Ne temessük a benzines autókat, 2035-ben is azzal járunk

Az energiahordozók iránti globális kereslet mintegy 30 százalékkal nő 2015 és 2035 között, a bővülés évi átlagban 1,3 százalék lesz – áll a BP olaj- és gázipari cég Energy Outlook címet viselő éves jelentésében.

Az energiahordozók iránti keresletbővülés üteme várhatóan jóval elmarad a globális GDP-növekedésnél, ami évi átlagban 3,4 százalék lesz.
A dokumentum összeállítói a keresletnövekedési várakozást azzal indokolták, hogy az egyre korszerűbb technológiák felhasználásával nő az energiahatékonyság, miközben környezeti tényezők is közrejátszanak majd.    A BP előrejelzése szerint a kőolaj, a földgáz és a szén továbbra is a globális gazdaság fő energiaforrásai maradnak, 2035-ben arányuk a globális energiafelhasználásban 75 százalék lesz a 2015. évi 86 százalék után.

A kőolaj iránti kereslet tovább bővül, de a korábbiaknál jóval kisebb ütemben. A 30-as évek elejére az olajvegyészeti ágazat növekedése lesz a legnagyobb, elsősorban a műanyagtermékek iránti kereslet bővülése miatt. Az olajkereslet növekedését fékezi majd az elektromos autók elterjedése. Ezeknek az autóknak a száma a 2015. évi 1,2 millióról 2035-re 100 millióra nő, ami a globális autóállomány mintegy 5 százaléka lesz.

Az olajkereslet-növekedés lassulásának egyik hatásaként elsősorban azok az országok növelik majd olajpiaci részesedésüket, amelyeknek alacsony a termelési költsége. Ilyenek az OPEC közel-keleti tagországai, vagy például Oroszország és az Egyesült Államok.

A jelentés szerint a földgáz iránti keresletnövekedés nagyobb lesz, mint a kőolaj vagy a szén esetében, évi átlagban 1,6 százalék körüli bővüléssel számol 2035-ig a BP. Valamikor ezekben években az elsődleges energiaforrások sorrendjében változás történik, és a földgáz letaszítja a második helyről a szenet. A gáztermelés növekedésének mintegy kétharmadát jórészt az amerikai palagáz adja.

A jelentés szerint a Kínában, a közel-keleti országokban és az Egyesült Államokban kormányzati intézkedésekkel fogják gyorsítani a földgázra történő áttérést a szénről.

Kínában a gázkereslet növekedése felülmúlja majd a belföldi termelés bővülését, és 2035-re az importált földgáz aránya mintegy 40 százalék lesz a teljes fogyasztásban a 2015. évi 30 százalék után.    A jelentés szerint Európában az importgáz aránya a 2015. évi 50 százalékról 2035-re 80 százalék fölé emelkedik.