Volkswagen eco up! teszt: gáz van babám!

Kiváló városi autó a Volkswagen up!, gázos változata gyenge menetteljesítményét tisztább üzemmel, alacsony szén-dioxid-kibocsátással kárpótolja. A kifutó modellt teszteltük.

Ha nem autózunk sokat autópályán nem is érezzük a gázos Volkswagen Up! hátrányait. Ha tankolni akarjuk gázzal, akkor bizony sokat kell utaznunk: két kezünkön meg tudjuk számolni, hány nyilvános CNG-kút van kis hazánkban. Elárulom, jelenleg, 2016 szeptemberében hét (Buda, Pest, Szigetszentmiklós, Nagytarcsa, Győr, Kecskemét, Miskolc).

3

Hogy néz ki?
A mini autóknak nem jellemzője a szépség, így az azóta megújult up! sem ebben erős. Korrekt a helykínálata, még hátul is elfogadható két felnőttnek, elöl csak vállban éreztem szűknek, az üléslapot rövidnek. Egyszerű autó, belül is találunk kárpit nélküli felületeket, puritán, az up! a ma népautója a Volkswagennél. Jól felszerelték: tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, könnyűfém felnik, tolatássegítő, kivehető Garmin navigációs, információs és szórakoztató kütyü (maps+more, egyben fedélzeti számítógép, még vízhőfokot is mutat). Csomagteréből nem vesz el semmit két nagynyomású acél gáztartálya (11 kilogramm 200 baron tárolt gáz fér beléjük), alaphelyzetben 213 literes, de a lehajtott ülésekkel 913 literre nő, így a nagy hokistáskám gond nélkül befért. Pótkerék nincs, defekttől óvakodjunk. Tömege 1031 kilogramm.

1

Hogy megy?
Az eco up! az indítás pillanatában használ benzint, illetve ha kiürül a két CNG-tartály, amúgy elsősorban sűrített földgázzal közlekedünk. Háromhengeres, egyliteres szívómotor hajtja, amelyet a gázos működés jegyében hangoltak át. Teljesítménye 68 lóerő (6200-as percenkénti fordulatszámon), maximális nyomatéka 90 Nm (3000-es percenkénti fordulatszámon). Az eco up! 16,3 másodperc alatt éri el álló helyzetből a száz kilométer/órás sebességet, végsebessége 164 kilométer/óra. Van stop-start, regeneratív fékezés és a gumijai alacsony gördülési ellenállásúak.

7

Milyen vezetni?

Ha haladni akarunk, padlóig kell nyomni a gázt – szó szerint. Ha kiismerjük, megfelelő váltásokkal fenntartható a dinamizmus látszata és a városi forgalom ritmusa. Váltója nem pontos, az egyes és a rükverc nehezen kapcsolható.

9

Kilencvennél 2600-at forog percenként a főtengely, száznál 2900-at, 110-nél 3100-at, 120-nál 3500-at, 130-nál 3800-at, 140-nél 4050-et. Furcsa nyugodtnak maradni, amikor a kijelzőn megjelenik, hogy a hatótáv 0 kilométer. De sebaj, egy röpke rántás és máris benzinnel robogunk tovább, kijelző mértékegysége a kg/100 km-ről átvált l/100 km-re és a benzines hatótáv megnyugtató, 190 kilométer. Könnyű vele parkolni.

Mennyibe kerül?
Tesztünk idején a szigetszentmiklósi kúton 369 forintért adták a sűrített földgáz kilóját. Bár már a hivatalos árlistában nem találni nyomát, tesztautónk felára 800 ezer forint volt a 75 lóerős csak benzinnel közlekedő up!-hoz képest. Tesztünkben vegyes üzemben, kevés autópályázással és nyári melegben (klíma nélkül) használva 2,9 kilogrammot fogyasztott 100 kilométerenként (79 gramm szén-dioxidnak felel meg, 4,4 köbméter). 100 kilométert 1070 forintból teszünk meg, ami 2,9 liter/100 kilométeres fogyasztásnak felel meg az aktuális árak mellett (ha az energiasűrűséget nézzük, akkor nagyjából 3,5 liter benzinnek felel meg). A felár megtérülésének nincs sok esélye, csak az vesz ilyen autót, akinek gázkútja van, vagy nagyon elkötelezett híve a gázos autózásnak. Az állam nem támogatja ezt az alternatív közlekedési módot (sem) hiába van Jedlik Ányos klaszter, nemzeti zöldautós program, gázos lobbi – se kút, se ösztönzés. Sőt, tavaly újabb 40 forinttal növelték meg a CNG és az LPG jövedéki adóját, így gázzal autózni egyenesen drágább.

8

Pedig ez is a környezetkímélés egy hatékony módja, legalább 30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki a gázos autó, mint a benzines. A sűrített földgáz összetételét tekintve: 90%-a metán. Ezen kívül tartalmaz etánt, propánt, butánt, szén-dioxidot és nitrogént. A metán a legegyszerűbb szénhidrogének egyike. Ha tökéletesen égetjük el: egy rész szén-dioxid és két rész víz keletkezik pára formájában, így elmondhatjuk, hogy az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó. Németországban az autó a legjobb, A+ energia-hatékonysági besorolást szerezte meg.

A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú – szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját.

5

Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gáz-halmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske-kibocsátás gyakorlatilag megszűnik.

2

Hatótávja gázzal 390-400 kilométerre adódott, erre jön még rá a 10 literes benzintartály mintegy 200-210 kilométeres hatótávja. A kicsi kocsi 600 kilométeres hatótávot ígér az oldalán, ezt bizonyította is tesztünkben. Tankolása nem önkiszolgáló, de viszonylag gyors és kellemetlenül hangos, nem tudni, mikor rogyasztja fejünkre az eget. Kuruttyol, bugyborékol, sistereg, csattog és persze gázszag is van a levegőben.

6

A maps + more a fordulatszámról, a külső hőmérsékletről és az üzemanyag-fogyasztásról is nyújt információkat. A tréner alkalmazása értékeli a járműinformációkat, és hasznos tanácsokat ad a hatékony vezetési stílust segítve. Érti a gázos-benzines rendszer lényegét, kiírja, hogy gázzal és benzinnel mennyi a hatótávunk.

Kép és szöveg: Biró Csongor