190 lóerős győri dízelmotorral, quattro összkerék-meghajtással és csinos felszereltséggel hajtottuk meg a Mátra havas lankái között a Mexikóból érkező új Audi Q5-öst.
Újdonságok
A négykarikás SUV hosszúsága 4663 milliméter, azaz 34 milliméterrel hosszabb elődjénél. Szélessége változatlanul 1893, míg magassága 1659 milliméter (plusz hat milliméter), tengelytávja pedig 2819 milliméterre (plusz 12 milliméter) bővült.
Az új Audi Q5 a 2.0 TFSI motorral üresen (vezető nélkül) 1720 kilogramm, a mi dízelünk ennél kicsivel többet nyomott a mérlegen, megközelítette az 1,85 tonnát. Megnövekedett méretei ellenére az utascella önmagában mintegy 20 kilogrammal könnyebb mint elődjében, a teljes autó esetében pedig a tömegcsökkentés motorváltozattól függően akár a 90 kilogrammot is elérheti. Ennek kulcsa a geometrikus könnyűszerkezetes építés új megoldásaiban, illetve az intelligens vegyes anyaghasználatban rejlik, ahol nagy szerephez jut az alumínium alkalmazása.
Aeroakusztikai tulajdonságaival az új Audi Q5 magasra tette a lécet, utasterében ugyanis olyan csend honol, hogy egyből kiszúrjuk, ha a palacktartóban lévő kóla buborékot ereszt. A visszaúton már csak csendes vizet vettünk magunkhoz. A csendben többek mellett a külső visszapillantó tükrök házai, az ajtók kettős tömítései és az aeroakusztikailag továbbfejlesztett vízelvezető csatornák játszanak fontos szerepet. Az akusztikai szélvédő és a vastag üvegezés az alapkivitel része, a még magasabb színvonalú kényelem szolgálatában pedig extrafelszerelésként az első ajtók is rendelhetők akusztikai üvegezéssel.
Az új Audi Q5 ülései teljesen új koncepció mentén készültek, mégpedig a szigorú könnyűszerkezetes építés elvei alapján. Alsó szerkezetükben nagyszilárdságú acélok csökkentik tömegüket, míg a hátsó ülésben magnéziumkomponenseket és könnyű huzalkeretet alkalmaztak a tervezők. A sportülések (a sport felszereltségi szinten széria – ilyent próbáltunk mi is) határozottan kiformált oldalpárnákkal és három szegmensből összeállított vállívükkel divatos, szögletes formavilágúak. A kihúzható ülőpárna itt széria, kívánságra pedig elektromos gerinctámasz is rendelkezésre áll.
Az első ülések extrafelszereléseinek kínálata igen sokoldalú, köztük fűtéssel – kívánságra a hátsó ülésekhez is –, elektromos állítással a vezetőülés vagy mindkét első ülés számára, memóriafunkcióval, illetve masszázsfunkcióval és három fokozatban állítható szellőzéssel kiegészített pneumatikus deréktámasszal. Kívánságra a fejtámlák tarkótól mért távolsága is állítható. A hátsó ülés már alapkivitelben 40:20:40 arányban osztott és kellemesen függőleges üléshelyzetet biztosít. Két nagyobbik szegmense kívánságra – akár külön is – mintegy 12 centiméteres távolságon hosszirányban is elcsúsztatható, emellett a hátul helyet foglalók három fokozatban az üléstámlákat is állíthatják.
Csomagtartója alaphelyzetben is 550 literes, 10 literrel múlva felül elődjét. A hosszirányban állítható hátsó ülésekkel a csomagtartó a hátsó ülés, illetve támlái pozíciójától függően 610 literig bővíthető. Légrugózással lejjebb is ültethető, hogy könnyebben hozzáférjünk a csomagokhoz. A csomagtér mindössze két kézmozdulattal legnagyobb, 1550 literes térfogatára növelhető. A csomagtartó oldalfalán található fogantyúkkal oldhatók a megfelelő rugók, s a hátsó üléstámlák maguktól az ülőpárnákra hajlanak. Ha a fogantyúkat a támlák e helyzetében működtetik, mintegy 45 fokos pozícióba emelkednek vissza. A bővített csomagtér 113 centiméter magas és 105 centiméter széles rakodónyílást kínál. Ajtaja felárért elektromos.
Motorváltozattól függően az új Audi Q5 akár 2400 kilogramm össztömegű fékezett utánfutót is vontathat (8 százalékos emelkedőn), amihez az Audi elektromos kioldású és manuálisan kihajtható vonóhorgot kínál. Ez vontatmánystabilizáló rendszerrel egészül ki, amelynek intelligens szoftvere a vontatmány túlzott lengéseit érzékelve célzott, enyhe ellenkormányzási, illetve fékezési beavatkozásokkal stabilizálja ismét.
Extrafelszerelésként az Audi új fejlesztésű head-up kijelzőjét is kínálja a Q5-ben, amely a fontos információkat – a vezetői segédrendszerekről is – gyorsan értelmezhető szimbólumok és számok formájában a szélvédőre kivetítve jeleníti meg. A színes képet TFT-képernyő állítja elő, majd két tükör nagyítja és irányítja megfelelően, miközben kiegyenlítik a szélvédő geometriai adottságaiból származó torzításokat is. Az információk 200 x 80 milliméter nagyságú felületen, a vezető előtt mintegy két méter távolságban látszanak lebegni. A szem gyorsan érzékeli őket, mivel eleve távollátásra beállva nem szükséges átfókuszálnia. A vezető az MMI-rendszeren keresztül választhatja ki, mely információk jelenjenek meg a kijelzőn, emellett az adatok megjelenítésének magasságát és fényességét is állíthatja.
Az adaptív sebességszabályozása önműködően tartja az új Audi Q5 követési távolságát, amelyet öt fokozatban határozhat meg a vezető. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszeren keresztül emellett a szabályozási folyamat dinamikáját is megválaszthatja. A két első radarérzékelő és a kamera jeleit használja. A S tronic és a tiptronic sebességváltókkal együttműködve a teljes, 0 és 250 kilométer/óra közötti sebességtartományt lefedi, míg manuális váltómű esetén 30 kilométer/órától lehet bekapcsolni. Araszoló funkciója (csak automata sebességváltóval) akár megállásig is lefékezheti az új Audi Q5 modelleket, majd a vezető kívánsága szerint akár automatikusan újra el is indulhat velük. A rendszer kikapcsolt állapotában a követési távolság kijelzője 60 kilométer/óra felett mutatja az elöl haladó járműhöz mért távolságot, s túlzott megközelítése esetén figyelmeztet.
A közlekedési torlódás asszisztens jól kiépített útszakaszokon a 65 kilométer/óráig terjedő sebességtartományban részlegesen akár a kormányzás feladatát is átveheti, amíg a forgalom lassan halad. A rendszer a radar- és ultrahangos érzékelőket illetve az első kamerát használja, miközben enyhe kormányzási beavatkozásokkal irányítja az autót, amint az az előtte haladó járműoszlopot követi. Ennek során az útburkolati jelek és az úton haladó többi jármű szolgálnak tájékozódási pontként.
Amint a közlekedési torlódás asszisztens eléri működési határait, vagyis ha megszűnik a torlódás vagy szűk kanyar következik, a vezetőnek kell ismét átvennie a kormányzás feladatát. Erre több fokozatú tájékoztatás hívja fel a figyelmét. Amennyiben mindegyiket figyelmen kívül hagyja, a rendszer önállóan fékezi le biztonságos megállásig az új Audi Q5 modelleket. 65 kilométer/óra feletti sebességeknél a jármű fokozatmentesen és automatikusan aktiválja a sávtartót.
Szériafelszereltségben a xenon fényszórókat ad a Q5, de extrafelszerelésként – dinamikus irányjelzővel kiegészítve – LED- és Matrix LED fényszórók is rendelhetők. A hátsó lámpák már alapkivitelben kizárólag fénykibocsátó diódákkal (LED) készülnek.
A Matrix LED fényszórók erős és homogén távolsági fényét oldalanként 16 LED-egység állítja elő, és speciális primer optikán keresztül három-három különlegesen formált tükörrel sugározzák. A szabályozóegység a belső visszapillantó tükör mellé épített kamerával kommunikálva igény szerint egyenként kapcsolhatja, illetve összesen 64 fokozatban tompíthatja őket, a Matrix LED-fényszórók hatékonyan világítják meg az útfelületet, mégpedig a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül. A Matrix LED fényszórók számos kiegészítő funkciót is kínálnak. Az önvakítás megelőzése érdekében az erős fényvisszaverő hatású közlekedési táblákat csökkentett fényerővel világítják meg. A fényszórók kanyarvilágítási funkcióját a fénykévék súlypontjának eltolásával állítja elő a rendszer, az extra felszerelésként rendelhető MMI navigációs rendszer plusz technikájával együttműködve akár már röviden a bekormányzást megelőzően is. Az ugyancsak navigáció alapú kanyarodófény az útkereszteződésben és egyéb kanyarodások alkalmával segít felismerni a veszélyeket, illetve akadályokat. A dinamikus irányjelzőt szekvenciálisan kapcsolt fénykibocsátó diódák alkotják, fényük belülről kifelé futva szolgál egyértelmű jelzésekkel környezetük számára.
A 2.0 TDI erőforrás számos igényes műszaki megoldással érkezik. Ilyen például két kiegyenlítő tengelye, hengernyomás-érzékelője és közös nyomócsöves befecskendezőrendszere, amelynek üzemi nyomása a 2000 bart is eléri. Belső súrlódása csekély, a kenőolaj- és hűtőfolyadék-szivattyú pedig igény szerint szállít. Károsanyag-kibocsátását kis- és nagynyomású kipufogógáz-visszavezetés, illetve SCR-rendszerrel kiegészített, teljes kipufogógáz-utánkezelés tartja alacsony szinten. E négyhengeres dízelmotor 1968 köbcentiméter összlökettérfogatával három kivitelben is szerepel az új Audi Q5 kínálatában. Az első teljesítménye110 kW (150 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 320 newtonméter, amely az 1500 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományban áll rendelkezésre. A piaci bevezetésre rendelkezésre álló, 120 kW (163 LE) és 140 kW (190 LE) teljesítményű változataiban a 2.0 TDI még izgalmasabb, mi a legerősebbet vezettük. A 120 kilowattos verzióval az új Audi Q5 álló helyzetből 8,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra, végsebessége pedig 211 kilométer/óra, míg a 140 kW teljesítményű 2.0 TDI vonatkozó adatai 7,9 másodperc, illetve 218 kilométer/óra. Utóbbi 400 newtonméter maximális forgatónyomatéka 1750 és 3000 percenkénti fordulat között jelenik meg főtengelyén.
A vezetői segédrendszerekkel is szorosan együttműködő új szervokormány szintén könnyített konstrukció. 0,7 kilogrammot, emellett jelentős energiát takarít meg, mivel elektromechanikus működtetése jóval gazdaságosabban dolgozik a hidraulikus rendszereknél, amelyeken folyamatosan olaj áramlik keresztül. A kormánymű a kerékközéppont magasságában helyezkedik el, így az erőket közvetlenül a kerekekre adhatja át. Precíz kapcsolatot biztosít az útfelülettel, miközben közvetlen reakciók és nagy pontosság jellemzi.
Különösen vonzó megoldásként kínálja az Audi Q5 csillapítás-szabályozással kiegészített futóművét, amely minden quattro hajtásrendszerhez csatlakozó motorváltozathoz megrendelhető. E technika a folyamatos csillapítás-szabályozás konstrukcióját alkalmazza, ahol elektromágneses működtetésű szelepek változtatják a pillanatnyi igény szerint a lengéscsillapítók dugattyúiban az átfolyási keresztmetszetet. A CDC-lengéscsillapítók menedzsmentje az elektronikus futómű-platform (EFP) része, ez a különböző futóműrendszerekre kifejlesztett, új tervezésű szabályozóegység váltja fel az elődmodell különálló számítógépes egységét. Az EFP számos információ alapján alkot pontos képet a pillanatnyi menethelyzetről, illetve az útfelület tapadási tulajdonságairól. Az EFP ennek eredményeképpen nagy pontossággal irányíthatja az egyes rendszereket, számítási ütemezése ezredmásodperces nagyságrendű. A csillapítás-szabályozás a kényelem és a dinamika közötti még nagyobb eltéréssel dolgozhat, ami így jobban megtapasztalható, mint az előd esetében. Emellett munkatempója mintegy 50 százalékkal gyorsult, miközben energiaigénye csökkent.
A csillapítás-szabályozással kiegészített légrugózás az új Audi Q5 további új fejlesztéseként magasságállítást is lehetővé tesz. Az első felfüggesztések rugóstagjaiban a légrugó-egységek körülfogják a lengéscsillapítókat, míg hátul e két komponens egymástól szétválasztva kapott helyet. A hátsó kerekek között helyezkedik el a kompresszor, amely a lapos tartályként a vezető ülés alatt található nyomástárolót tölti. A legtöbb helyzetben a nyomástároló táplálja a légrugó-egységeket, a kompresszornál jóval gyorsabban és gyakorlatilag hangtalanul. A légrugó alapesetben 22 milliméterrel mélyebben tartja a karosszériát az acélrugós kiviteleknél, s minden menethelyzetben ideálisan állítja be a szabadmagasságot. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer lift/offroad üzemmódjában (35 kilométer/óra sebességig) a karosszéria 45 milliméterrel van a normál szint felett, míg az allroad állásban (80 kilométer/óráig) további 25 milliméterrel emelkedik. A dynamic üzemmódban 15 milliméterrel süllyed a karosszéria, amely pozíció – a menetstabilitást és az aerodinamikai tulajdonságokat javítva – a további üzemmódokban mintegy 120 kilométer/órától automatikusan áll be. A kényelmes pakolás szolgálatában a karosszéria a csomagtérben található gombbal 55 milliméterrel lesüllyeszthető.
Melegen alakított elemek alkotják az utascella nagyszilárdságú és ütközésnek jól ellenálló vázát, amelyek az autó eleje és utastere közötti átmenetet, a tetőkeret első részét, a B-oszlopokat, az oldalküszöböket és a padlózat elemeit erősítik. A karosszériaszerkezetben képviselt részarányuk mintegy 20 százalék. A melegalakítás során a lemezt először kemencében az anyag újrakristályosodási hőmérséklete fölé hevítik, majd vízhűtésű présszerszámban alakítják. Ennek során a lehető leggyorsabban vonják el a lemezből a hőt, amelynek eredménye a lehető legnagyobb húzószilárdságú anyagszerkezet. Az Audi Q5 számos melegen alakított karosszériaeleme esetében az úgynevezett tailored rolled blank lemezeket alkalmazták a tervezők. E félkész termékek igény szerint egy alkatrészen belül változó lemezvastagságra hengerelhetők, ami 4,6 kilogramm tömegmegtakarítást eredményezett. A B-oszlopok esetében további high-end technológiát alkalmaz az Audi. A részleges hőkezelés során a szerszámban a munkadarab egyes zónáit különböző módon hűtik, ami az anyag szilárdságára is hatást gyakorol. Oldalirányú ütközés során így a B-oszlop az alsó részén deformálódva veszi fel az energiát, felső része – fejmagasságban – pedig szinte alig torzul.
Az első kereszttartó alumíniumból extrudálással előállított, sajtolt profil, míg a műszerfal alatti úgynevezett modul-kereszttartó különböző profilok és alumíniumlemezek együttese. Az új Audi Q5 első felfüggesztéseinek rugótornyait integrált alumíniumöntvények alkotják. Motorházfedele és csomagtér-ajtaja egyaránt alumíniumból készül. Utóbbi mélyhúzásos előállításakor a présgép az Audi fejlesztéseként úgynevezett intelligens szerszámmal dolgozik. Lézeres érzékelők mérik, hogyan viselkedik a lemez az alakítás során, s szükség esetén elektromos működtetésű segédhúzók kifinomult módon utánállítják a nyomást. Az eredmény immár az ezredmilliméteres tartományba eső pontosság.
Szubjektív
Kiválóan felszerelt és nagyin kényelmes tesztautónk úgy vágta át az országot, mint ahogy a forró kés a vajba hatol. Magabiztosan, határozottan tarolja a kilométereket, nem ijed meg a lefagyott hegyi szakaszoktól sem, sőt az útszéli sárba is bemerészkedhetünk. Amíg a fagyott hóban nem ül fel az alja, addig a quattróra biztosan számíthatunk. Keményen meghajtva sem kér többet 8 liter gázolajnál 100 kilométerenként, a kormány túl steril, légrugós futóműve pedig a legrosszabb nógrádi utakat is kisimítja. Éles kanyarokban nagy tempóra orrtolással reagál, ha nem akarunk folyton a szemközti sávba érkezni, érdemes lejjebb venni a sebességet. Az új Q5-ösben ez nehéz feladat, mert országúton a 120 olyannyira habkönnyűnek tűnik, mint pályán a 180. Persze a büntetés, már nem lesz ilyen pihe-puha…
Gyártás
Az Audi Q5 Mexikóban, az újonnan létesített San José Chiapa-i gyárban gördül le a szerelőszalagról. A just-in-sequence parkkal együtt 460 hektáros területen a vállalat legkorszerűbb, egyben az Audi gyártóhálózatának legmagasabban, 2400 méterrel a tengerszint felett fekvő termelési helyszíne létesült. Az Audi több mint egymilliárd eurót invesztált az itteni berendezésekbe és infrastruktúrába, egy részét a teljes amerikai kontinens leginkább környezetkímélő fényezőüzemébe. A Mexikóvárostól mintegy 200 kilométerre fekvő új gyár éves termelési kapacitása mintegy 150 ezer gépkocsi. Az Audi eddig nagyjából 180 beszállítót választott ki, az Audi México pedig bő 65 százalékos helyi hozzáadott értékkel indítja a termelést. Ennek mértékét középtávon tovább kívánják bővíteni. Az Audi México úgynevezett okos logisztikát alkalmaz. A gyár RFID-antennái a termelés és a beszállítói hálózat rugalmas összehangolását teszik lehetővé. San José Chiapa a Volkswagen-csoport első termelési helyszíne, amely ezt a technikát teljes anyag- és konténerforgalmában alkalmazza.
Az új üzem az Audi jelenleg érvényes követelményei szerint létesült. Ez a hosszú távú fenntarthatóság és a környezetvédelem területeire egyaránt érvényes, amelyekre már a tervezés fázisában nagy hangsúlyt fektettek. Az ipari víz mechanikus, kémiai és biológiai kezelésének köszönhetően az új létesítmény szennyvíz-semlegesen üzemel, s ugyanezen elv érvényesül a termelés szén-dioxid-kibocsátására is (szén-dioxid-semleges gyártás). A szomszédos San José Ozumba település környezetében a vállalat 100 hektáron több mint 100 ezer fát ültetve járul hozzá a talajvízhozam regenerációjához.
A vállalati felelősségvállalás az Audi stratégiájának alapvető eleme. A négykarikás márka új és világszerte legkorszerűbb mexikói gyára környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági téren egyaránt hosszú távú fenntarthatóságra törekedve vesz részt aktívan a régió jövőjének tervezésében. 2016 végére mintegy 4200 dolgozót foglalkoztatnak majd San José Chiapában, aminek a teljes térség gazdasága élvezheti előnyeit. E létszámot jelenleg 320, a jövőben pedig évente 80 tanuló bővíti.
Biztonság
Utasterében az adaptív utasvisszatartó rendszer szabályozza az első légzsákok és a biztonsági övek erőhatárolóinak működését pontosan a vezető és az első utas üléspozíciója, illetve a frontális ütközés jellege szerint.
Az alapkivitelt bővítő Audi pre sense city biztonsági rendszer a 85 kilométer/óráig terjedő sebességtartományban figyeli az új Audi Q5 előtti útszakaszon a járműveket és a gyalogosokat. Ehhez a szélvédő mögé épített kamerát veszi igénybe, amely mintegy 100 méter távolságon érzékel. Amennyiben a rendszer ütközés veszélyét állapítja meg, fokozatos koncepció szerint figyelmezteti a vezetőt, s adott esetben teljes intenzitású fékezést is aktiválhat.
Az Audi pre sense city rendszere – működési határain belül – 40 kilométer/óra tempóig sok esetben akár meg is előzheti a balesetet, 85 kilométer/óráig pedig nagyban csökkenti az ütközési sebességet, s ezzel a baleset súlyosságát. Szükség esetén a rendszer az Audi pre sense basic, front és rear olyan védelmi funkcióit is aktiválja, mint az első biztonsági övek elektromos megfeszítése, illetve az ablakok és a tolótető zárása. Ütközés esetén az ugyancsak az alapkivitelhez tartozó fékasszisztens célzott fékezésekkel segíti a vezetőt a baleset közben, azzal a céllal, hogy a kisodródást megelőzve vegye elejét a további ütközéseknek.
A vezetőinformációs rendszer részeként a fáradtságérzékelő funkció az új Audi Q5 további hasznos szériafelszerelése, amely a vezető viselkedését elemzi, s amint figyelme kezdődő lanyhulására utaló jeleket érzékel, figyelmezteti a sofőrt. A beállítható sebességhatároló ugyancsak az alapkivitel része, s 30 kilométer/órától korlátozhatja a sebességet a vezető által megadott értékre.
Az Audi pre sense front biztonsági rendszere a teljes, egészen 250 kilométer/óráig terjedő sebességtartományra bővíti az Audi pre sense city ráfutásos ütközésekre való figyelmeztetési és automatikus fékezési funkcióját. E berendezés a két első radarérzékelőt és az első kamerát használva nagyobb sebességeknél hivatott megelőzni a ráfutásos baleseteket, illetve mérsékelni következményeiket. Veszélyhelyzetben differenciált figyelmeztetési koncepció mentén – vizuális és akusztikai jelzésekkel, illetve rövid figyelmeztető fékezéssel – hívja fel a vezető figyelmét az időbeni fékezésre.
Amennyiben a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésekre, önálló részleges fékezés következik, miközben záródnak az oldalablakok és a tolótető. Az utolsó fokozat teljes intenzitású fékezés, feltéve, hogy az elöl haladó jármű mozog. Ezzel párhuzamosan megfeszülnek a biztonsági övek. Az Audi pre sense front kikapcsolt ACC mellett is működhet.
65 kilométer/óra sebességtől az Audi active lane assist segíti a vezetőt az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában. Az extrafelszerelésként önállóan is megrendelhető berendezés legfontosabb jelforrása a videokamera, amely az útburkolati jeleket felismerve az elektromechanikus szervokormány enyhe beavatkozásaival támogatja a vezetőt. Amennyiben az MMI-rendszerben korai beavatkozás van beállítva, a rendszer a sáv közepén tartja az autót. Emellett a sávelhagyásra figyelmeztető jelzésként a kormánykerék rezgése is beállítható.
A kikerülés-asszisztens további rendszer a Tour csomagból, s akadály kikerülésekor segíti a vezetőt a baleset megelőzésében. A videokamera és a radarérzékelő adatai alapján villámgyorsan számítja ki az optimális kikerülési nyomvonalat, amely során az akadály távolságát, szélességét és az átfedés mértékét is tekintetbe veszi. Az Audi pre sense front technikájával közösen vészhelyzetet érzékelve figyelmeztető fékezést aktivál. Ha a vezető megkezdi a manővert, a rendszer a szervokormány célzott nyomatéki beavatkozásaival támogatja.
A bekanyarodás-asszisztens további újdonság az új Audi Q5 kínálatában, amely 2 és 10 kilométer/óra között balra kanyarodáskor figyeli a szembe forgalmat, s kritikus helyzetben még a megfelelő forgalmi sávban megállásig fékezi az új SUV-modellt. A rendszer a háttérben aktiválódik, amint a vezető a balra kanyarodáshoz bekapcsolta az irányjelzőt.
A kiszállás-figyelmeztető ugyancsak a hátsó radarérzékelőkkel dolgozik, s megállást követően jut fontos szerepez. Amennyiben más jármű, illetve kerékpáros közelít hátulról, a rendszer az ajtók kinyitását megelőzően a mind a négy ajtófogantyúban rendelkezésre álló LED felvillanásával figyelmezteti a vezetőt és utasait. A gyújtás lekapcsolását követően a rendszer még három percig készenlétben áll.
Kép és szöveg: B. Cs./Audi