Emelkedett a Volkswagen árfolyama a frankfurti értéktőzsdén szerdán dacára annak, hogy a kaliforniai környezetvédelmi hatóság (CARB) elutasította a német autógyártó javaslatait a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett dízelautók visszahívására. A Volkswagen 0,93 százalékos pluszban nyitott és eddigi napi csúcspontján 2,74 százalékos nyereségben, 124,27 eurón forgott. Délelőtt fél 12-kor, 1,55 százalékos emelkedéssel, 122,82 eurós árfolyamon jegyezték a részvényt.
A kaliforniai környezetvédelmi hatóság az első pillanattól kezdve elégedetlen volt a Volkswagen által novemberben előterjesztett javaslatokkal, és öt nappal később bizalmasan jelezte is a német vállalatnak, hogy a terve nem felel meg a kaliforniai szabályozás alapkövetelményeinek. Kedden nyilvánosságra hozott döntésében a CARB közölte, hogy a Volkswagen indítványában szereplő javaslatok nem elegendőek ahhoz, hogy “általános hatást gyakoroljanak az érintett járművek menettulajdonságaira, károsanyag-kibocsátására és biztonságára”, ráadásul nem tartalmazzák a technikai értékeléshez szükséges információk mindegyikét. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) közölte, hogy egyetért a kaliforniai környezetvédelmi hatósággal, és nem tartja alkalmasnak a Volkswagen javaslatait egyeztetésre.
Matthias Müller, a Volkswagen AG vezérigazgatója – aki a detroiti autókiállítás alkalmából tartózkodik az Egyesült Államokban – a tervek szerint szerdán Washingtonban tárgyal Gina McCarthyval, az EPA elsőszámú vezetőjével, hogy személyesen tájékoztassa a válság megoldását célzó “ésszerű technikai megoldásokról”. Egy kaliforniai bíró hétfő hozott ítéletében megbízta Robert Muellert, a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) volt vezetőjét, hogy közvetítsen a Volkswagen és az ellene polgári pert indító több száz magánszemély között. San Franciscóban több mint 500 autótulajdonos perelte be a német autógyártót a szerződéses kötelezettségek megsértése és csalás vádjával, nagy összegű kártérítést követelve.
Az amerikai igazságügyi minisztérium január 4-én polgári pert indított és 90 milliárd dollárt követel a német autógyártó konszerntől az amerikai környezetvédelmi törvények megsértése miatt. Három és fél hónappal a károsanyag-kibocsátási botrány kirobbanása után az EPA nevében eljáró igazságügyi minisztérium az egyik detroiti szövetségi bíróságon benyújtott keresetében azzal vádolta meg a Volkswagent, hogy négy pontban is megsértette az amerikai levegőtisztasági törvényt. A Volkswagennek konkrétan azért kell felelnie, mert az amerikai utakon futó mintegy 600 ezer autójában a káros anyagok kibocsátását manipuláló szoftvert telepített a motorvezérlő programba, hogy kijátssza az európainál jóval szigorúbb amerikai környezetvédelmi előírásokat