Minden idők legjobb Golfját csak egy autó múlhatja fölül és ez a Golf GTI. A kompakt sportkocsi annak a tézisnek a cáfolata, hogy tökéletes az új Golf. Nem, a GTI a tökéletes Golf.
Hogy néz ki?
Mondom a havernak: GTI. – Kockás ülés? – jön a riposzt. Pár szavakból megértjük egymást. Lassan negyven éve hódít a Volkswagen ikonja. Bár sok cég nem engedheti meg magának, a Golf GTI igazi vezetői cégautó: a technika csúcsa egy szívhez szóló, de visszafogott dizájnnal. Kényelme nem ismer kompromisszumokat, biztonsága kiemelkedő, és ami a legfontosabb: teljesítménye uralható.
A kocsi sportosságát visszafogott csomagolás hangsúlyozza: vörösek a féknyergek, krómozott a kétoldali kipufogóvég, dögösek a lökhárítók, LED-es a nappali fény, az oldalsó index, a hátsó lámpa és a ködlámpa, futóműve 15 milliméterrel ültetett, hatásfokozó a fehér gyöngyházfényezés, látványosak a 18 hüvelykes, 225/40-es Pirelli abroncsokkal felszerelt egyedi felnik. Belterében kötelező elemek a kockás sportülések, fekete a tetőkárpit, vörös a hangulatvilágítás, alumínium pedálok és szénszálas betétek borzolják a kedélyeket. Piros cérnás kormánya alul vágott, vaskos, jó fogású. Csomagtartója 380 literes.
Hogy megy?
Motorfedele alatt közvetlen befecskendezéses kétliteres turbómotort találunk, amely 220 lóerős. Csúcsnyomatéka 350 Nm, nulláról 100 kilométer/órás sebességre 6,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 246 kilométer/óra. 130 kilométer/órás sebességnél 2400-at forog a főtengely, 140-nél 2500-at, 160-nál 2950-et, 200-nál 4500-at, 220-nál 5000-et forog a főtengely, a végsebesség közelében 6000 fölött jár a mutató.
Az Euro 6-os turbómotor erejét 1500 és 4400 fordulat/perc között adja le, hangja felnőttes, de ha élesítjük a sportfokozatot (váltón vagy a menetdinamikai beállítással) vadállat módjára üvölt és hátborzongató lendülettel indul meg. A hatfokozatú, kormányról is kapcsolható dupla kuplungos váltó gyorsan vált. A futómű rossz úton ráz, a kormány precíz, a fék nagyon jó.
Milyen vezetni?
Sportmódban hihetetlenül fickós a kocsi, ötezres fordulat felett vált csak feljebb, így harsány és persze nagy étvágyú. Okosabb dolog takarékos módban használni, ha pedig erőfitogtatásra, vagy látványos előzésekre van szükség, elég egyet pöccinteni a váltókaron – a DSG S fokozatában gyilkos tempót diktálunk. A sportprogramban az adaptív lengéscsillapítás még 10 milliméterrel közelebb hozza az aszfalthoz az autót, az úthibák jobban felütnek, ám a kanyarban nagyobbat harap az útba és stabilabb a Golf. Megfeszül minden izma a kocsinak, mint egy áldozatra leső gepárdnak. Előkerülnek az imák, ahogy meglódul. Visszaváltáskor kis gázfröccsöket is ad az elektronika, hogy ne csalódjunk ebben a három betűben: G T I.
Mennyibe kerül?
A Golf GTI nem olcsó mulatság, sőt, mondhatni a legdrágább kompakt autók sorába emelte a Volkswagen, igaz extralistája megalapozza a prémium jelleget: a távolságtartós tempomattól kezdve a panoráma üvegtetőn át a parkoló- vagy a sávtartó asszisztensig minden van, és mindenért pénzt kérnek, még az elektromosan behajtható tükrök is felárasak. Nagy érintőképernyővel, ülésfűtéssel, navigációval, merevlemezzel a tesztautó végső ára a 10 millió forintot is meghaladta. A legolcsóbb GTI hatfokozatú kézi sebességváltóval egyébként 7,88 millió forintba kerül, a DSG-s változatért 8,39 milliót kell kifizetni.
Bár sportkocsi, takarékos módon is lehet használni, a több mint 1100 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ebben nagy szerepe volt a stop-startnak és a fékrekuperációnak, de nem sikerülhetett volna a DSG-váltó vitorlázó funkciója nélkül. 160 kilométer/órás sebességig eco módban szétkapcsolt és szabadon futott ki a világból, ha elvettük a lábunkat a gázról.
Kép és szöveg: Biró Csongor