A Mazda 6 Sportkombi az egyik legszebb és legjobb japán autó. Nagy motorral és automatikus váltóval is takarékos, vezetősegédei védőangyalként kísérik el a sofőrt üzleti útjain.
Hogy néz ki?
Többször teszteltem már a hatos Mazdát, kombiban is vezettem, de egyszerűen nem tudok betelni szépségével. Pedig ez a kocsi még a ráncfelvarrás előtti, annak már például full LED-es fényszórói vannak (csúcsfelszereltséggel). Belseje több mint elegáns, nagyon finom a világos bőr, kellemes a beltér illata (ilyen természetes bőr illatot korábban csak Audikban éreztem), kiváló a felhasznált anyagok tapintása, nem tolakodóak a betétek. Ha csak az árérték arány a fontos, akkor lepipálja az összes prémium kombit legyen az BMW, Audi vagy Mercedes.
A Mazda 6 Sportkombi a Skyactiv filozófia szellemében épült, ilyen a felépítése, a motorja és a futóműve is. Ultranagy szilárdságú acélerősítéseket alkalmaztak a karosszériaszerkezet merevségének 30 százalékkal történő fokozására. Erősebb karosszériaszerkezete könnyebbé is vált, és ennek köszönhetően az autó össztömege csökkent, a kombink üres tömege nem érte el az 1,4 tonnát.
Néhány okos funkció teszi praktikussá a kombit: például a könnyű csomagtér-takarója, vagy a 60:40 arányban osztott hátsó ülések lehajtását a távolból is lehetővé tévő karok. A csomagtartónak átlagos, 522 literes a térfogata, a síkba lehajtható hátsó ülésekkel ez 1664 literre nő (ez éppen 103 literrel kisebb, mint az előző generáció puttonya). Csak ez róható fel hátrányként a versenytársakhoz viszonyítva, a szépség, a kupészerű test nem kedvez a puttonynak, ami nem elég magas. A hátsó ülésen kényelmesen elfértem, de 1,8 méternél magasabb fickók bajban lehetnek a fejtér szűkössége miatt.
Hogy megy?
A 2,2 literes dízelmotornak 4500-as fordulaton ébred legnagyobb teljesítménye, amely 175 lóerő számlál, legnagyobb 420 newtonméteres nyomatéka kétezres fordulaton jelentkezik. A lendületből nem vesz el sokat a hatfokozatú bolygóműves automatikus váltó, finoman kapcsol, kézzel váltani nem érdemes, felülbírál az elektronika. Harapós a motor, a turbó és a nyomaték együttesen sportos tulajdonságokkal ruházza fel. Lassan, kényelmesen közlekedve az autó igazi habitusát követjük, de ha kitör rajtunk valami menedzserbetegség, akkor űzhetjük a problémákat vele, izmosan száguld. 90-nél 1600-at, 110-nél 2000-et, 120-nál 2100-at, 130-nál 2250-et forog a főtengely percenként.
Stop-startja kondenzátoros, legnagyobb hatótávja – saját mérés szerint – 850-900 kilométerre adódik. Fogyasztásával elégedett voltam, ekkora kocsitól és ilyen erős motortól szép eredmény a 6,8 literes átlagfogyasztás száz kilométerenként (a gyártó 4,9 literes átlagot kommunikál). Hétszáz kilométert tettünk meg együtt, használtam autópályán, városban és országúton egyaránt.
Milyen vezetni?
Futóműve parádés, elöl MacPherson, hátul multilink konstrukcióval teszi izgalmassá a vezetést. Úgy komfortos, hogy a gyors kanyarokat sem veti meg, a hirtelen irányváltásokat azonban sután veszi tudomásul és a tudtunkra adja, hogy bár sportkombi, nem sportkocsi. Szépen mutatnak a 19 hüvelykes felnik, ezúttal nem mennek a kényelem rovására. Kormányzása nagyon közvetlen.
A Mazda 6 az aktív autóbiztonsági jellemzők tekintetében is élen jár. A sávelhagyásra történő figyelmeztető rendszer meglehetősen hangosan felhívja a vezető figyelmét a veszélyre, még mielőtt az autó kilépne a sávból. Az autó hátsó sarokpontjain elhelyezett radarérzékelők mérik a hátulról közeledő járművek sebességét és távolságát. Amikor a közelgő jármű 50 méternél közelebb kerül a kocsi hátuljához, egy villogó fényjelzés adja a tudtunkra, hogy melyik oldalról közelítenek. Ez a rendszer 30 kilométer/órás haladási sebesség felett működik. Az adaptív fényszórórendszer elfordulva bevilágítja a kanyarokat, a távolságifényszóró-vezérlés pedig tompított világításra kapcsolja a távolsági fényszórókat, amikor szemből jármű közeledik. Az intelligens fékrásegítő rendszer csökkenti az ütközés veszélyét azáltal, hogy figyelmezteti a sofőrt és működésbe hozza a féket, ha a 15-145 kilométer/órás sebességtartományban haladva az autó túlságosan közel kerülne az előtte haladó járműhöz. A radarvezérlésű tempomatja fenntartja az előttünk közlekedő járművektől az állandó és állítható távolságot. Intelligens vészféksegédje, vagy városi koccanásgátlója 4 és 30 kilométer/óra közötti sebességtartományban működik.
A vezetési segédek közül egyedül az automatikus távfénnyel nem voltam megelégedve, későn vette észre a szemből jövő autókat és a városi fényeket sem ismerte fel. Indokolatlanul kapcsolt be sokszor, nem annyira intelligens, mint a német autókban.
Mennyibe kerül?
A kombi Mazda egyértelműen vezetői autó, tíz millió forint körüli az ára, felszereltségéből csak a tetőablakot hiányoltuk. Ráncfelvarrott kombi Mazdát 7,49 millió forintért kapunk legolcsóbban, kétliteres 145 lóerős motorral, a 175 lovas dízelért 9,669 milliót kell kifizetnünk kézi váltóval. Bőrös csúcsmodellben ültem, amelyben parádésan szólt a 11 hangszórós prémium Bose hifi. Az automataváltós változat 10,239 millióba kerül, ennél már csak a 4×4-es modell drágább.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Miért a facelift előtti változat van a képeken? 2015 kezdete óta már azok kerülnek forgalomba
Bocs mosrr o,lvasom már a szöveget is , ahol utaltok rá…