Ismét új kategóriát teremtett a BMW, az akár hét üléssel is rendelhető Gran Tourer az első ilyen egyterű a prémium kategóriában. A kérdés, hogy mennyire maradt BMW?
Hogy néz ki?
Az egyterűek között nem kiugró a 2-es Gran Tourer külleme, ahonnan kilóg, az a BMW-parkoló. Olyan magas, mint egy X modell, olyan keskeny, mint egy 1-es. Arányos, ízléses, de nem igazán béemvés, az agresszivitás teljesen hiányzik belőle, ahogy a macsóság is. Ám van benne egy kis családias jelleg, fűszerezve praktikummal, rusztikus bájjal és oregánó illattal, amolyan toszkán jelenség. Nagyjából ezzel elmondtuk, hogy a célközönsége nem a farolós, angyalszemekre izgulós utcai harcos fiatal, hanem a megállapodott, egykor BMW-vel álmodó, ám felesége és több gyereke által lenyugtatózott, élete délelőttjén, delén járó apuka. Aki ilyent vesz, az korábban nem kóstolt bele a hátsókerék-meghajtású, hosszmotoros kék-fehérbe, hanem más márkától csábult el. Van pénze, sok pénze, szereti a luxust, a kényelmet, a technológiai vívmányok alkalmazását és kell a hely a családnak. Van már hétszemélyes BMW a történelemben, de az X5 mégiscsak egy szabadidő-autó, akár terepjárónak is elmegy, a 2-es Gran Tourer mellette megszeppent, álmomba ringatott naiv Csipkerózsika. Belül prémium fogad, ami igaz az összeszerelésre, az anyagválasztásra és a belsőépítészetre egyaránt. Kellemes a látvány a testnek és léleknek. Jó megtapintani a részben bőrözött műszerfalt, elvarázsolnak az éjszakát izgalmas fényekkel feldobó LED-es beltéri fénycsíkok. Bent már úgy érezzük magunkat, mint egy hamisítatlan BMW-ben.
Hogy megy?
Ha egyszer mozgásba lendülünk, elfelejtünk mindent arról, hogy ez most igazi BMW, vagy sem. Csak a logót látjuk és a vezetés élményét éljük. Nem is lehet másképp, hisz 190 lóerős kétliteres dízelmotor dolgozik előttünk, az alapáron elsőkerék-meghajtású kettesünkben mind a négy kerék hajtott volt. A motor nyomatéka nagy: 400 newtonméteres.
Milyen vezetni?
Magasan ülünk, de a villás A oszlopok nagy holtteret takarnak ki, ezért nehézkesebb a kilátás, mint ahogy gondolnánk, eggyel többször kell balra is és jobbra is néznünk a kereszteződésekben. BMW-s élményvilág adott, de ez nem az a béemvés életérzés, amelyet a korábbi modelleknél megszokhattunk, sokkal inkább a prémium buszlimuzinok nyugodt, kellemes vezetési élménye. Több értéket közvetít, mint amennyi élményt. Az összkerék-meghajtás révén szépen tapad az autó kanyarokban is, miközben a fogyasztás visszafogott marad – igaz többnyire eco pro, azaz takarékos módban vezetettem a kocsit. A közel 500 kilométeres teszten 6,3 literes átlagfogyasztást mértünk (klíma nélkül, kevés autópálya-használattal), a legnagyobb hatótávja meghaladta az 1050 kilométert.
Mennyibe kerül?
Bőséges térkínálata és kiemelkedő sokoldalúsága mellett a BMW 2-es Gran Tourer az egyterű-kínálat legdrágábbja, a tesztelt változat ára meghaladta a 16 millió forintot. Alapáron 11,27 millió forintért juthatunk hozzá a tesztelt változathoz, a modell legolcsóbb változata 7,83 millió forint 102 lóerős, 1,5 literes háromhengeres benzinmotorral, elsőkerék-meghajtással. A kétliteres izmos dízelle 10,13 millió a Gran Tourer ára kézi sebességváltóval. A harmadik üléssor felára 262 ezer forint.
Hosszúsága 4556, szélessége 1800, míg magassága 1608 milliméter, tágas, 645-ről 805, illetve a hátsó üléstámlák lehajtásával egészen 1905 literig bővíthető csomagtartóval szolgál. Hét üléssel is használható méretű a puttony, 145 literes. A már alapkivitelben hosszirányban állítható második üléssor – 40:20:40 arányban osztott és gombnyomásra lehajtható támlával (majdnem teljesen sík a padló) – gondoskodik a lehető legmagasabb fokú variálhatóságról, s akár három gyerekülésnek is helyet kínál. Infotainment-technikák és vezetői segédrendszerek egyszerre növelik a biztonságot és a kényelmet. Ezek között említhető például a fontos információkat (sebesség, közlekedési táblák, tempomat, navigáció) közvetlenül a vezető látóterében, a szélvédő előtti lapkára vetítve megjelenítő szélvédő-kijelző (head-up display) vagy a közlekedési torlódás asszisztens. Utóbbi torlódáskor, vagy a sűrű városi forgalomban önműködő gyorsítással, lassítással és az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásával könnyíti a vezető dolgát, csak autópályán és csak 60 kilométer/órás sebesség alatt. A ráfutásra figyelmeztető rendszer egyben városi koccanásgátló is, a sávtartó segéd enyhe rezgéssel figyelmeztet, ha irányjelzés nélkül elhagyjuk a kijelölt sávot, és van nappali gyalogosfelismerőnk is.
Kép és szöveg: Biró Csongor