A Volkswagen megoldásai a biztonságos elektromos autózásra

Crash Fest

Csendes forradalom zajlik a járműgyártásban. A motorok károsanyag-kibocsátásának drasztikus csökkentésén túl a járművek felépítése és a karosszéria-gyártás is teljesen átalakul. Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok alkalmazása, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása. Az egyre inkább elfogadottá váló elektromos autók ugyan környezetbarátok, és biztosítják a zöld autózást, de vajon biztonságosabbak-e egy baleset esetén, mint belsőégésű társaik?

Az elektromos meghajtású autók esetében a tervezők egészen elengedhetik a fantáziájukat, ezeknél a járműveknél csak a négy kerék helye adott, minden más elhelyezése szabadon választható. Nincsen üzemanyag-tartály és üzemanyag-vezeték, nincs bonyolult, nagy helyigényű hajtáslánc. Sokkal szabadabban és logikusabban tervezhető az ilyen autó, ezáltal optimális a helykihasználás és az új szerkezeti elemek alkalmazásával a passzív és aktív biztonsága tovább javítható.

És új alapanyagok is vannak a képben, nagy szilárdságú acél helyett egyre több alumínium-alkatrészt használnak a gyártók, a Volkswagen is, melynél az új Touareg modellben például már ezek aránya 50 százalék körül van. Az alumínium és acél alkatrészek együttes használatával az autó könnyebbé válik, de közben szilárdabb vázat kapunk. Mivel a Volkswagen konszern már 20 éve alkalmaz ilyen technológiát, jelentős tudásra tett szert, így már nagy tömegben is gyárthat alumíniumkarosszériás járműveket, hiszen már a márkaszervizek is harcra készek, könnyen javítják az ilyen technológiával készült autókat. “Nem elegendő azonban megfelelő technológiával jó minőségben gyártani ezeket a könnyű, ám szilárd karosszériákat, hanem az autókat speciális szakismeret és technológia alkalmazásával kell javítani” – figyelmeztet Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervizértékesítési igazgatója. -“A nagyszilárdságú acél és az alumínium megfelelő kombinációja adja a hihetetlenül szilárd és könnyű struktúrát, amely az EuroNCAP teszteken kiváló, 5 csillagos eredményre képes.” A speciális karosszériaelemeknek azonban nem csak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek a szervizelés során, amelyek a gyári szigorú technológiai előírások betartásával elkerülhetők. Kiss Pál szerint ezen karosszériáknak a javításához különleges felkészültségre és technológiára van szükség, emiatt kifejezetten ajánlott valamelyik márkaszervizben elvégezni az ilyen beavatkozásokat, és nem egy egyszerű autószerelőműhelybe vinni autónkat. Utóbbi azért veszélyes, mert az alumínium csiszolása során finompor keletkezik, amely a levegővel és acélporral keveredve robbanóképes elegyet alkothat. Ezzel egy márkaszervízben mindig tisztában vannak. De az acél-alumíniumkötések kialakítása is legalább akkora figyelmet kíván, mert korrózió alakulhat ki a kétféle fém nem megfelelő rögzítése miatt. “A fentiek miatt kizárólag márkaszervizben célszerű és kell javítani ezeket a karosszériákat” – húzza alá a szervizértékesítési igazgató.

Az elektromos autók sorozatgyártása során az MEB-platformmal sokkal rugalmasabbá válik a járműtervezés a Volkswagennél és megnyílik az út az új karosszériastruktúrák széleskörű alkalmazása előtt. Kevesebb az alkatrész, így megbízhatóbbá válik a jármű és jóval kisebb a karbantartási igénye. Függetlenül attól, hogy az autó nehezebbé válik, a jármű stabilitása a nagyfeszültségű akkumulátornak a fenéklemezre helyezésével ugyanolyan, mint a belső égésű motoros változatoké, sőt ugyanazokat a törésteszti eredményeket produkálja. A benzines VW up! megjelenésekor 2011-ben az EuroNCAP 5 csillagos értékelést adott a kiskocsinak, majd amikor 2016-ban az ADAC ugyanazzal a metódussal bevizsgálta és összetörte az elektromos e-up!-ot, teljesen ugyanazt az eredményt kapták, mint a korábbi teszt során: az autó nem robbant fel, nem gyulladt ki és a karosszéria energiaelnyelő-képessége sem változott. “A Volkswage e-up! attól függetlenül, hogy nehéz és nagy teljesítményű akkumulátor hajtja, a jármű komoly szerkezeti károsodása esetén is üzembiztos marad és megvédi az utasait” – foglalja össze a lényeget Kiss Pál.

Biró Milán