A kisebb járművek adókedvezményének köszönhetően nőttek az autóeladások Kínában az év első felében.
A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) adatai szerint személygépkocsiból 1,78 milliót értékesítettek júniusban, 17,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kínai autómárkák forgalma júniusban egy negyedével 717 ezerre nőtt, ami 2,2 százalékponttal 40,2 százalékra emelte meg piaci részesedésüket. Az amerikai autómárkák részesedése emelkedett júniusban, a japán, német és más külföldi márkáké pedig csökkent. Az autópiac júniusi forgalomnövekedése 2015 decembere óta a legmagasabb volt.
A személygépkocsi eladásokon belül a SUV modellek értékesítése 41 százalékkal 632 ezerre emelkedett. Ennek több mint a fele, 347 ezer volt kínai márka, melyek értékesítése 62 százalékkal emelkedett meg egy év alatt. A négy ajtós limuzinok eladása 8,9 százalékkal 925 ezerre nőtt júniusban.
A haszongépjárművekkel együtt az év első felében 8,1 százalékkal 12,8 millióra nőttek a gépjármű eladások, ami meghaladja a CAAM 2016-os évre vonatkozó hat százalékos előrejelzését.
Személygépkocsit 11 milliót értékesítettek Kínában a január-júniusi időszakban, 9,2 százalékkal többet, mint 2015 első félévében. A teljesen elektromos és plug-in hibrid járművek eladása 134 százalékkal 126 ezerre emelkedett az év első felében.
A legnagyobb piaci bizonytalanság az 1,6 liternél kisebb lökettérfogatú autókra adott adókedvezmény további sorsa. Amennyiben a kedvezmény határideje az eredeti tervek szerint az év végén valóban lejár, az jelentősen megemeli a negyedik negyedévi autóeladásokat.
A 2015-ös kínai autópiaci forgalmat az adókedvezmény októberi bevezetése mentette meg a visszaeséstől. Az autóeladások idei év eleji növekedése is jórészt a kis lökettérfogatú járműveknek volt köszönhető.
Amennyiben az adókedvezmény megszűnik, az IHS piackutató szerint a kínai autóeladások növekedési üteme 1,4 százalékra csökken jövőre.