Vezettük a legújabb Daciákat

román
Ritka, amikor egy márka szinte a teljes modellkínálatát egy csapásra felújítja. A Dacia villantott: LED-es fényfüzér, új benzinmotor és dupla kuplungos váltó is elérhető. Oda viszont a duda, a bajuszkapcsolóról a kormány közepére költözött a kürt a Logan és a Sandero modellekben.

84580_1_6

A Dacia a teljes termékpalettáját megújítja: a párizsi autószalonra kívül és belül is frissült a Sandero, a Logan és a kombi Logan MCV, igazán dögös lett a Sandero Stepway. Azóta megújult a Dokker, a Dokker Van és a Lodgy – a horvátországi nemzetközi menetpróbán csak az előbbieket vezethettük. A Duster hamarosan új formát ölt, de addig is rendelhető dupla kuplungos automatikus váltóval. A Dacia megkapta a háromhengeres SCe 75-ös blokkot, amely nevével ellentétben 73 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig igen szerény, 97 newtonméter.

82862_1_6

Hogy néznek ki?

A Sandero, a Sandero Stepway, a Logan és a Logan MCV orra frissült. Az új lökhárítók mellett a modellek egyedi fényjegyeket kapnak, elöl és hátul egyaránt. A LED-es nappali menetfények (négy diódás) formája elöl négyszög formát alkotva jelenítik meg a Dacia új fény-világát. Ugyanez a négyzetes dizájn köszön vissza hátul is. Az utastér kifinomultabb lett, de a daciás egyszerűség természetesen megmaradt. A dudát száműzték a bal oldali bajuszkapcsoló végéről, multifunkciós lett a kormány (feláras), az elektromos ablakemelő kapcsolói (vezető oldalán impulzív) az ajtók karfáira kerültek (a hátsó ablakokat a karfákról, de a műszerfalról is mozgathatjuk). Arctic felszereltségi szinten egy felhajtható könyöktámaszt kapott a vezetőülés. Teljesen új a kormány, amelyről immár kürt mellett a tempomat is vezérelhető. A Stepway különlegesen bőrözött, feliratozott és kék cérnával varrott kormányt kapott.

84572_1_6

Egy fokkal modernebbek is lettek a Daciák, felárért tolatókamera is elérhető, hasznos az alapból is széria emelkedőn elindulást segítő rendszer.

84556_1_6

Számos rakodótér bővíti az egyébként is tágas utasteret: mobiltelefon zseb az utasülés oldalán, aprópénz-tartó a középkonzolon, palacktartó a középkonzol hátsó részén. Szintén újdonság az Arctic verziókon már hűtött kesztyűtartó, illetve a 12V-os csatlakozó hátul, hogy az utasok is tölthessék menet közben a mobileszközöket.

84499_1_6

A Dokker, a Dokker Van és a Lodgy is új hűtőrácsot kapott. Zseniális a könnyűfém felninek tűnő műanyag dísztárcsák alkalmazása, a flexwheel elnevezésű kerék csak a Stepway modelleken érhető el. A Lodgy csomagtérajtaja króm betétet kapott, új a: szaténfényű króm díszítés a kormányon, a középkonzolon és a légbeömlőkön, impulzív az elektromos ablakemelő a vezető oldalán. A műszerfal az eddigi kéttónusú színvilág helyett sötét karbon-színű lett. A manőverezés megkönnyítésére a Dokker és a Dokker Van tolatókamerával is felszerelhető.

dacia_84676_global_fr-2

Hogy megy?

Két kis motorral tettük próbára a felújított Daciákat, a Sanderót a teljesen új 73 lóerős szívó háromhengeressel, a Sandero Stepway modellt pedig a már ismert 90 lovas, 0,9 literes turbós benzinessel vezettük. A belépő háromhengeres, egyliteres blokk 97 Nm nyomatékot kínál. Blokkja alumíniumból készült, 20 kilóval könnyebb, mint a korábbi 1,2 literes 73 lovas szívó négyhengeres. Olajpumpája változó térfogatú, szelepemelői DLC bevonatot kaptak. A motor gyártása és forgalmazása 2016 végén kezdődik. Az SCe 75 belépő motor mellett a Dacia további erőforrásokat és váltókat is kínál: TCe 90, TCe 90 LPG, stopstart rendszerrel, valamint ugyanezt a motor az Easy-R félautomata váltóval. Két dízelmotor választható, mindkettő 1,5 literes, stopstartos, a gyengébbik 75, az erősebb 90 lóerős.

84467_1_6

Milyen vezetni?

Nagy elvárásaim nem voltak a halovány, csupán 97 newtonméteres maximális nyomatékkal (3500-as percenkénti fordulaton) szerénykedő egyliteressel szemben. Nem is lepődtem meg, amikor emelkedőn kifogyott a szuflából. Nem csak erőtlen, de kedvetlen is, nagyon kell pörgetni és a hangja is csúnya. Ugyanakkor, ha különösebb igényeket nem támasztunk, megelégszünk azzal, hogy a sebességhatárok betartásával nyugodtan és kiegyensúlyozottan autózunk, akkor nem csalódunk. A 73 lovas (6300-as percenkénti fordulatnál) erőforrás alázattal mozgatja a 970-990 kilós Sanderót, de a Logannal is megbirkózik. Nálunk főként ez lesz a slágermotor, így sokan megtapasztalják, milyen vérszegény (maximális sebessége 158 kilométer/óra, nulláról 100-ra 14,2 másodperc alatt gyorsul fel, 130 kilométer/órás sebességnél 4200-at forog a főtengely percenként). Azok sem járnak sokkal jobban, akik az erősebbik benzines mellett teszik le a voksukat. A Stepway változatot a 90 lovas turbóssal vezettük, ami lényegesen fickósabb az egyliteres szívónál, de azért dinamizmust ne várjunk tőle, főleg, ha hegynek vezet az utunk. Hozzávetőleg egy literrel fogyaszt többet, mint a gyengébb (a teszt során az előbbit 7 az utóbbit 6 literes átlagfogyasztással adtuk vissza), de annyival nem jobb, hogy megérje a 300 ezer, illetve a 800 ezer forint felárat (a Logan esetében csakis legmagasabb, Arctic felszereléssel választható). Én mégis a turbósat választanám, mert sokkal nyomatékosabb (140 Nm, 2250-es percenkénti fordulaton). Mindkét autót ötfokozatú kézi sebességváltóval vezettük, darabos, hangos és ropogós szerkezet. A fékek viszonylag határozottak, hátul maradtak a dobok. A futómű kényelmes, nagy tempónál azonban elpattan az ívről, a kormány holtjátéka rémisztő, közvetlen visszajelzést nem kapunk.

84539_1_6

A Duster mostantól dupla kuplungos hatsebességes váltóval is megrendelhető, ami újabb lendületet adhat hazánk egyik legnépszerűbb szabadidő-autójának. Egyelőre a dCi 110 4×2 stopstartos motorral társítható, ára cikkünk írásakor még nem volt ismert. Csak rövid távon próbáltuk ki, gyorsan kapcsol, még jobb autó lesz tőle a Duster.

84357_1_6

Hol gyártják?

Pitestiben (Románia), Tangerben és Casablancában (Marokkó) valamint Oránban (Algéria) születnek az új Dacia modellek. Minden üzemegység három műszakban, folyamatosan termel. Pitestiben a Duster és a Logan MCV készül. Az üzem egész ipari komplexummá nőtte ki magát, helyet kapott itt karosszéria-összeszerelő részleg, mechanikus szerelősorok, központi logisztika és egy öntöde is. A piaci igények elég magasak, így a pitesti-i üzem folyamatosan teljes kapacitással üzemel. 2012-ben a Dacia folyamatos piaci sikereinek folyományaként a márka Tangerben is üzemet létesített. Itt készül a megújult Lodgy, Dokker, Dokker Van, valamint az általunk is kipróbált Sandero, a Sandero Stepway és 2017-től majd az új Logan MCV is. A tangeri üzem a zéró emisszió elvét követve épült fel, köszönhetően a megújuló erőforrások tudatos használatának. A hőenergiát a helyszínen termelik meg, az elektromos áramot pedig megújuló forrásokból termelve vásárolják. Az autógyártás történetében ez az első ilyen jellegű létesítmény. A Tangerben található gyár másik speciális tulajdonsága az, hogy nem bocsát ki ipari szennyvizet a természetbe. A kommunális szennyvizet alapos biológiai kezelés után ürítik. Casablancában készül az észak-afrikai igények kielégítésére a Logan, a Sandero és a Sandero Stepway. Két éve termel az orani gyár, ahol mostantól az új Sandero Stepway készül kizárólag a helyi piacra.

84430_1_6

Mennyibe kerülnek?

Nagy változást nem hozott az árlistán a modellfrissítés, a Logan továbbra is elvihető 1,99 millió forintért, a Sandero alapára 2,15 millió forint, a Sandero Stepway 3,09 millió forinttól rendelhető (90 lovas benzinmotor), a Logan MCV indulóára 2,28 millió forint. Kismartoni Péter kommunikációs igazgató elmondta, hogy ezek a modellek már elérhetők a hazai kereskedésekben, a frissített Lodgy, Dokker és Dokker Van forgalmazása januárban kezdődik, a dupla kuplungos Duster jövő márciustól lesz kapható.

Biró Csongor

4 Comments on Vezettük a legújabb Daciákat

  1. Nyár végén vettem egy 1.6 -os Dustert 114Le (ÚJONAN!)
    Gyári fogyasztási adatai:Vegyes ciklus:6.4 l
    Országúton 5.6 l
    Városban 7.7 l
    3500Km levezetése után az átlagfogyasztása 9.5-10 liter között mozog!

Comments are closed.