Gázra lép a Seat

A Seat továbbra is vezető helyen áll a sűrített földgáz (CNG) technológia bevezetésében, a lehető legszélesebb választékot kínálva a vevők részére a tisztább, fenntarthatóbb és még nagyobb hatékonyságot biztosító járművekből.

A márka termékcsaládja a Mii Ecofuel, az Ibiza TGI, az Arona TGI és a Leon TGI, minden életmódhoz és ízléshez igazodva kínál CNG-meghajtást, kihasználva a gyorsan növekvő CNG-hálózatot Európában, valamint a földgáz-mobilitás legfontosabb előnyeit, amely a fenntarthatóság és a nagyon alacsony kilométer költség.

Minden járművet a Seat martorelli székhelyén terveztek és fejlesztettek, és újabb lépést jelentenek a cég járműfejlesztési programjában, bemutatva a CNG elsődleges üzemanyagként való használatának előnyeit; egy üzemanyag, mely alacsonyabb környezeti hatást biztosít, miközben a vezetési élmény nem csökken.

A CNG-jármű körülbelül 25 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást egy hasonló benzinmotoroshoz képest. Az ökológiai és adózási előnyök mellett a TGI technológia rendkívül alacsony költségeket is kínál kilométerenként, akár 50 százalékkal olcsóbb, mint a benzin-egyenértékű modell, és 30 százalékkal olcsóbb, mint a dízel -, és a Seat által továbbfejlesztett technológiának köszönhetően nagyobb távolság megtételére képes mielőtt tankolni kellene.

A fő fejlesztés egy harmadik CNG-tartály bevezetése; az Ibiza és az Arona esetében a csak CNG-hatótávolság 360 kilométer (WLTP alapján), míg a Leon a WLTP alapján akár 440 kilométerre is eljuthat. Ez az új konfiguráció megfelel a TGI-ügyfelek igényeinek, akik nagyobb hatótávolságot kívánnak a CNG-üzemmódban.

A Mii Ecofuel, az Ibiza TGI és az Arona TGI nagy szilárdságú acélból készült tartályokat használ, míg a Seat Leon 1.5 TGI EVO egy, a hátsó tengely előtt elhelyezkedő kisebb méretű nagy szilárdságú acéltartály, és két új, nagy, a hátsó tengely mögötti szénszálas kompozit tartály kombinációját kapta, jelentősen csökkentve súlyukat és optimalizálva a súlyeloszlást.

A Mii, Ibiza, Arona és Leon földgázt használnak fő üzemanyagként, de ha a külső hőmérséklet -10 fok alá csökken, a motor benzin üzemmódban indul, amíg a gáz befecskendezőt üzemi hőmérsékletre melegíti a CNG aktiválása előtt egy áramkör. Az átállás automatikusan történik, és a vezető nem érzékel különbséget a jármű teljesítménye vagy dinamikája között, de ezzel a megoldással a járművek minden körülmények között használhatóak.

Normál vezetési körülmények esetén a Seat CNG-járművei csak a CNG-tartályok kiürülése esetén használnak benzint alternatív tüzelőanyagként, de a megnövelt gáz-hatótávolság miatt ritkán válik szükségessé a benzin használata. De még a benzinüzemre való átkapcsolás is olyan zökkenőmentes, hogy a vezető nem valószínű, hogy észre fogja venni.

Az Ibiza, az Arona és a Leon a SEAT üzemében, a spanyolországi Martorellben készül, míg az Mii Ecofuel gyártása a szlovákiai pozsonyi üzemben zajlik. Mindegyik modell ugyanazon a gyártósoron készül, mint a Seat paletta többi eleme, de mindegyiket úgy alakították ki, hogy megfeleljen a CNG elsődleges üzemanyagként való használatának igényeinek.

A CNG-üzemű járművekben két (Mii Ecofuel) vagy három (Ibiza, Arona és Leon TGI) CNG-tartályt, egy töltőfúvókát, amely a benzin töltőfedele mögött található, gáznyomás-érzékelőket és egy lényegesen módosított elektronikus kétfokozatú nyomásszabályozót találunk, amely hatékonyan szabályozza a gázelosztást a CNG-motorhoz – mind az Ecofuel-, mind a TGI-változatoknál -, továbbá a gáz-, és benzinmódok optimális működtetéséhez szükséges számos speciális alkatrésszel is rendelkeznek, csakúgy mint a földgáz üzem karakterisztikájához adaptált alkatrészekkel (megerősített dugattyúk, optimalizált dugattyúgyűrűk, megerősített csapágyházak, adaptált bütyköstengelyek, szelepvezető anyagok és megerősített szelepülések, nitrált kipufogószelepek, metán konverzióhoz optimalizált lambda-érzékelő és katalizátor, stb.).

Bár a CNG nagy nyomáson (kb. 200 bar) tárolódik, a tárolótartályokat úgy tervezték és homologizálták, hogy a maximális üzemi nyomásuk kétszeresének is ellenálljanak. A nagynyomású csőszakaszok rozsdamentes acélból készülnek, és az elektronikus biztonsági szelepek a nagynyomású áramkör minden szakaszát elkülönítik. Maguk a tartályok hőbiztosítékkal vannak ellátva, amelyek egy nem kívánt magasabb hőmérséklet esetén kinyitnak a gáz kibocsátásához, amely ezután biztonságosan eloszlik.