Fellélegezhetnek az amerikai autógyártók

amerikai járműipar, autógyártás
Az amerikai elnök bejelentette, hogy Kína csökkenti és eltörli az Egyesült Államokból importált autókra kivetett vámot.

Egy nappal azután, hogy Hszi Csin-ping kínai elnökkel Buenos Airesben két és fél órán keresztül tárgyalt, Donald Trump a Twitteren részletek ismertetése nélkül annyit közölt, hogy Kína beleegyezett az Egyesült Államokban gyártott autók jelenleg 40 százalékos vámtarifájának csökkentésébe és eltörlésébe.    Az alacsonyabb vámok támogatnák a Kínába exportáló autógyártókat, köztük a Fordot, a Teslát vagy éppen a német BMW-t, amely az Egyesült Államokban gyártja a kínai piacra szánt luxusjárműveit.     Tavaly hozzávetőleg 10 milliárd dollár értékű autót szállítottak Kínába az Egyesült Államokból.

Az autógyártókat keményen sújtotta, hogy Peking júliusban 15 százalékról – 25 százalékponttal – 40 százalékra emelte az Egyesült Államokból behozott személygépkocsik vámtarifáját annak a szélesebb körű megtorló csomagnak a részeként, amellyel arra reagált, hogy az amerikai kormányzat 50 milliárd dollár értékben 25 százalékos pótvámot vetett ki Kínából importált termékekre. Ennek következményeként több autógyár kénytelen volt emelni árait, ami visszavetette forgalmukat.

Az Egyesült Államokban termelő autógyárak azért is hátrányba szorultak, mert Kína éppen júliusban csökkentette 25 százalékról 15 százalékra a külföldről behozott legtöbb autó vámját. Az Egyesült Államokba Kínából exportált személyautókat 27,5 százalékos vámtarifa terheli jelenleg.

A kereskedelmi feszültségek hónapok óta tartó éleződése után az amerikai és a kínai elnök szombaton megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok nem emeli 25 százalékra január 1-től a mintegy 200 milliárd dollár értékű kínai terméket sújtó 10 százalékos vámot, Kína pedig nagyon jelentős összegben vásárol amerikai árucikkeket, különösen mezőgazdasági termékeket. Ha azonban 90 napon belül nem sikerül dűlőre jutni az amerikai-kínai kereskedelmi kapcsolatok strukturális változtatásairól, Washington életbe lépteti a vámemelést.

A világ két legnagyobb gazdasága előbb nyáron vetett ki kölcsönösen 50-50 milliárd dollár értékű importárura pótvámot, majd szeptember 24-én léptette életbe az újabb, kölcsönösen megemelt vámokat. Az Egyesült Államok további mintegy 200 milliárd dollár értékű kínai termékre vetett ki az év végéig 10 százalékos pótvámot, amelynek mértékét januártól emelte volna 25 százalékra. Kína 5, illetve 10 százalékos pótlólagos vámot vetett ki 60 milliárd dollárnyi amerikai árura.

A kínai sajtó óvatosan üdvözölte a kereskedelmi háborúban kötött átmeneti tűzszünetet. A China Daily című, Peking felügyelete alatt álló angol nyelvű napilap rámutatott: az új “konszenzus” egy örvendetes fejlemény és lélegzetvételnyi időt ad a két országnak nézeteltéréseik rendezésében, de nem varázspálca, amely egy legyintésre azonnal eltüntet minden bajt. Elemzők ugyancsak óvatosságra intettek, arra figyelmeztetve, hogy a 90 nappal talán csak több idő jut a civakodásra a mélyen megosztó kereskedelmi és politikai nézeteltérésekről, Kína gazdasági növekedése pedig tovább lassul a hazai kereslet gyengülése miatt.