Lendületbe jön a kínai gépipar

Kezd lendületbe jönni a kínai gépipari termelés, bár a szállítási korlátozások még komoly akadályokat támasztanak a helyzet normalizálódása elé – közölte a  német gépipari és gyárépítő ágazat szakmai képviseleti szervezete (VDMA) a Kínában tevékenykedő német vállalatok körében végzett felmérése alapján.

A VDMA által megkérdezett vállalatok az üzleti kondíciók jelentős javulásáról számoltak be Kínában. Március elején a megkérdezett német vállalatok 57 százaléka tartotta súlyosnak a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetet Kínában, arányuk most 46 százalékra csökkent. Emelkedett viszont a járványvédelmi intézkedések következményeit “csekélynek” ítélő vállalatok aránya: a márciusi 3 százalékról 13 százalékra.

A legnagyobb mértékben a közlekedési helyzet megítélése javult a Kínában tevékenykedő cégek körében. A szállítás mindazonáltal még mindig komoly nehézségekbe ütközik, akár belföldi, akár külföldről érkező fuvarról legyen szó. Jelentős mértékben emelkedtek ugyanis a szállítási költségek, különösen a légi teheráru esetében.     “A főként belföldi kínai piacra termelő cégek jelentős versenyelőnyre tettek szert” – közölte Claudia Barkowsky, a VDMA ügyvezetője.

A szolgáltatóipart és az áruszállítást hátrányosan érinti az alkalmazottak mozgásának korlátozása. A VDMA felmérésébe bevont cégek 73 százaléka számolt be nehézségekről mobilitási korlátozások miatt. Mindez negatív hatással van a beszállítói láncok működésére és az új megrendelések beérkezésére is.

A március 28-án Kínában elrendelt beutazási tilalom újabb nehézségek elé állította az országban működő német gépipari vállalatokat. Sok esetben nem lehet ugyanis üzembe helyezni új létesítményeket a németországi központ szakembereinek részvétele nélkül, és számos német cég kínai érdekeltségének a vezetője is Németországban ragadt.

A Volkswagen-konszern is a forgalom növekedéséről számolt be a világ legnagyobb autópiacán, Kínában. A konszern helyi igazgatója, Stephan Wöllenstein szerint a forgalomnövekedés részben a járvány miatt az egyéni mobilitási lehetőségek iránt megnövekedett igénynek tulajdonítható.     “Az emberek, ha csak tehetik, kerülik a tömegközlekedési eszközök igénybe vételét, vagyis egyszeri piaci hatással állunk szemben” – fogalmazott a Business Insider lapnak adott interjúban.     “Másrészt az elmúlt négy-hat hét folyamán felhalmozott, ki nem elégített kereslet jelentkezéséről van szó” – tette hozzá.