, elindulási hajlama szánalmas, sokszor tétovázik, rángat, néha megéri manuális módba váltani, hogy elkerüljünk kellemetlen helyzeteket.

Jól összerakták, nem zörög sehol semmi, egyben van, látszik, hogy hosszú távra tervezték és úgy is építették meg. Fedélzeti menüjét könnyű kezelni, vegyíti a VW-konszern ultramodern technikáját a múltból átmentett, régimódi tekerőgombokkal, amelyek a nagy központi képernyő egyik és másik oldalán várják, hogy tekerjük.

6

Gyártás

2018 októberében indult meg a Seat Tarraco gyártása Wolfsburgban. A spanyol szabadidő autó, amit Barcelonában terveztek és fejlesztettek, kihasználja az MQB gyártási platform nyújtotta szervezeti együttműködés szinergikus hatását. A spanyol a Volkswagen Tiguannal és a Tourannal együtt gördül le a wolfsburgi gyártósorról. Ez a több márkát érintő gyártás elősegíti a wolfsburgi gyártási kapacitás jobb kihasználását. A Tarraco wolfsburgi gyártása része a vállalat és a szakszervezeti tanács között 2016 végén megkötött megállapodásnak. Ez az ötödik alkalom, hogy  a Volkswagen a csoport egy másik márkája számára gyárt gépkocsit Wolfsburgban. Az Arosa volt az első Seat, mely a wolfsburgi gyártósorról gördült le 1996 vége és 1988 között. E mellett a wolfsburgi üzem gyártotta  az Audi 50-est 1974 és 1978 között, az Audi 80-ast 1994 és 1998 között, illetve az Audi 100-ast 1993-tól 1997-ig. Az Audi 50-es nagyrészt  azonos volt a Volkswagen Polo-val, amit Wolfsburgban szereltek össze  1975-től, és most a spanyolországi pamplonai üzemben  gyártanak. Az Audi 50 és a Polo voltak az első német kisautók, amelyek keresztben elhelyezett motorokkal és elsőkerék hajtással készültek.

3

Beszállítók

A Seat Tarraco fő alkatrész-beszállítói között számos hazánkban is tevékeny, a szabadidő-autó több alkatrésze nálunk vagy a térségünkben készül.

2 GRUPO ANTOLIN – ajtóborítás (Helvécia)

CONTINENTAL: motorvezérlő elektronika (Budapest)                                                  

CONTINENTAL/CONTITECH: membrán (üzemanyag-befecskendezés) (Vác)

BOSAL – kipufogórendszer hideg oldala (Kecskemét)                                                  
AUTOLIV – légzsákok (Sopronkövesd)

ADIENT – ülések (Mezőlak)

BENTELER – EGR-hűtő (Mór)                                                                  

BOSCH: motorvezérlés (Hatvan)

MAHLE – olajhűtő (Balassagyarmat)

NIDEC: kormányszervomotor (Bercel)

SMP: műszerfal elemek (Kecskemét)                                                                                

WESCAST: kipufogócsonk (Oroszlány)                                                                              

VALEO: motor hűtő-fűtő egység (Veszprém)                                                                  

DRÄXLMAIER – elosztótábla, kábelköteg (Érd)                                                               

BOSCH – üzemanyag-szivattyú, injektor (Hatvan)                                                                         

DENSO – klíma evaporátor (Székesfehérvár)

MODINE – klímahűtő (Mezőkövesd)                                                                                 

BORGWARNER – többtárcsás tengelykapcsoló

FAURECIA: ülésmozgatás (Nagyszeben)

HELLA – szervokormány-vezérlés

CONTINENTAL – katalizátor

ITT ITALIA: fékbetétek

KEY PLASTICS: padlókonzol

SANDEN – klímakompresszor

CIE AUTOMOTIVE: panorámatető

MANN + HUMMEL – turbó beömlőcsatorna

MAGNETI MARELLI – fojtószelepház

MHI: turbófeltöltő

VALEO: hátsó lámpák

ZF TRW: fékek

UFI FILTERS: üzemanyagszűrő (dízel)

TENNECO – első és hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)

1

Amennyiben tud további hazai alkatrész-beszállítót a Seat Tarraco modellhez, kérjük, jelezze a jarmuipar@jarmuipar.hu címen.

Kép és szöveg: Biró Csongor