A szabadidős jegyekkel felruházott, összkerékhajtású Opel Insignia Country Tourert a legerősebb dízelmotorral és hatfokozatú kézi sebességváltóval próbáltuk ki.
Hogy néz ki?
Elöl és hátul alsó védőlemez, markáns első-, oldalsó és kerékív-burkolatok, valamint a 20 milliméterrel megnövelt szabad magasság jellemzik a szabadidős kombit, amely a városban és az aszfaltozott utakról lehajtva is megállja a helyét. A beltér kárpitozása és díszítése igényes, otthonos a hangulat, a digitális kijelző informatív és látványos.
Az Insignia ráncfelvarrásával együtt mutatkozott be a Country Tourer változat, így benne viszonylag új a szórakoztató és információs rendszer, amelynek tudását, képességeit nem kis idő elsajátítani. A műszerórák digitálisak, testre szabhatók és szinte minden lényeges és lényegtelen információ ábrázolására képesek a nyolchüvelykes központi monitoron. Az érintéssel vezérelhető irányítópadot felejtsük el, használhatatlan, az érintőképernyő jól működik, bár egy kissé már elavult a grafikája. A navigációs mező teljes címet kér tőlünk, így ha valahol tévedünk egy karaktert, kezdhetjük elölről az egészet, ami roppant bosszantó tud lenni a reggeli forgalom kellős közepében. Szerencsére az új Astrában ezt módosították.
Ezen kívül kevés hibája van: hátul kissé szűk, rossz a kilátás a nagyon lekerekített hátsó ablakon, kicsik az oldalsó tükrök, mozgatható panoráma üvegtetővel kevés a fejtér. A legbosszantóbb azonban egyben a legfájdalmasabb is: a nyitott csomagérajtóba oldalt belógnak a lámpabúrák, amelyeket lefejelni kellemetlen tapasztalat. Az ergonomikus, memóriás sportülések kárpótolnak a rossz élményekért, a Bose hangrendszer megédesíti az utazást, a fejlett szórakoztató és kényelmi rendszert még fejlettebb vezetőtámogatási berendezések sora egészíti ki: sávelhagyásra figyelmeztető, holttér-asszisztens, keresztirányú forgalomjelző, tolatókamera, intelligens világítás, ülésfűtés és szellőztetés, táblafelismerés, ráfutásra figyelmeztetés – hogy csak a legfontosabbakat említsem.
Csomagtartója kisebb, mint amit a kocsi mérete kívülről láttat, de az 540 liter egy hosszú családi nyaralásra bőven elegendő, síkba ledöntött ülésekkel 1530 literre növelhető. A pakolást nem segítik akasztók, fülek, ellenben van egy rejtett rekesz a padlóban.
Milyen vezetni?
Hatfokozatú kézi váltója jól illeszkedik az új dízelhez, a stop-start azonban párszor megtréfált, ha emelkedőn, vagy kényes helyzetben el akarjuk kerülni a lefulladást, inkább kapcsoljuk ki a műszerfalon található eco gombbal. Rugalmasságán és intelligenciáján lenne mit javítani. Futóműve kitűnő, rossz utakon sem büntet, kanyarokban nagy tempónál is stabil. Kellemesre hangolták, ebben a többlengőkaros hátsó felfüggesztés is partner.
Rossz útviszonyok között elektronikus vezérlésű, Haldex-kuplungos összkerékhajtás és differenciálzár gondoskodik a biztonságos tapadásról. A rendszer az elindulás pillanatától alkalmazkodik a pillanatnyi viszonyokhoz, nulla és száz százalék között variálva a nyomatékelosztást az első és a hátsó tengely, illetve a két hátsó kerék között. Nagy előnye, hogy mindez megtörténik, mielőtt – például vizes vagy havas úton – egyáltalán elkezdhetnének kipörögni a kerekek. Az elektronikus FlexRide futóművel együtt ez a megoldás villámgyors reakciót és teljes felügyeletet ad. Az Opelekben megszokott módon tour (komfort), normál és sport módok között választhatunk, utóbbi érdekessége, hogy az összkerék-meghajtás kikapcsolható, így az autó hangulatában sportosabb, de mégsem fogyaszt olyan sokat. Ugyanakkor, a hátsó tengely lekapcsolásával pont a sportosságtól fosztjuk meg az Insigniát.
A 4×4-es rendszer folytonosan információkat kap az elfordító nyomatékról, a gyorsulásról, az elkormányzási szögről, a kerékfordulatszámról, a gázpedál állásáról, a motor fordulatszámáról és nyomatékáról. A futómű vezérlésével hálózatba kapcsolt tengelykapcsoló villámgyorsan irányítja a hajtóerőt a megfelelő helyre. A menetstabilitás és a dinamika a szintén elektronikus vezérlésű hátsó differenciálzárnak (eLSD = electronically controlled limited slip differential) köszönhető. Úgy szabályozza a jobb- és baloldali hátsó kerék nyomatékelosztását, hogy mindig biztos legyen a rendelkezésre álló talajtapadás kihasználása. A rendszer felismeri, hogy mikor nincs szükség szabályozó beavatkozásokra, és olyankor a súrlódási veszteségek és a fogyasztás mérséklése érdekében automatikusan átvált fronthajtásra.
Hogy megy?
A 195 lovas biturbót leváltó 170 lóerős erőforrás nem Szentgotthárdon készül, a korábbi 2.0 CDTI motornál nem sokkal csendesebb, de legalább erősebb, rugalmasabb és takarékosabb. Utóbbi már csak azért meglepetés, mert az autó tömege nem változott, a tesztelt felszereltséggel és a kilencven (kabátban száz) kilómmal együttesen közel 2 tonna. A turbó már alacsony fordulaton 20 százalékkal nagyobb töltőnyomást épít fel, olyan vehemenciával, mint a 195 lovas biturbó esetében. A 170 lóerőt 3750-es percenkénti fordulaton kapjuk, miközben AdBlue adalék és SCR katalizátor felel azért, hogy a motor teljesítse az Euro 6-os normát. A combos, 400 newtonméteres nyomatékcsúcs már 1750-as percenkénti fordulatnál jelentkezik és 2500-as fordulatig ki is tart. Kell is az erő, a fentebb már említett tömeg miatt. Nem érezzük nehézkesnek a kocsit még szerpentineken és meredek emelkedőkön sem. Az alumínium hengerfejes, vezérműláncos motor új alkatrészei ellenére sem lett nehezebb, ellenben sokkal finomabban működik. A kiegyensúlyozó tengely például csak önmagában 83 százalékkal csökkenti a rázkódás mértékét. A kétrészes olajteknő (felül alumínium, alul bordázott acél) ugyancsak mérsékli a vibrációt. A hangszigetelés eredményeként a motor kétezres percenkénti fordulatig 5 decibellel lett halkabb.
A tesztelt Opel Insignia Country Tourer állóhelyzetből 9,9 másodperc alatt jut el száz kilométer/órás sebességre, legnagyobb sebessége 220 kilométer/óra.
Mennyibe kerül?
A közel 1500 kilométeres tesztünk végén 6,8 literes átlagot mértünk, ami nem rossz, de nem is kiemelkedően jó eredmény, én elégedett voltam vele. Árával azonban nem tudtam kibékülni. A Country Tourer felszereltség 550 ezer forintba kerül, legolcsóbban ilyen autót 9,43 millió forintért kapunk (120 lóerős 1,6 literes szentgotthárdi dízellel), a 170 lovas változat listaára 10,09 millió forint, a tesztelt kocsi ára pedig meghaladta a 13,2 millió forintot.
Biró Csongor