Az autógyártók azt szeretnék elérni, hogy vámmentes maradjon a kereskedelem Nagy-Britannia és az Európai Unió között a britek uniós távozását követően is – írja az Automotive News Europe hírportál.
A konszernhez tartozó Mini és a Rolls-Royce modelleket Nagy-Britanniában gyártó BMW szerint “egy átmeneti bizonytalan periódustól eltekintve” semmilyen közvetlen következménye nem lesz a Brexitnek nagy-britanniai tevékenységére nézve. Az európai piac ellátásával kapcsolatos számos szerződést azonban újra kell majd tárgyalni – írta a BMW közleménye.
A Nagy-Britanniában Vauxhall leányvállalatával érdekelt Opel szerint fontos, hogy Nagy-Britannia része maradjon az emberek és javak szabad mozgását biztosító Európai Gazdasági Térségnek (European Economic Area), ami nyitott minden olyan ország előtt, amely tagja az Európai Szabadkereskedelmi Társulásnak (European Free Trade Association, EFTA), mint például Svájc, Norvégia és Izland.
A Ford “nem készül beruházási terveinek megváltoztatására”, de “minden szükséges intézkedést meg fog hozni versenyképessége megőrzése érdekében”. A Ford három üzemmel rendelkezik Nagy-Britanniában, amelyek motorokat és hajtásláncokat gyártanak.
Az Aston Martin az európai piacok vámmentes elérésének megőrzését kérte a brit kormánytól. Andy Palmer vezérigazgató közölte, hogy üzletpolitikájukat az átmeneti időszakban jelentkező piaci volatilitás figyelembe vételével fogják kialakítani. A bizonytalanságokat némileg tompíthatja a cég számára a font árfolyamának a csökkenése – mondta.
Az indiai Tata Motors részvénye 12 százalékkal esett pénteken, ami 2012 óta a legnagyobb napi vesztesége volt. A globális forgalmának 20 százalékát Európában teljesítő Jaguar Land Rover, a legnagyobb brit autógyártó a Tata tulajdonában van. A Jaguar Land Rover pénteken közleményben szögezte le, hogy “elkötelezett minden termelési telephelye és beruházási döntése mellett”, illetve Európa stratégiai fontosságú piac számára.
A brit autóipar jórészt az elmúlt években-évtizedekben az országba települt és főként európai exportra termelő Nissan, Honda és Toyota üzemeknek köszönheti fellendülését. A japán autógyárak illetékesei szerint a Brexit függvényében lassíthatják, vagy akár le is állíthatják beruházásaikat az országban. “Nincs más választásunk, mint hogy a kellő óvatosságot tanúsítsuk beruházási döntéseinkben, beleértve azt is, ha új modellről, vagy jelentősebb modellfrissítésről van szó” – közölte az egyik ázsiai autógyár nevét elhallgatni kérő helyi igazgatója.
Az autógyárak számára a nagy kérdés az, hogy milyen kereskedelmi megállapodás jön majd létre az EU és Nagy-Britannia között. A forgalom jelenleg vámmentes. A Toyota viszont még hétfőn közölte, hogy a britek távozása az EU-ból akár 10 százalékos vámtétellel is megterhelheti a Nagy-Britanniában gyártott modelleket. A Toyota tavaly 190 ezer autót gyártott Nagy-Britanniában, ennek 75 százaléka került az európai piacra, 10 százalékát pedig belföldön értékesítették.
A Nissan elzárkózott a helyzet kommentálásától. A Nissan már évtizedek óta jelen van Nagy-Britanniában és tavaly 475 ezer autót gyártott az országban, a többségét uniós exportra.
A Honda “szoros figyelemmel követi a fejleményeket”, miközben folytatja az előkészületeket az új Civic modell gyártásának a megindítására brit üzemében. A Honda tavaly 140 ezer autót gyártott Nagy-Britanniában és ennek felét az EU-ba exportálta.
Nagy-Britannia a német autógyártók egyik legnagyobb piaca – közölte Matthias Wissmann, a német autógyártók szövetsége, a VDA igazgatója. Az európai politikusoknak meg kell találniuk a módját a vámmentesség fenntartásának az EU és Nagy-Britannia között.
A Nagy-Britanniában eladott évi 2,6 millió autónak a fele német tulajdonban lévő autógyárakban készült modell – mondta Wissmann. Németország 810 ezer autót exportált tavaly Nagy-Britanniába. A német autóiparnak száz üzeme van az országban a beszállítókat is beleértve.
A Volkswagen szerint korai lenne megítélni a Brexit hatását a konszern brit Bentley modelljére. Nagy-Britannia a Volkswagen második legnagyobb európai piaca Németország után.
A Daimler vezérigazgatója szerint a Brexit semmilyen lényeges hatással nem lesz a konszern Mercedes-Benz márkájának az üzletére.
Az Evercore ISI piackutató és tanácsadó vállalat szerint a Brexitet követő gazdasági bizonytalanságok miatt az idén 4,5 százalékkal csökkennek az autóeladások a korábban várt 3 százalékos növekedés helyett. A cég szakértői szerint jövőre a brit autóeladások 10 százalékkal eshetnek vissza, ami 2,5 százalékkal veti majd vissza az európai autógyártás volumenét. Arndt Ellinghorst, a cég autóipari szakértője szerint a Brexit 8 milliárd euróval csökkenti majd az európai autógyártók bevételét.