Mazda MX-5 teszt: életrevaló

Akárhogy is nézzük, teljesen felesleges leélni úgy az életet, ha nem hajtunk Mazda MX-5-öt. Még ha csak egy kis időre. Az új generáció túltesz elődjein, ez az eddigi legjobb MX-5. Ja, és még mindig ez az egyik legjobb autó a világon.

Mazda MX-5

Hogy néz ki?

Ha egész évben keményen dolgozik, és teljesül a terv, pénz helyett kérjen egy autót. De ne akármilyent. Egy Mazda MX-5-öst. A pénz nem boldogít, de az igen. Sok MX-5-öst vezettem már, úgy vagyok vele, mint a csokoládéval, nem lehet betelni vele, sosem elég. A Mazda MX-5 az a kocsi, amelyet egyszer az életben birtokolni kell, már ha hagyja. Lelke, akarata van, ha nem szeret, makacs paciként dob le a hátáról. Az autók között a Mazda MX-5 ronin, örök magányra ítéltetett. Ura nincs, uralkodni nem lehet fölötte. Hajtani, repíteni, azt igen, de ha netán megpróbálnák megszelídíteni, utolsó csepp véréig harcolni fog. Igazi menedzserdrog, legálisan stimulál.

Mazda MX-5

A Mazda MX-5 a világ legjobb kétüléses autója. Az újdonság a harmadik (NC) generációnál kisebb (egy centivel rövidebb, mint négy méter), alacsonyabb és könnyebb is (üresen egy tonna). A rövidítés mellett a tömegközéppontot is hátrébb tolták, a szélvédő hét centivel került arrébb. Hátránya, hogy olyan kevés a hely a kormány és az ablaküveg között, hogy heves gesztikuláláskor könnyedén visszatörhetjük az ujjunkat. Nekem kétszer sikerült, így a kocsmában már nem tudtam egyszerre nyolc sörnél többet kérni.

Mazda MX-5

A fejtámlából is megszólaló Bose hifi csak hab a tortán, 160 kilométer/óra fölött akár egy vállról indítható kétkazettás magnó, úgy zeng az autópálya. Olyan hangokat is előcsalogat a dalokból, amelyeket korábban nem is hallottam. Az MX-5-öst ezúttal is jól összerakták, nem zörög egy milliméternyi kárpit sem. Legnagyobb hátránya, hogy 190 centi magasság fölött nem lehet vezetni. Nem kell akkorára megnőni…

Mazda MX-5

Az MX-5 is megkapta a 3-asból, 2-esből és CX-3-asból (utóbbival készül egy japán gyártósoron) már ismert érintőképernyős (csak állóhelyzetben) multimédiás rendszert, amelyet nálunk fejlesztett NNG navigáció tesz tökéletessé.

Mazda MX-5

A szépséges roadstert csak nyitott tetővel lehet értelmezni, bár vannak ablakai is, de csak azért, hogy rögtön azt is leengedjük. A be- és kiszállás nehézkes, de ha egyszer beszorultunk az ülésbe, úgy érezzük magunkat, mint az anyaméh melegében. A tető nyitása és csukása csupán egy másodpercig tart.

Mazda MX-5

Csak egy kisebb utazótáska fér be a 130 literes csomagtartóba, amely olyan, mint egy láda. Érdekes, hogy bár kisebb az elődnél, jobban pakolható, mert mélyebb. Nyitógombját rendesen elrejtették, a rendszámtábla felett, a jobb oldalon találjuk meg. Tárolóból kevés van, többnyire az ülések mögött és a két ülés közötti rekeszekkel gazdálkodhatunk, utóbbi legalább zárható, nincs kesztyűtartó. A tesztautón még nem koptatták el teljesen a gumikat, a 16-os kereken Yokohama Advans abroncsok teljesítettek, meglehetősen jól.

Mazda MX-5

Hogy megy?

A gyengébb változatot teszteltük és messzemenőkig elégedettek voltunk. Persze, ez nem jelenti azt, hogy a 160 lovast nem hajtjuk meg. Eljön annak is az ideje, mint a szalmakalapnak.

Mazda MX-5

Jól gyorsul, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,3 másodperc alatt ugrik, de mivel annyira közel vagyunk az aszfalthoz és a forgalomhoz, fele annyi időnek tűnik. Hatfokozatú váltója hozza a kötelezőt, négycentis úton jár, halál pontos és férfiasan zajos. Hatodik fokozatban 90 kilométer/óránál 2250-et, 130-nál 3250-at forog percenként a főtengely. A teszt végét egyébként 6,8 literes átlagfogyasztással (100 kilométerenként) zártam, ami igazi meglepetés, szinte semmi azokért az élményekért, amit kaptunk tőle.

Mazda MX-5

Az 1,5 literes Skyaktiv benzinmotor 131 lóerejét percenként hétezres fordulatszámon, maximális, 150 newtonméteres forgatónyomatékát 4800-nál adja le. Imádtam pirosba kergetni a fordulatjelzőt, hétezer körül váltani olyan, mint kirántani a fuldoklót a hajánál fogva. A legjobb benne, hogy sosincs vége, mindig jön egy újabb fokozat, ha felfelé elfogytak, jön egy kanyar, vissza hármas, aztán újra a pörgetés a végletekig. Minden előzésnél húzunk egy strigulát az élvezetek kockás füzetében.

Mazda MX-5

Milyen vezetni?

Az első öt kedvenc autóm között még mindig ott van bebetonozva a Mazda MX-5 kabrió (igazából csak három van, amelynek tesztje alatt rögtön rákeresek a legjobbakra a használt autók között: BMW M3 E90, Mazda MX-5 és Mini JCW), az autó, amely a legkevesebb pénzért a legnagyobb élvezetet nyújtja. Nem közlekedési eszköz, maga az út a gyönyörhöz. Pár centivel az út fölött ülünk, alulról szemléljük a többi autóst. Érezni az aszfalt minden dudorát, szinte fekszünk az autóban, a tető nyitva, mindenki bámul, erőltetve oldalra rángat a hátsó tengely, elég visszafogott a kipufogó. Finoman úszik, mint egy pisztráng, ha végre megtanuljuk uralni és csúsztatni kanyarokban. Lassan oldódik fel a kicsike, ahogy én is egyre merészebb voltam vele.

Mazda MX-5

Örömautó, nincs az az elpuskázott nap, amelyet ne tudna jobbá tenni, lelki segély – még akkor is, ha netán hátulról nekiütköznek (megtörtént, cserbenhagyásos módszerrel). Egy csillagfényes éjjel vele a Duna mentén – mennyei élmény. A Mazda MX-5 olyan, mint az alvás, egyedül a legjobb. Nem kell magyarázkodni, ha farolva kanyarodunk, ha csikorognak a gumik (Egy bringást majdnem megvertem, amikor két csikorogtatás között megelőztem, majd utolérve beszólt, hogy idióta. Persze, utána eredtem és megkérdeztem, hogy miért vagyok az. Azt válaszolta, mert túráztattad a kocsit. Igaza volt. Ennyiben maradtunk.), vagy ha esőben kabriózunk. Csajozáshoz nem ajánlom, ez a kocsi férfias műfaj. Olyan, mint a céges buli: elszabadulnak az indulatok, törnek az erkölcsök, repülnek a melltartók és tobzódnak a szenvedélyek. Az MX-5 azonban másnap is vállalható.

Mazda MX-5

Nyitott tetővel 110 kilométer/órás sebességig kellemes a szél- és a menetzaj, autópálya-tempónál ez kissé romlik, 160-170-től pedig a káosz veszi át az uralmat, a motor, a szél, a gumik, a Bose hifi és a kipufogók együttesen üvöltik a sátán hívószavát. Ilyenkor már nem zavar az időjárás, a szél, a menetzaj, a száguldás mámora kisimít minden bajt, megtaláljuk a karmánkat, eggyé válik a ló és a lovasa. Ez a Mazda filozófiája. A Mazda MX-5 addig lesz jó kocsi, amíg ez a filozófia ölt benne testet. Aszfalt-, benzin- és fékszag. Ennyi.

Mazda MX-5

Futóműve – elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink – meglepően kényelmes, versenypályán ez okozhat furcsa kilengés és imbolygást, de hétköznapi kanyarokban nem éreztem hátrényét, sőt, örültem is, hogy nem szakadtak le a veséim. Tömegelosztása maradt 50-50 arányú.

Kormánya villanyszervós, mégis finom és pontos, de nem annyira, hogy a versenypályán is vaduljunk vele. Kollégák, például a Totalcartól meghajtották versenypályán is , ahol az élmény megvolt, de a pontos visszajelzések hiányoztak.

Mazda MX-5

Mennyibe kerül?

Mint élményautó filléres az ára, persze, meg kell dolgozni azért a 6-8 millióért, amennyiért mérik. Alapára a tesztelt kisebb motorral 6,4 millió, a felextrázott tesztautónk 7,7 millió forintba kerül. Ezért már kapunk ülésfűtést, sávelhagyásra figyelmeztetőt, navigációt, Bose hifit és van tolatóradarunk is.

Kép és szöveg: Biró Csongor