A fagyos napok és a tél közeledte miatt egyre többen teszik le motorkerékpárjukat. Egy kis odafigyeléssel tavasszal egyből nekivághatnak a motorosok az utaknak, csak néhány alapszabályt kell betartani a téli tárolással kapcsolatban.
Motorok téli felkészítésének első és alapvető szabálya, hogy az üzemanyag tartályt teljesen tele kell tankolni. Ezzel elkerülhető a tank rozsdásodása és az, hogy a félig üres tankot belülről károsítsa a benzingőz, amely hosszabb távon állandóan eltömődő benzinszűrőhöz és eltömődő karburátorhoz vezethet.
Nagy kérdés, hogy kint vagy bent tudja tárolni valaki a motorját. A benti, akár fűtetlen, de fagymentes helyen sokkal jobb állapotban találja a gazdája tavasszal, de erre nincs mindenkinek lehetősége. Kint ponyva, sátor, vagy bármilyen fedett rész alatt érdemes tárolni. Ponyvából pedig ajánlatosabb a jobb minőségűt keresni és úgy elhelyezni, hogy a levegő kicsit tudjon mozogni alatta, mert a páralecsapódás nem tesz jót a motornak. Vízhűtéses motorkerékpárok esetén, mindenképpen ellenőrizni kell a fagyállót, ha fűtetlen helyen tároljuk. „Meghálálja magát, ha a lánc tisztításával, lekezelésével a feszesség ellenőrzésével is foglalkozik valaki. A szükséges helyekre kis kenőanyagot is érdemes tenni” – mondta el Csima Béla, a Moped 91 Kft. ügyvezető igazgatója.
Szintén nagyon fontos a téli tárolásnál az akkumulátor kérdése. Kinti tárolás esetén a legjobb megoldás az akkumulátor kiszerelése, ha ez nem lehetséges, akkor érdemes a motorkerékpárt időnként, nagyjából kéthetente beindítani. Az is jó megoldás, ha havonta feltölti valaki az akkumulátort csepptöltővel.
Lényeges, hogy ha fagyveszélyes helyen van a motor, akkor mindenképpen ki kell szerelni, mert a fagy károsodást okozhat, emiatt tavasszal minden bizonnyal új akkut kell vásárolni. Amennyiben egy akkumulátor teljesen lemerül akkor kisebb probléma esetén már nem éri el a névleges kapacitását, de van hogy teljesen tönkre megy. A riasztóval rendelkező motorok esetén javasolt a riasztó kikapcsolása.
A tavaszi indulásra gondolva már most érdemes néhány egyszerű alapellenőrzést is elvégezni a motorokon, ilyen a guminyomás és az olajszint ellenőrzése. A guminyomást természetesen megfelelően be is kell állítani. Hasznos, ha néhány hetente kicsit odébb gurítja valaki a motorját, mert úgy a tárolás ideje alatt nem csak egy helyen jelentkezik a terhelés az abroncson. Jobb megoldás, ha valaki egy bakot rak a motor alá, de speciális motoremelő állványok is kaphatók.
Az olajszintet nem csak a motorblokkban, hanem a fékrendszerben, és kuplungban sem árt ellenőrizni. A motorkerékpár általános tisztítása is javasolt, akár bent akár kint tárolja valaki a motorját. A lemosáskor a kisebb helyekről is érdemes eltávolítani a szennyeződéseket, például a bogárnyomokat, vagy a homokot. A szépen letisztított kétkerekű-t érdemes még a szezon végén utoljára beindítani és megvárni, amíg eléri az üzemi hőmérsékletét. Ha tiszta az idő és nem lesz újra koszos, akkor egy kisebb kört is ajánlatos menni, mert a menetszél biztosan kiszárítja mindenhonnan az esetlegesen ott maradt vizet.