A CES 2017 szakvásáron a Bosch többek mellett bemutatta a hálózatba kapcsolt gyártást, saját fejlesztésű koncepcióautóját. A világ legnagyobb fogyasztói elektronikai szakvásárán a technológiák és szolgáltatások nemzetközi szolgáltatója a következő témákra összpontosít: okosotthon, okosváros, hálózatba kapcsolt mobilitás és Ipar 4.0.
A termékek és szolgáltatások személyre szabásával a hálózatba kapcsolás fejlesztése új fázisba lépett. Az eszközök intelligens társakká válnak, amelyek a mindennapi életet könnyebbé és biztonságosabbá teszik otthon, a városban, az autóban és a munkahelyen. Egy közelmúltban végzett felmérés szerint a válaszadók több mint 60 százaléka szerint az intelligens asszisztensek ésszerűek. A Bosch igen átfogó szaktudást nyújt az érzékelők, a szoftverek és a szolgáltatások terén, ráadásul saját IoT-felhővel is rendelkezik. Ezzel a Bosch a tárgyak internete terén mindent egyetlen kézből kínál. Ezenkívül a Bosch célja, hogy átdolgozza elektronikus termékeinek teljes palettáját, és minden termékhez kínáljon hálózatba kapcsolt szolgáltatáscsomagot.
Személyi asszisztenssé lép elő az autó
Évente közel 25 százalékkal nő majd a hálózatba kapcsolt mobilitás 2022-re. Csupán néhány éven belül a személyautók a tárgyak internetének aktív részeivé válnak, más közlekedési eszközökkel és az okosotthonnal is kommunikálnak majd. A CES 2017 kiállításon a Bosch egy új tanulmányautót leplezett le, amely bemutatja, hogy az élet különböző területei miként kapcsolódnak össze zökkenőmentesen a jövőben. Az autó és a vezetője közötti személyre szabott kommunikáció is bővül a jövőben: új funkciók kapcsolják össze a járművet a környezetével, az okosotthonnal és a szervizzel. Ezek a funkciók teszik majd lehetővé a nagymértékben automatizált vezetést. A hálózatba kapcsolás az autót egy négykerekű asszisztenssé lépteti elő.
Ráadásul a Bosch tanulmányautója innovatív technológiák széles skáláját rejti. Amint a vezető beült, az arcfelismerés jóvoltából az autó szinte azonnal az egyéni elvárásaihoz igazítja például a kormánykereket, a visszapillantó tükröket, a belső hőmérsékletet és a rádióállomást. A rendszer tapintható érintőképernyővel kezelhető, illetve innovatív gesztusvezérléssel, mindkét módszer egyértelmű visszajelzést nyújt a használat során. Amennyiben a jármű jelentős mértékben automatizált, akkor a felhőalapú szolgáltatások akár videokonferenciát is lehetővé tehetnek. Sőt, a vezető és az utasok megtervezhetik a hétvégi bevásárlást, esetleg megtekinthetik a legfrissebb videókat. A Bosch egy közelmúltban végeztetett felmérése szerint az átlagos gyakran autózó felhasználóknak a nagymértékben automatizált vezetés 2025-re az Amerikai Egyesült Államokban, Németországban vagy Kínában évente közel 100 órát takarít majd meg. Tisztán műszaki szempontból a kommunikációs vezérlőegységek – mint például a Bosch Central Gateway központi átjáró – teszik lehetővé a hálózatba kapcsolást. Az átjáró az a központ, amely biztosítja a kommunikációt minden tartomány minden adatbusza számára. Az ETAS és az ESCRYPT (mindkét vállalat a Bosch csoport része) nyújtja a szükséges átviteli és titkosítási technológiákat. Ezek gondoskodnak arról, hogy a járművek szoftverei a jármű teljes élettartama alatt biztonságosan frissíthetők legyenek a felhőn keresztül. Amennyiben az autó kommunikál a környezetével, elengedhetetlenek a rendszeres biztonsági frissítések.
A környezetével való kommunikáció során a jármű a hálózatba kapcsolt városban is fontos feladatokat lát el. Például a közösségi adatokon alapuló parkolás kapcsán az autó az üres parkolóhelyek észlelőjévé lép elő. Ahogy a gépkocsi halad az utcán, automatikusan felismeri a leparkolt járművek közötti üres helyeket. Egy felhőalapú szolgáltatás felhasználja ezeket az adatokat egy valós idejű parkolási térkép létrehozásához, amely a felhasználóknak jelentős idő- és anyagi megtakarítást jelent, ráadásul a stresszt is csökkenti.
Asszisztensek segítenek a hálózatba kapcsolt gyártásban is
A hálózatba kapcsolt gyártásban is fontos szerepet játszanak a segédek. Például az APAS automatikus gyártási asszisztens lehetővé teszi a rugalmas és hatékony termelést. Átveszi a megterhelő, veszélyes vagy monoton feladatokat, és úgy tervezték, hogy emberek közelében, velük szoros együttműködésben dolgozzon. Érzékelőbőre jóvoltából az automatikus gyártási asszisztens felismeri, ha egy ember túlságosan megközelíti, és automatikusan azonnal megáll.
A Bosch az APAS robotot kifejezetten az Ipar 4.0 – avagy a hálózatba kapcsolt ipar – számára kínált előnyeit szem előtt tartva fejlesztette. Az Ipar 4.0 megoldásainak vezető gyártójaként és vezető felhasználójaként a Bosch szinte példa nélküli helyzetben áll. Új IoT-átjárójával a Bosch a hálózatba kapcsolt ipar előnyeit a régebbi gépek üzemeltetőinek is felkínálja. Az IoT-átjáró hálózatba kapcsolt rendszer szenzortechnológiát, szoftvereket, valamint IoT-képes ipari vezérlőrendszereket egyesít. Ez lehetővé teszi a gépek állapotának figyelemmel kísérését.
Azt nem írták,hogy mennyibe kerül forintba és euróba, pedig ez az egyik legfontosabb! Hol lehet hozzáférni?
Kedves Károly, ez csak egy tanulmány, de az innovatív megoldásaival a jövő autóiban találkozhatunk majd.