Először vesztette életét közúti balesetben robotpilótát használó Tesla-sofőr – közölte csütörtökön az amerikai kormány, amely jelenleg az érintett Model S szedán fedélzeti rendszerét vizsgálja. A robotautók gyártói régóta tartottak a tragédiától, mely szakértők szerint “fokozhatja az emberek ellenérzéseit” az önjáró autókkal szemben.
Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes jelentése szerint az Ohio állambeli Cantonból való Joshua D. Brown május 7-én halt meg a floridai Willistonban, amikor autójának kamerái nem tudták megkülönböztetni az előtte bekanyarodó teherautó utánfutójának fehér oldalát a világos égbolttól, és a robotpilóta-funkció nem aktiválta a fékeket.
A 40 éves férfi a helyszínen életét vesztette. A Tesla roncsait – az autó tetejét teljesen levitte az ütközés – a baleset helyszínétől több száz méternyire találták meg a tűzoltók.
A cég szerint a – már több mint 130 millió mérföldet levezetett – robotpilóta-üzemmód bevezetése óta ez volt az első ismert haláleset. Az érintett Model S szedán fedélzeti rendszerét az NHTSA vizsgálja.
A teherautó 62 éves sofőrje, Frank Baressi szerint a baleset idején a Tesla vezetője játszott, vagy videózott az autója érintőképernyőjén és nagyon nagy sebességgel haladt. A Tesla szerint azonban a Model S érintőképernyőjén nem lehet videót nézni és az előzetes rendőrségi jelentések sem tesznek említést videóról.
A Tesla ugyan nem nevezte meg Brownt az incidenssel kapcsolatban kiadott közleményében, de a cég barátjaként és az elektromos járművekért rajongó közösség tagjaként írta le, olyasvalakiként, aki erősen hitt a Tesla küldetésében.
Korábban Brown beszámolt a Youtube-on egy esetről, amikor az önvezető autó megmentette az életét, a videó itt tekinthető meg:
A vállalat alapítója, Elon Musk Twitter-bejegyzésében fejezte ki részvétét a tragikus veszteség miatt. A cég közleménye ugyanakkor arra is kitér, hogy a robotpilóta-üzemmód csupán “kiegészítő” funkció, amelynek használata közben az autóvezetőnek mindig a volánon kell tartania a kezét, készen állva arra, hogy szükség esetén visszavegye az irányítást. A vállalat azt is elismerte, hogy a robotpilóta nem tökéletes, de a fejlesztéseknek hála egyre jobb lesz.
Sok autógyár és technológiai cég – köztük a Google és az Uber – fejleszt teljesen automata járműveket. Az egész világon ismertté vált halálos baleset aggodalmaik szerint most jelentősen visszavetheti az erőfeszítéseiket. Karl Brauer iparági elemző szerint a baleset a Tesla jó hírnevének óriási csapást jelent. “Járműveik biztonságával és technológiájuk fejlettségével dicsekedtek, a baleset most mindkettőt kétségbe vonja” – mondta az elemző.
Bryant Walker Smith, a Dél-Karolinai Egyetem jogászprofesszora és a robotautókkal kapcsolatos kérdések szakértője szerint elkerülhetetlen volt, hogy ilyen baleset történjen. Úgy vélte, hogy a tragédia növeli az autóvezetők bizalmatlanságát a sofőr nélküli járművekkel szemben. Arra is figyelmeztetett azonban, hogy nem lenne szerencsés, ha túl sokan fordulnának a robotautók ellen és vélnék úgy, hogy azok sose szolgálhatnák a biztonságos vezetést. Walker Smith emlékeztetett arra, hogy azon a napon, amikor a Tesla sofőrje elhunyt, nagyjából százan haltak meg más amerikai közutakon. “Nem tudni, hány életet menthettek volna meg olyan járművek, amelyek előre jelzik a vészhelyzetet és maguktól fékeznek, hogy elkerüljék az ütközést” – tette hozzá.