Melyik lesz az év villanyautója?

Év Zöldautója 2021

Közös teszten a villanyautók
Az Év Magyar Autója versenyben idén rekordszámban neveztek autókat a hazai autógyártók és importőrök. Az Év Zöldautója 2021 díj villanyautó kategóriájába kilenc autót neveztek, ezért a szervezők úgy döntöttek két elektromos autó is megkapja a díjat.

Villanyautó sokféle van, ezt tükrözi, hogy az Év Zöldautója 2021 díjra jelöltek kisautót, kompaktot, szabadidő-autót és furgont is. A közös bennük a 100 százalékban villanyos meghajtás.  Két díjazott modellt választhat közülük a zsűri (tagjai: Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán, Biró Csongor).

Jelölt villanyautók: Fiat 500e, Honda e, Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Opel Mokka-e, Opel Vivaro-e, Peugeot e-2008, Volkswagen e-Up!, Volkswagen ID.3,

Fiat 500e

A teljesen megújult Fiat 500e villanymotorja 95-118 lóerős, akkumulátora 24-42 kWh-s, amivel 180-320 kilométeres WLTP hatótávot ígér. Az erősebb változathoz 85 kW-os villámtöltés is elérhető, amivel 35 perc alatt feltölthető 80 százalékosra az akksi. Az izmosabb Fiat 500e 50 kilométer/órára 3,1 másodperc alatt gyorsul fel, 100 kilométer/órára 9 másodperc alatt sprintel, a végsebesség pedig 150 kilométer/óra. Speciális, l’Ungheria verzió is készült a magyar piac számára, amely a jól felszerelt High verzióra épül.

500e-la-prima

Honda e

A Honda e erős villanymotorja, a kompakt kocsitest, a 4,3 méteres fordulókörsugár, az 50:50 arányú súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont sportos, lendületes karakterrel ruházza fel a típust. A Honda e-t két változatban kínálja a japán gyártó. Már a Honda e néven értékesített alapmodell is 222 kilométeres hatótávolsággal (WLTP szabvány szerint) és igen gazdag felszereltséggel büszkélkedhet, a Honda e Advance verziót pedig a nagyobb teljesítmény mellett olyan csemegék teszik igazán vonzóvá, mint a hagyományos belső tükröt kiváltó középső kameratükör, a prémium hifi, a fűtött szélvédő és kormány, valamint a Honda automata parkolást segítő rendszere. 35,5 kWh-os akkumulátorát a villámtöltővel akár 30 perc alatt 80 százalékosra lehet feltölteni. A 136 lóerős (100 kW-os) belépőmodell legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm, a százas sprinthez 9 másodperc szükségeltetik.

2020 Honda e

Hyundai Kona Electric

2020 második felében frissítést kapott a Kona család, így megújult az elektromos változat is. Kompakt, mindössze 4,18 méter hosszú a kétféle, 39 és 64 kWh-ás folyadékhűtéses akkumulátorral és továbbra is kétféle, 136 és 204 lóerős teljesítményszinttel kapható a Hyundai Kona Electric. A közös teszten az erősebbik változat szerepelt. Ez 7,6 másodperces százas sprintet ad, legnagyobb forgatónyomatéka 395 Nm, végsebessége 167 kilométer/óra. Már az alapáras Kona-e hatótávja is meggyőző, 289 kilométer, de a nagyobb akkumulátoros változat igazi hosszútávfutó a maga 449 megtehető kilométerével (WLTP-szabvány szerint mérve). A töltéshez Type 2 és CCS csatlakozó áll rendelkezésre, előbbi váltakozó árammal 7,2 (felárért 10,5 kW), utóbbi egyenárammal felárért akár 100 kW-os töltést is fogad. Crossoveres magas építésből adódóan ülései az átlagosnál magasabbra kerültek, könnyű a ki- és beszállás, az ülések is komfortosak, valamint átlagos mérettel négy felnőtt gond nélkül elfér benne. Csomagtere 332 literes, ami a támlák síkba döntésével 1114 literesre növelhető.

hyundai-kona-electric-topgear-electric-awards

Nissan Leaf

A Nissan Leaf 3.Zero e+ modell akkumulátorának energiasűrűsége 25 százalékos, energiakapacitása pedig 55 százalékos növekedésen esett át, 192 cella helyett 288 cellából áll. Névleges kapacitása 62 kWh lett, ami a gyártó szerint 385 kilométer megtételére elegendő egy töltéssel (WLTP szabvány alapján mérve). Erősebb villanymotor hajtja a megnövelt hatótávú Leafet, teljesítménye 160 kW (217 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm. A frissített modell az új hajtáslánccal álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel és végsebessége eléri a 157 kilométer/órát. A Nissan Leaf továbbra is elérhető 40 kWh kapacitású akkumulátorral, 270 kilométeres hatótávval és 150 lóerős villanymotorral.

Nissan Leaf

Opel Mokka-e

A piaci bevezetéstől kezdve elektromos autóként is kapható az új Mokka. A villanymotor teljesítménye 100 kW/136 LE, álló helyzettől kifejtett nyomatéka 260 newtonméter. Normál módban a Mokka‑e akár 322 kilométert is megtehet a WLTP-ciklus szerint, tisztán elektromosan. Eco módban tovább növelhető a hatótáv. 100 kW-os egyenáramú villámtöltőnél (amivel a Mokka-e alapfelszereltségként kompatibilis) 30 perc alatt tölthető fel az 50 kWh-s akku 0-ról 80 százalékra. A villámtöltőkön túl az új Mokka-e használható lesz a váltakozó áramú áramforrások minden típusával, legyen az fali töltő, töltőoszlop, vagy háztartási konnektor. Az autó egy- vagy háromfázisú váltóárammal, akár 11 kW teljesítményig tölthető, az akkumulátorra pedig nyolcéves garancia jár.

05-Opel-Mokka-e-512168

Opel Vivaro-e

A kompakt új Vivaro a perfekt városi áruterítő, amely immár teljesen elektromos változatban is rendelhető. A Vivaro-e háromféle hosszúságban és többféle karosszéria-változatban készül, így munkaeszközként a legmagasabb igényeket is kielégíti – a hagyományos hajtású furgonokhoz képest is kompromisszumok nélkül, WLTP szerinti 330 kilométert elérő hatótávval. Az új elektromos furgon éppolyan variálható és flexibilis, mint bármelyik egyéb Vivaro is. Maximális teherbírása alig marad el az összehasonlítható hagyományos könnyű haszonjárművekétől: a Vivaro-e 1275 kilogrammot képes elvinni, majdnem annyit, mint a Cargo S kétliteres dízelmotoros testvére.

Opel-Vivaro-e

Peugeot e-2008

A 4300 milliméter hosszú Peugeot e-2008 a tavaly jelölt e-208-hoz hasonlóan a PSA az új fejlesztésű, elektromos autókra optimalizált e-CMP padlólemezére épül és ugyanazt az innovatív elektromos hajtásláncot használja. Ennek előnyei: akár 320 kilométeres hatótáv (WLTP szabvány szerint), 50 kWh kapacitású, padlólemezben elhelyezett, folyadékhűtéses, lítiumion akkumulátor, a belső égésű változatokhoz képest változatlan méretű utas és csomagtér (434 liter, VDA szerint), hőszivattyús, hatékony hűtő-fűtő rendszer az utastér és az akkumulátor számára, 5 kW fűtőellenállással kiegészítve a gyors felfűtés érdekében, távirányítással, mobiltelefonról is programozható, indítható előfűtés és hűtés. Az e-2008 akár 100 kW egyenáramú gyorstöltésre is képes, nulláról 80 százalékra, azaz 256 kilométernyi hatótávra félóra alatt feltölthető. 100 kilowatt (136 lóerő) teljesítményű és 260 newtonméter maximális forgatónyomatékot kifejteni képes szinkronmotorjának köszönhetően igen dinamikus az autó, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,1 másodperc alatt ugrik. Az állami támogatás igénybevételére alkalmas alapmodell felszereltsége gazdag, az ellátmány többek között automatikusan vészfékező rendszert gyalogos felismeréssel, aktív sávtartó asszisztenst, táblafelismerőt, kamera és radar alapú ütközésmegelőzőt, éberségfigyelőt, kulcs nélküli indítást, takarékos LED-fényszórókat, automatikus klímát, tolatóradart, mobiltelefon-tükrözést sorol.

PEUGEOT_2008_TESTDRIVE_1119TC332

Volkswagen e-Up!

2019 őszén mutatták be a Volkswagen elektromos kisautójának frissített, immár megnövelt hatótávú változatát. Az Up! villanyos kiadását hajtó villanymotor minimum 55 lóerő folytonos teljesítményre képes, csúcsteljesítménye 83 lóerő, maximális nyomatéka 212 Nm. Négy utasát legfeljebb 130 kilométer/óra sebességgel képes szállítani, az egy töltéssel megtehető hatótáv 260 kilométer lehet. Az e-Up! 3597 milliméter hosszú, 1645 milliméter széles, 1481 milliméter magas. A tengelytávja 2422 milliméter, a csomagtartója 251 liter, az ülések ledöntésével 959 literesre bővíthető.  Állami támogatással igen jó vételnek számít a városi villanyautók között. Akkumulátorának kapacitása 36,8 kilowattórára nőtt. 40 kW-os egyenáramú töltőn a nulláról 80 százalékra egy óra alatt feltölthető lítiumionos akkumulátora.

The new Volkswagen e-up!

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 1st Edition modell 420 kilométeres hatótávval (WLTP) rendelkezik, legalábbis papíron, téli körülmények között 390 kilométert írt ki a fedélzeti számítógép, de ha meg is akarunk érkezni a célhoz, inkább 320-330 kilométerrel számoljunk. Akár 100 kW-tal is tölthető egyenáramú töltőn. A kompakt méretű ID.3 hossza 4261 milliméter, szélessége 1809 milliméter, magassága 1552 milliméter, tengelytávja 2765 milliméter, üres tömege 18 mázsa, csomagtartója 385 literes. Legnagyobb sebessége 160 kilométer/óra.

Story "CO2 neutral ID.3: like that"