Renault Master teszt: mindent visz

Idén megújult, búcsúzóul mégis a régit teszteljük. Ha munka van, nem számít a külső. Az immár kilencedik évét taposó, többször frissített modellt, a majdnem leghosszabb, 6,2 méteres és 13 köbméteres L3H2 változatában teszteltük 145 lóerős, 2,3 literes, ikerturbós dízelmotorral.

Hogy néz ki?

Színével kirí a forgalomból, leginkább az autópályamérnökség parkolójába tudna elbújni a tesztelt Master, de akkora, hogy mindenhonnan kilóg. Rakterébe simán befér egy Suzuki Jimny úgy, hogy még költöztetni is lehet mellette. 1970 kilogramm üresen a tömege, így 1,5 tonna hasznos terhet cipeltethetünk vele, a több hetes próba során vittem vele gipszkartont, csempét, bútort, fát, téglát, vasat és mindent, ami egy házfelújításnál és költözésnél szóba jöhet.

IMG_9550

Hossza 6198 milliméter, tengelytávja 4332 milliméter, 2070 milliméter széles, szabad hasmagassága 172 milliméter, magassága 2502 milliméter. Raktere ebben a változatban 13 köbméter, belső legnagyobb szélessége 1765 milliméter, a kerékdobok között 1380 milliméter. A csúsztatható oldalajtók mérete: 1780×1270 milliméter, a hátsó ajtó magassága és szélessége: 1820×1580 milliméter. A raktérpadló hosszúsága 3733 milliméter, így simán befért a konyhapultnak szánt falappból több 3 méteres darab is. A hátsó ajtók 270 fokban nyithatók, a karosszéria külső felére mágnesesen rögzíthetők. A raktérbe az oldalajtókon is beférnek, akár széltében is az európai méretű raklapok. Jól gazdálkodva akár öt raklapnyi árut is bepakolhatunk.

1

Felhasználóbarát munkahely a Master, két személy kényelmesen elfér a vezető mellett, az ajtók 1,5 literes palackot is elnyelnek, a jobb oldali ülések alatt bőséges pakolóhelyet találunk, nagy a középső második kesztyűtartó, és apróságok elférnek a szélvédő fölötti rekeszekben is. A tolatókamera opciós, képe elég halvány, így sokszor ki kellett szállnom a járműből, hogy ellenőrizzem a mögöttes teret. A navigáció már elavultnak számít, de ha kell, eligazít, a bluetoothos kihangosítás ugyanakkor jól működött és a tolatóradarnak is nagy hasznát vettem.

8

Hogy megy?

A Renault Master többféle teljesítménnyel érhető el a 110-170 lóerő tartományban, nálunk a 145 lovas, ikerturbós változat járt 350 newtonméteres maximális nyomatékkal. Autópályán is bírja a 130 kilométer/órás tempót, akár a 160-at is, de a hatalmas oldalfelület miatt érdemes lassabban haladni. Váltója hatfokozatú, jó kiosztású, a legnagyobb nyomatéka már 1250-es fordulatnál is elérhető.

5

Milyen vezetni?

Fronthajtású, hátsó tengelye merev, de még terheletlen sem kemény a futóműve, az oldalsó műanyagcsíkok a mindennapi apró sérülésektől hivatottak megvédeni. A forgalomra jól rálátunk, az osztott tükrök elég nagyok, esős időben azonban könnyen koszolódnak. Fogyasztása kedvező, a közel 1000 kilométeres dolgos teszt során télies üzemben 8,2 liter gázolajat fogyasztott, az 105 literes tankja 1300-1500 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz.

7 4

2

Mennyibe kerül?

Több száz variációban lehet kapni a Mastert, mindenki az igényei alapján állíthatja össze haszonjárművét, a nálunk járt változat alapára 9,2 millió forint (bruttó), a tesztjármű ára kb. 10 millió forint. Az új, 2019-es évjáratú Master már elérhető Magyarországon, bruttó 7,283 millió forintért hazavihető a 135 lovas, 2,8 tonnás L1H1 alapmodell.

Kép és szöveg: Biró Csongor

9