Az év autója az egyik legjobb motorjával, automatikus váltóval járt nálunk. Arra számítottunk, hogy jó lesz vele autózni, de arra nem, hogy ennyire étvágytalan. Vegyes üzemben 4,2 liter gázolajat kért 100 kilométerenként az Opel Astra 1.6 CDTi.
Hogy néz ki?
Szép az ötajtós Astra, elegáns, jó ránézni. Világos utastere kellemes közérzetet biztosít, rendezett, modern és prémium jellegű a miliő. Szövet üléseit jól beállíthatjuk, kényelmesek, a kormány jó fogású, a műszerfal finom borítású, a kapcsolók elhelyezése ergonomikus.
A csomagtartó térfogata 370 liter, az ülések lehajtásával 1210 liternyi hasznos üreget kapunk. Légellenállási együtthatója 0,285.
Hogy megy?
Mint az Astra összes motorját, a tesztben szereplő kocsit is szentgotthárdi dízel hajtja. A 100 kilowattos (136 lóerős, legnagyobb nyomatéka 320 Nm) motor könnyedén mozgatja a fogyókúrán átesett (elődjéhez képest átlagban mintegy két mázsával könnyített) autót. Lomhán indul el, de szeretni való, kényelmes utazóautó. Hidegen morcosan morog motorja, bemelegedve azonban felenged és visszafogott.
Az alumínium motor teljesíti az Euro 6-os szabványt. Ezt szelektív katalitikus redukció (SCR) kipufogógáz-kezeléssel érték el, karbamidból és vízből álló AdBlue folyadékot fecskendeznek a kipufogóba, ahol ammóniák keletkezik és reagál a nitrogénoxidokkal (NOx). A végtermék nitrogén és víz. A befecskendezési csúcsnyomás 2000 bar, 25 százalékkal múlja felül a típuselődét. Munkaütemenként akár tíz részre is osztható a dózis. A finom porlasztás és az optimális keveredés a levegővel hozzájárul a nagy teljesítményhez.
Fogyasztása meglepően alakult. Vegyes üzemben, főként elővárosi forgalomban használva az automatikus váltóval szerelt dízel Astra 4,2 literes átlagfogyasztással zárta a mintegy hatszáz kilométeres tesztet.
Milyen vezetni?
Hatfokozatú automatikus váltója a kényelmet szolgálja, sportolásra nem alkalmas. Futóművét komfortosra hangolták, erényeit nem rontják a 18 hüvelykes felnik és a peres gumik. Futóműve elöl MacPherson, hátul Watt-rúddal megtámasztott hosszlengőkaros.
Mennyibe kerül?
Tesztautónkat nagyon jól felszerelték, volt navigációnk, automatikus fényszórónk, LED mátrixos lámpánk, első és hátsó ülésfűtés, kormányfűtés, tempomat, ráfutásra figyelmeztető, elektromos rögzítőfék, táblafelismerő, sávelhagyásra figyelmeztető és kormányozni is képes sávtartó. Egyértelműen biznisz modellben ültünk. Ennek megfelelő volt azonban az ára is.
Az Astra árlistáján az első modell 4,8 millió forint (1,4 literes, 100 lóerős benzinmotorral), az 1,6-os, 136 lóerős dízel 6,17 millióba kerül, az automatikus váltóval szerelt változat (innovation csomag) alapára 7,2 millió, a felextrázott tesztautónk 8,8 milliónál is többe került.
Kép és szöveg: Biró Csongor