Villanypróba: furgont így még sosem bámultak meg

Nulla helyi károsanyag-kibocsátás, nulla zaj, 120-150 kilométeres hatótáv, zöld rendszám, hat verzió és akár 22 köbméteres raktér: ezt tudja a Renault Master Z.E. Kipróbáltuk az elektromos kisteherautót. Végkövetkeztetés? Dupla hatótávval, kétszeres akksival, DC villámtöltéssel, LED-fényszórókkal és fele áron egész jó ajánlat lenne.

Méretek

A legnagyobb elektromos változatot, az L3H2-es változatot teszteltük, hossza 6225 milliméter, magassága 2488 milliméter, tengelytávja 4332 milliméter, szélessége tükrökkel 2470 milliméter, minimális hasmagassága 172 milliméter. A raktér hasznos hossza 3733 milliméter (1,1 méteres magasságban 3680 milliméter), hasznos szélessége 1765 milliméter (a kerékdobok között 1380 milliméter), hasznos magassága 1894 milliméter. A jobboldali csúsztatható oldalajtó szélessége 1270 milliméter, magassága 1780 milliméter, a hátsó rakodótérajtó magassága 1820 milliméter, a raktér űrtartalma 13 köbméter, a jármű össztömege 35 mázsa, 968 kilogramm hasznos terhet cipelhet. A hátsó ajtók 270 fokban nyithatók, a karosszéria külső felére mágnesesen rögzíthetők. A raktérbe az oldalajtón is beférnek széltében az európai méretű raklapok. Jól gazdálkodva akár öt raklapnyi árut is bepakolhatunk.

4

Először nagyokat csuklottam, amikor Csabi barátom a targoncával és egy kaloda bükkfával megközelítette oldalról a kocsit. Megpróbálta betolni, de hiányzott még egy centi. Hátulról is megpróbáltuk, ott a plusz egy centi révén Csabi simán betolta az 1,8 méter magas kalodát. Faszállítási projekt kipipálva – az indulás előtt természetesen jól leszíjaztam a tűzifát, nehogy meginduljon.

5

A raktér strapabíró, a padló főleg, amelyen a kalodát csúsztatva sem okoztunk sérülést. Rögzítőfülekből van elég, a fémlemezeket derékmagasságig farost táblák védik, a világítás LED-es.

6 8

Hatótáv

A legújabb generációs zéró emissziós (Z.E.) akkumulátoros furgonnal 120 kilométert is megtehetünk valós körülmények között, töltés nélkül. Takarékos, előrelátó vezetéssel (eco módot kapcsolva, amely egyenletesebb gyorsulást és legfeljebb 80 kilométer/órás sebességet ad) ez simán lehet 150-180 kilométer is, nálam 160 kilométerre adódott a legnagyobb megtehető hatótáv, úgy hogy 20 kilométeren át a nulláson is haladtam (nyolcvan-kilencvennel) és az utolsó 25 kilométeres távon 9 mázsa fát cipeltettem a Masterrel. A gyártó teljes terhelés mellett 80 kilométeres hatótávot ígér, ami egy belvárosi terítőjármű számára elegendő.

p4

2Hajtás

Joggal gondolhatják, hogy kissé karcsú a Kangoo Z.E. hajtáslánca ebben a nagy testben, de a lassú víz partot mos elv alapján a Master teljesíti a küldetését bizonyos távolságon belül. Akkumulátorának kapacitása csak 33 kilowattóra (talán csak ez a kicsi elem fért be a padló alá, hogy ne csökkentse a hasznos teret, tömege 255 kilogramm), ennyi pénzért a duplája is kevés lenne. A villanymotor 76 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 225 Nm, végsebessége 100 kilométer/óra. Fogyasztása használatfüggő, nálam 18,6 kWh/100 kilométeres fogyasztást ért el a Master Z.E. Utolsó nap kissé meghajtottam, előtte végig 18 kWh alatt volt az átlag.

p5

10

Vezetés

Hogy mennyire jól használható munkaautó, az a vezetőfülkében is kiderül, hatalmas tárolók állnak rendelkezésre, a műszerfalból vízszintes asztallap csalható elő, amin elvégezhetjük a papír-, vagy a számítógépes munkát. A két utasülés alatt tárolhatjuk a kisebb csomagjainkat, vagy a bevásárlókosár tartalmát. A vezetőülés kényelmes, de légrugós ülésnek jobban örültem volna. Fékje, kormányzása, rugózása, menetstabilitása a típustól megszokott. Fronthajtású, hátsó tengelye merev, de még terheletlen sem kemény a futóműve, az oldalsó műanyagcsíkok a mindennapi apró sérülésektől hivatottak megvédeni.

p2

Hatalmas a Master tengelytávja, így kanyarodásnál vigyázni kell, hogy a hátsóját és az oldalát ne csapjuk oda semmihez, vezetése amúgy könnyű, a méretes oldalsó tükrök segítenek, váltója csak irányváltó. Zavaró, hogy nincs parkolóállás, így csak üresben behúzott rögzítőfékkel tudjuk biztonságosan leállítani. Fordulóköre 16,2 méteres, manőverezni kifejezetten nehéz, ha egyszer orral bementünk valahová, jobb, ha arra távozunk. Volt is ebből konfliktusom, rosszul mértem fel a szituációt és majdnem alulmaradtam a kakaskodásban. Az enyém volt a nagyobb kocsi, de a szópárbajban feltüzelt fiatalember mindenképpen a véremet akarta, jobbnak láttam kiszállni, elnézést kérni és meghunyászkodni. A szemüvegemet levettem, de végül az ökölcsapás elmaradt.

p3

Töltés

Egyenárammal nem tudjuk tölteni (miért is nem?), váltakozó árammal (AC), Type 2-es gyorstöltővel (legfeljebb 7,4 kilowattal) etethetjük. Nyilvános töltőállomáson 7,4 kilowattal tankolva 6 óra alatt, 3,7 kilowattal 11 óra alatt tölthető fel az akkumulátor, otthoni, 220 voltos csatlakozóról táplálva fél napnál is tovább tart a tankolás (a sajtóanyag szerint 17 óra).

9

Költségek

Ára igen borsos, akár három dízel Mastert is vehetnénk érte, a tesztelt változat alapára nettó 20,7 millió, bruttó 26,33 millió forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

p1

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Your email address will not be published.


*