Kutatás-fejlesztési együttműködésre lép a Toyota és a Suzuki környezetvédelmi, biztonságtechnikai, járműelektronikai és autonóm navigációs területeken – jelentette be a két autógyár közös sajtótájékoztatón Tokióban.
A Suzuki a kisautók piacán rendelkezik erős pozíciókkal, elsősorban Indiában, valamint Japánban, ahol a Toyota tulajdonában lévő Daihatsu a legnagyobb versenytársa. A Toyota pedig jelentős eredményeket ért el a járműelektronikai automatizálás és a mesterséges intelligencia fejlesztése terén.
Januárban a két autógyár még cáfolta azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint partneri viszony kialakítására törekedtek volna. A mostani szándéknyilatkozatban azonban kifejtették, hogy az infrastruktúra és az új technológiai szabványok kialakításában nem kerülhető el az autóipari cégek együttműködése.
Kölcsönös részvénytulajdonlásról a szándéknyilatkozat nem tesz említést. A két autógyár ellenben világossá tette, hogy továbbra is egymás versenytársaiként lépnek fel a piacon és nyitottak együttműködés kialakítására más partnerekkel is.
“Az autóipar drasztikusan változó környezetében a túlélés alkalmazkodóképességet követel meg” – fogalmazott Tojoda Akio, a Toyota vezérigazgatója. “Az autóiparban a kutatás-fejlesztés rohamléptekkel halad előre, a jövő pedig kockázatokkal terhes” – tette hozzá Szuzuki Oszamu, a Suzuki felügyelőbizottságának az elnöke.
Az autóipar gyökeres átalakulásban van elsősorban az alternatív hajtásláncok, a digitalizáció és a hálózati járműelektronika rohamos fejlődése miatt. A hatalmas beruházási igényű fejlesztési kihívásokkal az autógyárak egymással vagy informatikai vállalatokkal összefogva igyekeznek szembenézni. A Daimler és a Renault-Nissan például már hosszabb ideje dolgozik együtt különféle technológiai fejlesztéseken. A BMW pedig az autonóm módon navigáló járművek fejlesztéséhez alakított ki együttműködést az Intel processzorgyártóval és a Mobileye robotjármű gyártóval.
Mindemellett a Volkswagen dízelbotránya óta világszerte növekszik az autógyárakra gyakorolt nyomás járműveik környezetvédelmi paramétereinek javítására is, ami szintén összefogásra készteti az ágazat szereplőit. A Nissan például májusban jelentette be, hogy a valótlan üzemanyag-fogyasztási adatok miatt nehéz helyzetbe került Mitsubishi többségi ellenőrző pakettjének az átvételére készül.