Teszt: Meglepően keveset fogyaszt a Peugeot e-2008

Év Zöldautója jelölt

Látványos, szexi és szerethető az Év Zöldautója 2021 díjra jelölt Peugeot villany-szabadidőautó. Alaposan kifaggattuk és kiderült, hogy takarékos vezetéssel messze jutunk és olcsón autózhatunk.

2

Hogy néz ki?

A második generációra beérett a Peugeot jelenleg legkisebb szabadidő-autója. A meglepően nagyra nőtt (15 centivel hosszabb, tengelytávja pedig 11 centiméterrel gyarapodott), 4,3 méter hosszú e-2008 a PSA elektromos autókra optimalizált e-CMP padlólemezére épül és ugyanazt az innovatív elektromos hajtásláncot használja. Jellemzői: akár 320 kilométeres hatótáv, 50 kWh kapacitású (nettó 47 kWh), padlólemezben elhelyezett, folyadékhűtéses, lítiumion akkumulátor, a belső égésű változatokhoz képest változatlan méretű utas és csomagtér, hőszivattyús, hatékony hűtő-fűtő rendszer az utastér és az akkumulátor számára, 5 kW fűtőellenállással kiegészítve a gyors felfűtés érdekében, távirányítással, mobiltelefonról is programozható, indítható előfűtés és hűtés.

5

Az e-2008 igen látványos jószág, főleg a GT Line felszereltségben és ebben a szép kék színben mutatós. A rendhagyó külső rendhagyó belsőt takar, a több töréssel tagolt műszerfalat szokni kell, ahogy a kicsike, alul és felül vágott kormányt is – nekem nem jön be -, a háromdimenziós megjelenítésre képes központi képernyő azonban lenyűgözött. Várom már, milyen lesz, amikor a szélvédőn látjuk mindezt. Hiába a sportos vezetőfülke, nem voltam elégedett az üléspozícióval, egy hét alatt sem tudtam megszokni. A tempomatot eldugták, vakon matatni kell a karon, vagy beugrik a kívánt beállítás, vagy nem.

1

A második üléssor jól használható, két felnőtt számára elegendő helyet kínál, két gyerekülés is befér. A 350 literes (VDA szerint mérve) csomagtartó alsó rekeszét elfoglalják a töltőkábelek, de azért beférnek a csomagok és a bevásárlószatyrok.

Hogy megy?

A Vitesco (a Continental egyik részlege) által szállított 100 kilowattos (136 lóerős) villanymotor csupán nyolcvan kilogramm (az elektromos verzió többlet tömege 340 kilogramm a belső égésű alapmodellel szemben, száraz tömege 1548 kilogramm), legnagyobb forgatónyomatéka 260 newtonméter. Ezzel nulláról 100 kilométer/óra sebességre 8,5 másodperc alatt gyorsul fel az e-2008, végsebessége 150 kilométer/óra.

15

A gyárilag megadott 320 kilométeres hatótáv 20 fok Celsius felett, autópálya és klíma nélkül, csekély teherrel simán megvan, tesztünkben 355 kilométert is elmehettünk volna (lásd a fotót). Nyugodt körülmények között vezetve (autópálya- és klímahasználat nélkül) 12 kWh/100 kilométer fogyasztást mértem a több mint 720 kilométeres tesztelés alatt, ami kifejezetten alacsonynak számít a villanyautók között (átvételkor 16,5 kWh/100 kilométer volt a fogyasztás). Többnyire a Lidl-nél és az Aldinál töltöttem, otthon csak pár órát (de azalatt is alig ment bele delej). Az egyik alkalommal biciklit is vittem magammal és a kocsi 3 órás energiafelvétele alatt én leadtam az energiát… Ez mellékes, de az tény, hogy a bicikli befért a csomagtartóba és nem kellett a kerekét sem leszednem.

igyvettemat
Ilyen fogyasztással vettem át a tesztautót
hatotav
Az elméleti hatótáv nálam 355 kilométer egy töltéssel
igyadtamle
Ennyit fogyasztott nálam a Peugeot e-2008. Nem csalás, nem ámítás

Milyen vezetni?

Jó vezetni az e-2008-ast, főleg kanyargós, de jó minőségű országúton érzi otthon magát. Az energia-visszanyerést fokozhatjuk a B fokozat kapcsolásával, ilyenkor a menetpedál felengedését jóval nagyobb regeneratív fékezés követi. A plusz tömeg rossz hatással van a menetkényelemre, az e-2008 Peugeot modelleket meghazudtolóan kemény rugózású, rossz úton kellemetlen. Kormányzása steril, sok visszajelzést nem ad.

6

Az e-2008 akár 100 kW egyenáramú gyorstöltésre is képes, nulláról 80 százalékra, azaz 256 kilométernyi hatótávra félóra alatt feltölthető (ilyen töltő azonban még kevés van Magyarországon). 7,4 kilowattos töltővel 8-9 óra, 11 kilowattossal öt-hat óra a teljes töltés, otthoni, 2,3 kilowattos kapcsolattal reménytelen a táplálás, másfél napig is eltarthat a tankolás.

4

Mennyibe kerül?

Az akciós listaáron 10,79 millió forintos autót állami kedvezménnyel 8,29 millió forintért viheti haza vásárlója, a jól felszerelt GT Line tesztautó listaára 13,37 millió forinttól indul, amiből csak 500 forintos állami támogatás jön le. Az akkumulátorra 8 év vagy 160 000 kilométer garancia van, hetven százalékos töltőkapacitást vállal a Peugeot. Az autóra sajnos csak kétéves gyári garanciát ad az importőr, a belső égésű változatok esetében alapáras plusz három évért az elektromosok esetében fizetni kell.

Kép és szöveg: Biró Csongor

13 14 11 9 8 7 12