Megállapodott az USA és Korea

Importvámok

SsangYong, AutoWallis
A dél-koreai kormány elismerte, beleegyezett az Egyesült Államokba irányuló acélexportjának 30 százalékos csökkentésébe, valamint a dél-koreai platós kisteherautókra kivetett amerikai vámok fenntartásának meghosszabbításába, hogy megmentse a két ország szabadkereskedelmi egyezményét és mentességet kapjon az importált acélra kivetett amerikai vámok alól.

A dél-koreai kereskedelmi minisztérium közölte, hogy több hétig tartó tárgyalások után elvi megállapodásra jutottak a 2012-ben megkötött kétoldalú szabadkereskedelmi egyezmény felülvizsgálatáról.    Az új megállapodás tervezete szerint Szöul beleegyezett, hogy szélesebbre tárja autópiacát az amerikai gyártók előtt, és elfogadja a dél-koreai pickupokot sújtó amerikai vám fenntartásának meghosszabbítását. Így 2021 helyett 2041-ig terheli 25 százalékos vám ezeket a járműveket.

Az acélexport esetében Szöul beleegyezett abba, hogy éves kvótát állapítsanak meg a vámmentes keretre. A kialkudott 2,68 millió tonna az utóbbi három év átlagának 70 százalékát teszi ki, a dél-koreai kormány az Egyesült Államokba exportált acél mennyiségének 30 százalékos csökkentését vállalta a 25 százalékos védővám elkerüléséért cserébe. Az éves kontingensen felül exportált dél-koreai acélra viszont büntetővámot vetnek ki az Egyesült Államokban.

A dél-koreai gazdaság erősen exportorientált, és az Egyesült Államok a második legnagyobb külkereskedelmi partnere. A kétoldalú kereskedelemben az Egyesült Államok által felhalmozott hiány 2012-ben 7,7 milliárd dollárt, 2015-ban 18,6 milliárd dollárt, 2017-ben pedig 10,3 milliárd dollárt tett ki.    Március 23-tól kezdve az acél behozatalát 25 százalékos, az alumíniumét pedig 10 százalékos vámmal sújtja az Egyesült Államok. A döntés alól ideiglenes jelleggel mentességet kapott Mexikó és Kanada, az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) két részes tagállama, valamint az Európai Unió, Argentína, Ausztrália, Brazília és Dél-Korea.