Magyar Lászlót, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. cégvezetőjét kérdeztük az üzem gyártó- és tárolókapacitás, valamint a technológia-fejlesztési beruházása kapcsán.
– Milyen beruházás valósult most meg?
– A váci ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. eddigi legnagyobb beruházása zárult le abban az értelemben, hogy soha ekkora invesztíció nem valósult meg egyetlen vevői projekt kapcsán sem. A projektnek köszöntően a váci üzemben készülnek az egyik német luxusmárka felső-középkategóriás típusaihoz a csőrendszerek. A beruházás során csaknem 800 millió forintból új hűtő-fűtő csőgyártó kapacitást építettünk fel és termelő berendezéseket vásároltunk. Elértük a projekt teljes kapacitását, így az elmúlt fél évben 200 fővel bővült a dolgozói létszámunk, mára több mint 1100 főnek adunk munkát.
– Az előbb említett luxus felső-középkategóriás autóba konkrétan mi az ami készül Vácon?
– A motortérben és esetenként az alváz alatt található hűtő és fűtőcsövek, amelyek döntően gumiból, illetve az ahhoz kapcsolódó gumi és fém alkatrészekből állnak. Az autóipari tendenciáknak – mint a súly és a beszállítói árcsökkentés – megfelelően kerül át a hangsúly a gumi alapanyagú termékekről a műanyag alapúakra. Ezt a mi projektünk is szemlélteti, mert több műanyag főalkatrészt is tartalmaz. Ezek előállítása nyilván olcsóbb és nagy előnye, hogy jóval könnyebb. Az egész autó csővezetékének súlyát is több mint a felére lehet csökkenteni, ezzel hozzájárulunk ahhoz, hogy az új autók emissziós értékei és fogyasztása is csökkenhessen. Közben egy másik autóipari tendencia, hogy az egyszerű termékektől elmentünk a lehető legkomplexebb termékek gyártásának irányába. Ez azt jelenti, hogy régen az autógyárakban helyben csatlakoztatták a gumicsöveket az alkatrészekhez, most mi beszállítóként összeszereljük a különböző alkatrészeket, gyorscsatlakozókat, műanyagklipszeket, fémcsöveket, védőhálókat. Az autógyárba már egy kész vezetékrendszert szállítunk, melyet a gyorscsatlakozók segítségével könnyen és egyszerűen szerelnek be az autókba/motorokba a gyártósoron. Elvárás, hogy a lehető legnagyobb hozzáadott értékkel kapják meg a terméket. A komplexebb termékekre való igény miatt is volt szükség a beruházásra nálunk Vácon.
– Hogy készül egy hűtő-fűtő gumi csővezeték?
– Az első gyártási lépcső az extrudálás, ehhez a gumialapanyagot a társgyárainktól kapjuk Magyarországról. Az extruder soron gyártjuk le a csövet. A belső gumirétegre egy kötőgéppel erősítőbetétet kötünk, ezzel később az autóban ellenállóbb lesz a termék. A járműben a dinamikus igénybevétellel szemben ellenállóbb lesz a termék ezzel a szövött hálóval, amelyre újabb extrudálással kerül a külső réteg. A két gumiréteg alapanyaga általában eltérő, más keveréktípusból készül. Majd a vulkanizáló kazánban megfelelő hőmérsékleten, megfelelő nyomás alatt kivulkanizáljuk a csöveket. Minden terméknek megvan a maga formája, amelyet itt megkap. Ezután szereljük és kapja meg az autógyárban szükséges jelöléseket, alkatrészeket.
– Melyik fázis tart a legtovább időben?
– Technológiai időt tekintve a vulkanizálás. Az extruder soron rendkívül gyors a munka, itt felmelegítjük a gumikeveréket és csőformába öntjük az olvadékot. A vulkanizálást követően a szerelési tevékenység már a termék komplexitásától függ. Az előbb említett luxus autóhoz készülő termékünkhöz a kétszáz ember körülbelül 20 százaléka dolgozik magán a csőgyártáson és a többiek az összeszerelésen. Ez is mutatja, hogy mennyire komplex munkáról van szó, sok esetben 3-4 gumicsőből lesz egy termék, és ezeket össze kell szerelni, néha akár tíz szerelési lépésben.
– Milyen egyéb terméktípust gyártanak Vácon?
– Egy a kormány által is támogatott, egy szintén 800 milliós beruházás révén személygépjárművek és kishaszongépjárművek számára készítünk SCR-vezetékeket. Ezekre azért van szükségük a megrendelőinknek, hogy az előírásoknak megfelelően a szeptember 1-jétől forgalomba helyezett kishaszonjárművek teljesíteni tudják az Euro 6-os kibocsátási előírásokat. Egy hazánkban is népszerű kishaszonjármű típust gyártó törökországi gyárba szállítunk egy speciális műanyagalapú, elastomer fedőrétegű vezetéket, amely sokkal ellenállóbb a vezeték környezetében fellépő hővel szemben. Ez egy háromrétegű vezeték, melynek van egy belső műanyag rétege, e köré egy fűtőszál van tekercselve és erre az egészre extrudálunk egy speciális, gumira jellemző tulajdonságokkal bíró műanyagot. Ennek a csőnek a használatával a gépjármű téli beindításakor előbb tudja teljesíteni az előírt normákat, melyhez az AdBlue tartály és annak vezetékének fűtése is szükséges. Ilyen típusú SCR-vezetéket személy- és kishaszongépjárművek számára a Continental cégcsoport először itt Vácon gyárt.
– Milyen a környéken a munkaerőpiaci helyzet?
– Vác és szűk térségénél jóval szélesebb körből vannak kollégáink. Nógrád megyéből, de például Szlovákia déli részéről is járnak hozzánk dolgozni. Vácon 5 százalék alatti a munkanélküliség, ami azt jelenti, hogy ki kellett bővíteni a toborzási kört szélesebb spektrumban. A térségben a ContiTech versenyképest bért és ehhez tartozó juttatáscsomagot biztosít, jelenleg egyébként vulkanizáló munkakörbe keresünk dolgozókat, de szerelő-operátorok jelentkezését is várjuk. A felvétel bár nem tömeges, de folyamatos.
– A Magyarországon működő autógyárak közül hova szállítanak be Vácról?
– Győrbe és Esztergomba is. Az Audi kiemelt partnere telephelyünknek, de a Suzukival is szoros kapcsolatban állunk.
– A váci mindennapokban hogyan vesznek részt?
– Épül a városban a Continental Aréna kézilabda csarnok, melynek építkezése a tervnek megfelelően halad, várhatóan az év végére lesz készen. Igyekszünk részt venni Vác és térségének életében, például a váci lecsófesztiválon saját csapattal indultunk és egy standot is felállítottunk, ahol jelentkezhettek hozzánk dolgozónak az érdeklődők. Minden évben megnyitjuk gyárunk kapuját a nálunk dolgozó kollégák családjai és ismerősei előtt, akiknek lehetőség nyílik megismerni a gyártásunkat. Minden évben rendezünk családi napot a váci sportcsarnokban, ahol a 10 éve nálunk dolgozókat ajándékkal jutalmazzuk, sőt hamarosan már lesznek, akik 20 éve dolgoznak nálunk.
Somos József