Vezettük: Renault Clio e-tech hybrid

Megérkezett Magyarországra a Renault friss, hibrid kínálata. A kisautó kategória technológiára éhes és a környezetkímélő autózást támogató ügyfeleinek szól a Clio takarékos, izmos és jól vezethető hibrid változata.

Clio e-tech

A Renault által kínált e-tech modellek közös jellemzője, hogy kizárólag elektromosan indulnak el, az erőteljes dinamizmus révén élvezhető a vezetésük és takarékosan bánnak az üzemanyaggal. A sajtóanyag szerint a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Renault Clio e-tech hibriddel a városi utakon akár 80 százalékban teljesen elektromos üzemmódban közlekedhetünk, miközben akár 40 százalékos fogyasztás-megtakarítást is elérhetünk városi ciklusban egy benzinmotorhoz képest. A magyarországi bemutatón erről nem győződhettünk meg, a Mátrában, a Bükkben és az autópályán jól meghajtva 6,6 liter/100 kilométer átlagot mértem, városban – amely a természetes élettere -, egyáltalán nem vezettem.

c13

Full hibrid
A Renault mérnökei forradalmi megoldást fejlesztettek ki egy hibrid hajtáslánc számára, ehhez több mint 150 szabadalmat használtak fel. A hajtás soros-párhuzamos architektúrán alapul, amely megteremti a motor működési kombinációinak legszélesebb skáláját és menet közben a legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást garantálja. Ez a hibrid technológia a Renault F1-es tapasztalataiból is merít, az utcai hibrid modellek az eredetileg az F1-es versenyzésre kifejlesztett energiamenedzsmenttel és technológiával rendelkeznek és annak előnyeit kínálják. A versenyvilág és a sorozatgyártású járművek közös vonásai két fő kategóriába sorolhatók: az energiafelhasználás és -visszanyerés, valamint az innovatív, több üzemmódot kínáló „körmös kapcsolású sebességváltó” használata, amelyeket először alkalmaznak sorozatgyártású járműben. Legyen szó Formula 1-es motorról vagy sorozatgyártásra szánt e-tech motorról, az energiagazdálkodás szabályait úgy tervezték, hogy az optimális energiamennyiséget (hőleadás és a felhasznált üzemanyag mennyisége) használják fel az akkumulátor töltésére, akkor, amikor a keletkező energia meghaladja a kellő teljesítményhez szükséges mennyiséget. Az F1-hez hasonlóan a kinetikus energia visszanyerhető lassítás és fékezés során, majd átalakítható elektromos energiává az akkumulátor töltése érdekében. A sorozatgyártású járműveknél, különösen autópályán, az energiagazdálkodási beállítások úgy kezdik meg az akkumulátor töltését, hogy arra kényszerítik a motort, hogy az az optimális fordulatszámon működjön. Ezután a felesleges energia a belső égésű motort tudja támogatni a gyorsítás során, vagy lehetővé teszi, hogy városi környezetben 100 százalékban elektromos üzemmódban közlekedjünk.

c1

A Renault e-tech hibrid motor hajtásláncában egy belsőégésű motorhoz két villanymotor és egy központi akkumulátor társul. Ehhez az architektúrához pedig egy többféle módba állítható körmös kapcsolású sebességváltót építenek be. Elektromos motorok mellett alkalmazva a tengelykapcsoló nélküli sebességváltó 100 százalékban elektromos indítást tesz lehetővé. Ez jelentősen csökkenti a sebességváltás idejét, ami gyorsításkor növeli a vezetési kényelmet és a teljesítményt. Az erősebb visszatöltést B üzemmód szolgálja.

c4

140 lóerős
A belsőégésű motor a jól bevált 1,6 literes benzinmotor, amelyet kifejezetten erre a célra terveztek át, hengerenként dupla befecskendezést kapott, EGR-szelepet, új elektromos vízpumpát és részecskeszűrőt. . Két villanymotor – egy elsődleges villanymotor és egy másodlagos villanymotor (HSG – nagyfeszültségű indítógenerátor) -, valamint egy innovatív, többmódú tengelykapcsoló nélküli sebességváltó kíséri. A Clio 1,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral (230 V) rendelkezik, amelynek gyártója a japán Hitachi.

c3

Használat közben az egyik üzemmódról a másikra való váltás alig észrevehető, és nem igényel semmilyen beavatkozást a sofőr részéről. A rendszerteljesítmény 140 lóerő (a benzinmotor nyomatéka 144 Nm, a hajtásba beszálló villanymotoré 205 Nm), a Clio 6,9 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120 kilométer/órára. Teljesen elektromos üzemmódban a Clio akár 70-75 kilométer/óra sebességgel képes haladni.

c6

Jó hír, hogy az akkucsomag nem csökkenti a csomagtartó méretét (300 liter, VDA szerint mérve 254 köbdeciméter), a hátsó ülés továbbra is lehajtható, és maradt hely a pótkerék számára is.

B. Cs.