A kompakt kategória legszebb autója a Leon kupé, sportos FR felszereltséggel egyenesen az álomautó kategóriát testesíti meg. A vad külső takarékos motort rejt, 122 lovas benzines változatban teszteltük. Kár, hogy már nem forgalmazzák.
Hogy néz ki?
Szépsége egyértelmű és magáért beszél, a látványt csak fokozza a vörös fényezés, az FR lökhárító, a 18 hüvelykes könnyűfém kerékszett, a dupla kipufogó, a sportos leültetés. Mindezt fénylő glóriaként koronázza meg a kategóriában még mindig szokatlan LED-es főfényszóró. Az első és hátsó indexlámpákon kívül minden fényforrása LED-es a kocsinak.
Utastere kiválóan belakható, még a hátsó sorban sem rossz utazni, egyedül a csomagtartó nem a barátunk, magas a szája, szűk és kicsi az űrtartalma. Persze, mihez képest? A 380 literes csomagtér a kisautók között bátran megállná a helyét, de ha kupékhoz, vagy éppen az ötajtós Leonhoz hasonlítjuk, akkor nem kell szégyenkeznie.
Csupán 35 milliméterrel rövidebb a tengelytávja, mint az ötajtósnak, ezért sem érezzük szűknek, ám ez a rövidítés pont elég ahhoz, hogy sportosabbnak lássuk karakteres vonalvezetését. Oldalsó ablakai egyéni, alsó szegélyükön hátul emelkedő vonalú rajzolata vizuálisan megnyújtja a 4,23 méter teljes hosszúságú karosszériát. Az erősen, 19 fokban megdöntött, kupékra jellemző nagy felületű hátsó szélvédő jóval laposabb állású az ötajtós változaténál, fordított stilizált ötszög alakjával a Leon SC karakteres elemeként tűnik fel.
A vezetőt és az első utast körülvevő tér harmonikus és letisztult hatású. Nem hivalkodó, rendezett, amolyan audisan funkcionális a műszerfal, amely egyértelműen a vezetőre összpontosít: minden gomb, kapcsoló és más kezelőelem pontosan ott található, ahol a sofőr számít rá. A sportos ülések jól tartanak.
Hogy megy?
Bár minden bizonnyal ehhez a testhez a legjobban a Cupra 265, illetve 280 lóerős erőforrásai illenek a leginkább, ha céges felhasználásban és ésszel gondolkodunk, ideális megoldás az 1,4 literes, 122 lóerős TSI blokk is. Legnagyobb nyomatéka 200 newtonméter, széria az automatikus motorleállítás és -indítás és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás. Nem csoda, ha óvatos vezetéssel 5,7 literes átlagot értünk el 100 kilométerenként közel 400 kilométeren át vezetve a Leon SC-t. Hatsebességes váltója példásan működik, szinte maga találja meg a megfelelő fokozatot, a kezünkkel csak ráutalunk, hogy le, vagy felváltson. Alul gyengén húz, a turbó bekapcsolódásáig erőtlen.
Elöl segédvázra szerelt McPherson rugóstagokat, míg hátul kapcsolt torziós-tengelyes felfüggesztést alkalmaztak a tervezők. 18 hüvelykes peres abroncsai jó visszajelzést adnak az útról.
Milyen vezetni?
Kedveltem közvetlenségét, feszes futóművét, pontos kormányzását, harapós fékeit és a motorban rejlő tartalékokat. A tesztautónkat a LED-es fényszórók mellett sávsegéddel is felszerelték, amely finom kormány mozdulatokkal terel a felismert vonalak között. A kamerás rendszert használja a távfénysegéd is, amely helyettünk kapcsolgatja le és fel a reflektort. A biztonságot szintén nagyban növelő segédrendszer a fáradtságérzékelő, amely a vezető összpontosító képességének csökkenését észlelve pihenőt ajánl. A Leon SC alapfelszereltségét bővítő további jelentős biztonsági felszerelés a másodlagos ütközésvédelem, amely már a baleset bekövetkeztét követően segít elkerülni a további ütközéseket.
Ha sportosan akarunk közlekedni, akkor a menetdinamikai menüben a sport üzemmódot választva élénkebb gázreakciókat és még feszesebb kormányzást kapunk. Én inkább a takarékosság híve vagyok, így alapvetően gazdaságos eco módban használtam a Seat Leon SC-t. A kormányzás és a gázreakció mellett a klímát tudjuk még testre szabni az egyéni módban. Dupla kipufogói szépek, de sportos hangot nem adnak ki, füst galambocskák kiengedésére tökéletesek.
Mennyibe kerül?
Az FR felszereltség igen kegyes hozzánk, minden finomságot, kényelmi és technikai berendezést tartalmaz, amit egy prémium autótól elvárunk. Legolcsóbban a kupéhoz 105 lovas 1,2-essel juthattunk 5,75 millió forintért, az 1.4 TSI 122 lóerővel 5,89 millió forintba került – amikor még forgalmazták. FR felszereltséggel a gyári konfigurátorral csak az erősebb, 140 lovas 1,4 literes motor választhattuk 6,48 millió forintért. Előbbit felextrázva (navigáció 311 ezerért, LED-es fényszórók 434 ezerért, vezetősegédek 110 ezerért, parkoló radarok 177 ezerért, üvegtető 288 ezerért) 7,7 millió forintra kúszott a tesztautó ára.
Kép és szöveg: Biró Csongor