A dabasi Metál 99 Kft. fejlesztési vezetőjét kérdeztük a tömegközlekedési járművek ajtóinak fejlesztéséről és a vállalat előtt álló kihívásokról.
Mi kell ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen ezen a területen?
Mi az ajtófejlesztésben nem állunk meg azon a szinten, ahol jelenleg a piac áll. Vannak olyan vad elképzeléseink is, mint például az okos ajtó. Ma már vannak okostelefonok, okostévék és okos buszmegállók is, akkor miért ne lehetnének okos ajtók is.
Mire képes egy okosajtó?
Ezek típusú ajtók kommunikálhatnak a buszmegállóval, amikor megállt a jármű, vagy akár a mozgáskorlátozottak fel- és leszállását segítő rámpával is együttműködhetnek, de akár az utasszámlálásban is fontos szerepük lehet.
Milyenek a mai szabványok?
Mi a vasúti szabványokat is bevittük egy kicsit az autóbuszgyártásba. Az autóbuszokra vonatkozó előírások, szabványok egy kicsit alul vannak szabályozva. Mi azért is küzdünk, hogy az autóbuszok ajtóira vonatkozó szabványok magasabb szintre kerüljenek. Ez azért fontos, mert az autóbuszon utazókat a statisztikák szerint sokkal hamarabb érheti baleset, mint a vasúton utazókat.
Vasúti területen vannak olyan megoldásaink, amelyeket az elején még mi sem hittünk eléggé, de mire elkészült a termék, a vonatkozó rendkívül szigorú vasúti előírások igazolták a konstrukciós megoldásainkat a késztermékben. A tűzvédelmi szabványoknak kapcsán jártunk így, de az utasmegtartó és egyéb biztonsági szabványok tekintetében is vannak ilyen példák.
Milyen kihívások vannak a szakmájukban?
Például nálunk is örök kérdés a súlycsökkentés, amit ma már nem lehet egyszerű anyagmódosítással elérni, konstrukciós megoldásokon is gondolkodunk. Az utaslétszám növelésére lehet felhasználni a súlycsökkentést.
Mekkora a csapatuk?
Héttagú fejlesztő csapatunk van, a napi feladatok mellett az okosajtó ötletével is foglalkoznak mérnökeink. Olyan megoldásokkal is irányt kell mutatni a jövő fejlesztéseiben, amelyeken ma még talán mosolyognak az emberek. Néhány év múlva talán pont az egyes fejlesztéseket kitaláló mérnök fog mosolyogni.
Milyen kihívásokat rejt a szakember utánpótlás?
Nálunk Dabason azért nehezebb a helyzet, mert délről Kecskemét, északról pedig Budapest viszi el a munkaerőt. Igyekszünk fiatal munkatársakat betanítani mérnöki szinten is. Az üzemben dolgozó szakember gárda tekintetében is különböző céges javaslatokkal segítünk, letelepedésben és az utazási költségben is tudunk segíteni, de a multik ajánlataival sokszor nehéz versenyeznie egy magyar vállalkozásnak.
Somos József