Egyszerűsége gyönyörködtet, kis motorja elfogadható teljesítményt nyújt, árértékaránya pedig népautóvá teheti. A Skoda Fabia Clever okos kisautó, persze nem úgy, hanem egészen másképp.
Hogy néz ki?
A Skoda már akkor használni kezdte az okos jelzőt autóira, amikor a digitalizáció korszaka még csak a Mátrix szereplőinek lehetett ismert. Hol egy elrejtett esernyő, hol egy jégkaparó, hol egy plusz tároló jelentett okos megoldást. A jégkaparó (elsőre biztos nem találja meg, de ha inkább bankkártyával kaparja az üveget, elárulom: a benzintank fedelén található) és a tároló a Fabiában is helyet kapott, sőt a digitalizáció szele is megcsapta a Skoda egyik legnépszerűbb típusát.
Fedélzeti kijelzője érintőképernyős, van benne tolatóradar, sebességhatároló, Bluetooth. De nem ettől okos a Fabia Clever, hanem attól, hogy kevesebb pénzért többet ad. Árértékarányban. A Fabiához már LED-es gyöngysor is elérhető amúgy, de tesztautónk mindenben racionális: a lámpák halogének, még a nappali menetfény is hagyományos izzót használt. Bőrös azonban a kormány, és még ülésfűtés is kényeztet. A szálcsiszoltnak tűnő műanyagbetét megtöri a beltér szürkeségét, de a belsőépítészet a Fabiában megmarad a szocialista realizmus műfajánál. Nem sokban különbözik egy 1997-es modelltől, ez a régi tulajdonosoknak akár még jó hír is lehet. A hagyományos megoldásokat számos újabb okossággal spékelték meg: van szatyorkampó, a jégkaparó egyben nagyító, tárolórekeszt találunk az első ülés alatt. A csomagtartó 330 liter, az ülések ledöntésével hasznos teret kapunk, igaz a sík padlót elfelejthetjük.
Hogy megy?
Az egytonnás kocsit úgy ahogy, nyögve és nem dalolva, de elviszi a kicsi motor. Csak az vigasztalhatja a sofőrt, hogy van még ennél lejjebb, létezik a háromhengeresnek 60 lóerős változata is. A 75 lovas szívó ahhoz képest versenyló. Persze ezzel csak hitegetjük magunkat: az sem megy, ez sem megy. De minek száguldozni? A stop-startos egyliteressel vígan teljesítjük a napi autós feladatok akár 100 százalékát is, legfeljebb nem mi nyerjük a legnagyobbat a lámpás kigyorsításnál. Ott volt például egy Yaris: simán legyorsultam. Magas fordulaton él a motor, megköveteli, hogy forgassuk, már kilencven kilométer/órás sebességnél is háromezer fölött forog percenként a főtengely. Hangja varázslatos. Igen, végre hallatszik valami zúgás a motortérből, még ha úgy is szól, mint egy kisdobos gyomra, ha sok Bambit ivott. A szocialista emlékekkel nem túlzok, ez az autó a mai kínálatban olyannak tűnik, mint a 105-ös Skoda a nyugati autók akkori mezőnyében. A különbség az, hogy ez immár német.
Milyen vezetni?
Városi autó, ott érzi elemében magát, de autópályán is képes tartani a külső sáv ritmusát, eggyel beljebb nem ajánlott bemerészkedni, hacsak nem karácsony éjjelén. Az ötfokozatú sebességváló rövid áttételezést kapott: a másodiknak már 80 kilométer/óránál vége, 130 kilométer/óránál 4200-4300-at forog a motor. De még ekkor, ereje végén sem zajos az autó. Jó a hangszigetelése. Fogyasztásban nem annyira élenjáró, városban hat liter alatt elpöfög, autópályán azonban ennél szomjasabb. közel 400 kilométert tettünk meg, főleg elővárosi használatban 5,7 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép 100 kilométerenként. Vezetési komfortja kellemesnek mondható, minden helyzetben kiszámítható, az úthibákat magabiztosan tompítja, kormányzása steril, de pontos, váltója és fékjei átlagos teljesítményt nyújtanak. Elöl tárcsafékek, hátul dobfékek lassítanak, pont úgy, mint az eggyel korábbi szériában. Azokhoz képest nagy előrelépés, hogy van ráfutásra figyelmeztetés és automatikus vészfékezés funkció, az egyhetes teszt során azonban nem merült fel a működésükkel kapcsolatos igény. Elindulási hajlama jó, a váltó alig remeg, a motor alacsony fordulaton fuldoklik. Kigyorsításkor szépen gurgulázik, hasonló zajra ébredtem nagyapáméknál, amikor az öreg a reggeli gargalizáló-szolmizáló szeánszát tartotta borotválkozás előtt.
Mennyibe kerül?
Ritkán vezethetünk 3,3 millió forintos autót, az elmúlt évtizedben több 33 milliós vezettem. A Clever felszereltség felára az Active változathoz képest 38 ezer forint, ezért amúgy semmit sem adnak, hacsak egy szemüvegtartót nem. Fabiánk legolcsóbban 2,812 millió forintért lehet, a tesztelt motorral már 2,997 millió forintot kérnek el, a tesztautónk listaára 3,348 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor