Az évi mintegy ezer milliárd forint forgalmú gépjárműjavítási szektorban 35-40 százalék a feketegazdaság aránya, az alkatrész-kereskedelemnek pedig a fele illegális, forgalma eléri a 230 milliárd forintot – becsüli az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
A szövetség szerint az illegális alkatrész-kereskedelem és a sufniszervizek térnyerése nemcsak az állami bevételeket csapolja meg, hanem biztonsági és esetenként környezetvédelmi kockázatokat is hordoz. Ennek nagy jelentősége van a magyar piacon, ahol a járműállomány átlagéletkora 12 év körül van, miközben erőteljesen áramlik be az országba a magánimport használt autó – hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.
Az első háromnegyed év adatai alapján az idén magánimport útján jóval több mint százezer használt autó érkezik az országba, többsége öt évnél idősebb jármű.
Az MGE Értünk hozzá kampányával próbálja a hivatalos szervizekbe terelni az autósokat, akik számára általában az olcsóbb ár teszi vonzóvá az illegális javítóműhelyeket. Pedig a szakszerűen végzett javítás megtérül – mutat rá az MGE: egy ötéves autó esetében 250-500 ezer forint árelőnyt jelenthet az eladó számára, ha kocsija pontosan vezetett szervizkönyvvel rendelkezik. Az autótulajdonos szervizköltségei eközben az első öt évben 300-400 ezer forintra rúgnak a hivatalos márkaszerviznél.
A szövetség azt tanácsolja a használt autót vásárolóknak, hogy vigyék el a szakszervizbe a járművet, mielőtt megvásárolják, ez különösen fontos magánimportból származó jármű esetén. Magyarországon 10-11 ezer szerviz működik hivatalosan, ebből 600-700 márkaszerviz. Együttes forgalmuk 230 milliárd forint, emellett az alkatrészforgalom eléri a 420 milliárd forintot. A szervizágazat 40-50 ezer embert foglalkoztat – tette hozzá Knezsik István, az ANK elnöke.