A Continental budapesti gyárában készül az Alfa Romeo Giuliában bemutatkozó MK C1 fékrendszer vezérlő egysége, amellyel dinamikusabb, hatékonyabb fékezést és rövidebb féktávot lehet elérni. A termékbevezetési csoport felelős vezetője Somogyi Péter.
- A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végzett gépészmérnökként
- 2011 óta dolgozik a Continentalnál
- Az MK C1-nél a bevezetése során a termékért felelős projektvezető volt.
- 2015-ben a termékbevezetési csoport felelős vezetője lett, ebben a minőségében az összes fékrendszeri termék bevezetéséért és azok sorozatgyártásáért felel.
Hogyan indult el az MK C1 gyártása Budapesten?
– A Continental In the region – for the region mottója alapján igyekszik minden földrészen jelen lenni a helyi piac kiszolgálására. Ennek szellemében kapott megbízást a budapesti gyár 2014-ben a frankfurti központban fejlesztett termék gyártására. A gyártó lokáció kiválasztásában természetesen az is szerepet játszott, hogy az elmúlt 15 évben Budapest jelentős iparosítási és gyártási tapasztalatot halmozott fel hasonló vezérlő egységek gyártásában. A gyártás elindítása csapatmunka volt. A meglévő termék specifikációk alapján a termék iparosításában már a budapesti mérnökök is részt vettek. A berendezések jellemzőinek megállapítása, beszerzése, telepítése és gyártásba állítása volt a helyi mérnökcsapat fő feladata. Ez a folyamat 2014 első negyedévétől 2015 nyár közepéig tartott, utána megkezdődhetett az előszéria gyártása. A szériagyártás 2015 novemberében indult.
– A gyártás beindításához milyen speciális összetevők kellettek?
– Az MK C1 fékrendszer igazi újdonság a piacon, de a gyártástechnológiai megegyezik a korábban már jól bevált, kiforrott elvekkel, így bár a termék funkciója forradalmian új, a gyártás stabil és bejáratott folyamatok alapján történik.
– Az MK C1-révén hogyan érhető el jelentősen nagyobb fékerő?
– A hagyományos hidraulikus fékrendszerek esetén a sofőr a pedálon és a főfék-munkahengeren át direkt kapcsolatban van a kerekekkel. Ebben az esetben a fékezést egy vákuum rásegítő rendszer támogatja. A fékezés dinamikája és ereje nagyban függ a vezetőtől, annak képességeitől. Az MK C1 ezzel szemben egy elektro-hidraulikus fékrendszer. Az új termék esetében a sofőr nincs direkt összeköttetésben a kerekekkel, a fékpedál lenyomásával csak egy fékezési jelet generál. A fékezési jel mértékének megfelelő féknyomást az MK C1 egység elektromos motor segítségével állítja elő. Ezzel nagy mértékben nő a fékezési komfort, a fékhatás kevésbé függ a sofőr képességeitől. Mindemellett a rendszer tartalmazza az összes hagyományos rendszerben található biztonsági funkciót is (ABS, ESC).
– Pontosan mi készül Budapesten?
– Maga a teljes MK C1 fékrendszer több részből áll. A végterméket Frankfurtban szerelik össze, melynek két legnagyobb összetevője a hidraulika tömb a szelepekkel (H-block) és az elektromos vezérlőegység (ECU). Az utóbbi készül a magyar fővárosban. Az ECU-hoz a világ minden részéről szerzünk be elektronikai és mechanikus alkatrészeket többek között a Continental veszprémi gyáregységétől is. Büszkék vagyunk arra, hogy a rendszer egyik fő összetevője itt készül Budapesten.
– Hányan dolgoztak a projekten?
– Az autóiparban a termékfejlesztés mindig csapatmunka. A világon több telephelyen dolgoztak gépész- és villamosmérnökök, szoftverfejlesztők, hogy a termék sikeres legyen. Globálisan több száz mérnök munkája van benne, amelybe bele tartozik az a mintegy 20 fős mérnökgárda is, aki a termék budapesti bevezetésében aktívan részt vett. A termék gyártási folyamataiban a gyártósori előállításban szintén közel húsz operátor és technikus vesz részt. A termék bevezetését a meglévő személyi állománnyal meg tudtuk oldani, de további gyártókapacitás növelés esetén bővítenünk kell a dolgozói létszámot.
– Mi volt a legnagyobb kihívás a gyártás beindításában?
– Az időzítés. A termékkel meg akartuk előzni a versenytársainkat és az Alfa Romeo által támasztott szigorú bevezetési határidőknek is meg kellett felelnünk. Két további autógyártóval van még megállapodásunk erre a termékre, de az ő nevük még nem nyilvános.
– Miért ilyen nagy az érdeklődés?
– Az MK C1 egy forradalmian új fékrendszer. A fokozott termékintegrációnak köszönhetően kisebb tömegű, mint a jelenleg piacon lévő fékrendszerek, ezzel hozzájárul az üzemanyag takarékossági törekvésekhez. Az elektro-hidraulikus megoldásnak köszönhetően a féknyomás sokkal gyorsabban épül fel, mint a hagyományos hidraulikus rendszereknél. Ezzel megfelel a fejlett vezetéstámogató rendszerek által támasztott magasabb teljesítményi követelményeknek. Ez a rövidebb fékútban, gyorsabb megállásban, több elkerült balesetben mutatkozhat meg. A termék első körben prémium kategóriás autókban jelenik meg, mint minden autóipari újdonság, később pedig alsóbb kategóriákba is bekerülhet majd.
– Mire képes még a rendszer?
– A rendszer intelligens és integrálható a Continental által gyártott vezetéstámogató rendszerekkel. Az elektro-hidraulikus kialakítása miatt akár teljes értékű autonóm fékezésre is képes. Ez utóbbi szériában még nem érhető el. A megoldásunk a jövőbeni komplex autonóm vezetési rendszer alkotóeleme lehet, mivel az autóba épített vezetéstámogató szenzorok jelei alpján is képes önálló fékezésre. A rendszer nem igényel vákuum rásegítést, mint a hagyományos fékrendszerek, ezért alkalmas hibrid gépjárművekbe történő beépítésre is. Ez egy forradalmian új fékrendszer, amelyben nagy potenciál van a jövőre nézve és nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy Magyarországon gyártjuk. Stratégiailag a budapesti gyárnak nagyon fontos ez a projekt. Ráadásul a Continentalon belül nagy elismertség Budapestnek, hogy ránk bízták ezt a feladatot és meg is feleltünk az elvárásoknak. Sok kihívással kellett szembenézni, de sokat tanultunk a termék bevezetés során, külföldi kollégákkal dolgozhattunk együtt. Külön öröm, hogy a jövő közlekedését ezzel biztonságosabbá tehetjük mind az autósok, mind a gyalogosok számára.
Somos József
Ez annyira új, hogy kb. 15 éves. A Mercedesekbe SBC néven építették be. Az első nagy szériás model az E 211 volt. Lehet újból feltaláltuk a meleg vizet ? Zárójelben jegyzem meg bukás lett a vége, 2007- től kikerült a modellekből, nem váltotta be a hozzáfüzött reményeket.
Ezért jó az internet, innen megtudhatja, mennyire fontos tovább tanulni, mondjuk még 50 évig!